Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-28, 12:28
  #1
Medlem
ProfFXs avatar
Hej,
vill börja med att be om ursäkt om det redan finns en existerande tråd om detta, jag sökte men hittade inte så om det finns får ni gärna länka!

Jag är sugen på att importera Xbox 360 från USA efter som jag hört att det är bättre hårdvara etc. i denna? Stämmer detta? Om inte kan ni rekommendera någon värsting maskin ifrån Sverige?

Har letat på blocket och kollat efter div. företag. Men läste att det är bättre saker i USA samt till dyrare pris?

Tack på förhand!
Citera
2007-11-28, 14:07
  #2
Medlem
Rostmannens avatar
Det tillkommer tull och moms avgifter på köp utanför EU. De kostnaderna räknas på värdet på den köpta varan.
Kolla tullens hemsida.
Citera
2007-11-28, 14:11
  #3
Medlem
antonftws avatar
Alternativt att du hittar en polare som kan skicka över den och märka den "Gift", gåvor är tullfria
Citera
2007-11-28, 14:15
  #4
Avstängd
Urandirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfFX
Hej,
vill börja med att be om ursäkt om det redan finns en existerande tråd om detta, jag sökte men hittade inte så om det finns får ni gärna länka!

Jag är sugen på att importera Xbox 360 från USA efter som jag hört att det är bättre hårdvara etc. i denna? Stämmer detta? Om inte kan ni rekommendera någon värsting maskin ifrån Sverige?

Har letat på blocket och kollat efter div. företag. Men läste att det är bättre saker i USA samt till dyrare pris?

Tack på förhand!

Då kan du inte spela europeiska spel, bara så du vet =O
Citera
2007-11-28, 14:25
  #5
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonftw
Alternativt att du hittar en polare som kan skicka över den och märka den "Gift", gåvor är tullfria
Jo det funkar med, men då får inte värdet på innehållet överstiga 500kr. Tullen har rätt att öppna paket som kan vara misstänksamma, sen åker man på tull och moms ändå.
Citera
2007-11-28, 14:33
  #6
Avstängd
sensationWhites avatar
Ringde tullverket alldeles nyss och fick det bekräftat att tullen tar en avgift samt posten/företaget som levererar tar en momsavgift a la 25%.

Såvida inte företaget i fråga undviker detta genom att ange felaktiga uppgifter.
Citera
2007-11-28, 14:39
  #7
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensationWhite
Ringde tullverket alldeles nyss och fick det bekräftat att tullen tar en avgift samt posten/företaget som levererar tar en momsavgift a la 25%.

Såvida inte företaget i fråga undviker detta genom att ange felaktiga uppgifter.
Jo företaget kan deklarera innehållet som livsmedel, då blir momsen bara 12%.
Citera
2007-11-28, 14:45
  #8
Medlem
ProfFXs avatar
Tack för många bra svar. Jag sökte på google efter någon affär som kunde hjälpa mig att importera med hittade inte. Vet att det fanns en tråd här på flashback om det förut dock hittar jag den inte...

Om någon vet vilket jag menar skulle det vara guld!
Citera
2007-11-28, 17:00
  #9
Avstängd
sensationWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfFX
Tack för många bra svar. Jag sökte på google efter någon affär som kunde hjälpa mig att importera med hittade inte. Vet att det fanns en tråd här på flashback om det förut dock hittar jag den inte...

Om någon vet vilket jag menar skulle det vara guld!

Det skulle inte varit dumt om någon med erfarenhet från importvaror utanför EU kunde berätta om bästa tillvägagångssätt.

Finns det något sätt att kringgå både TULL och MOMS ?

Hur ser det ut statistiskt?
Citera
2007-11-28, 17:53
  #10
Avstängd
schill88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Jo företaget kan deklarera innehållet som livsmedel, då blir momsen bara 12%.

Då kommer dom definitift öppna det för en privat person får inte importera vissa livsmedels produkter.

Du kan i stället skriva att det är böker får då blir bara momsen 6%. Chansen är la ganska liten att dom öppnar det då.
Citera
2007-11-28, 21:00
  #11
Avstängd
Urandirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfFX
Tack för många bra svar. Jag sökte på google efter någon affär som kunde hjälpa mig att importera med hittade inte. Vet att det fanns en tråd här på flashback om det förut dock hittar jag den inte...

Om någon vet vilket jag menar skulle det vara guld!

Men som sagt.. ska du importera alla spel i fortsättningen också eller?
Citera
2007-12-02, 17:08
  #12
Avstängd
Hejsan_s avatar
www.videogamesplus.ca

De fraktar med DHL Express, det går fort och de flesta som har beställt därifrån har tydligen sluppit undan tullen (företaget sätter paketet som gift, och drar ner värdet på paketet än vad konsolen egentligen kostade).

Kom ihåg att du bara kan spela vissa europeiska 360-spel med en amerikansk maskin. Har du däremot tänkt flasha maskinen så ska inte det bli något problem, då du bara kan tanka ner NTSC-US spel istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback