Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-27, 10:31
  #1
Medlem
suetoniuss avatar
Ok, det finns säkert många som är trötta på Gustafsson eftersom han har förekommit i så många olika sammanhang och eftersom hans uppträdanden brukar bli årliga traditioner i de flesta tv-program (allsång på skansen, idrottsgalan, så ska det låta, parlamentet m.m.). Man kan också givetvis vara trött på hans ibland lite väl barnsliga manus (lite väl mycket under bältet och kiss och bajs).

Dock, så anser jag att han är unik vad gäller komisk skådespelarförmåga. Jag vet ingen världskänd komiker som har gjort lika många olika figurer så skickligt som Gustafsson. John Cleese, Steve Martin och Rowan Atkinson är väl på samma nivå när de gör sina favoritfigurer men det känns ändå som att Gustafsson är mer mångsidig. Sasha Baron Cohen som jag anser spelar i en betydligt lägre skådespelardivision har väl bara gjort typ fem figurer. Ändå är han väl snart miljardär (visst manus är a och o.)? Flitigt förekommande hollywoodskådespelare som Mike Myers, Will Farrell, Ben Stiller och Owen Wilson spelar ju också i en betydligt lägre division.

Därför borde svensk filmindustri istället för att kasta bort pengarna på urusla action och drama filmer som inte drar in några pengar, finansiera ett antal filmer med Gustafsson i huvudrollen innan han är för lastgammal och med manus som är skrivna för att fungera internationellt och som maximalt utnyttjar hans mångsidighet. Jag inser att det just i det här fallet kanske inte är aktuellt med ett svenskt-tyskt samarbete som i fallet med Beck filmerna. Eller så kanske Gustafsson skulle sopa banan i Tyskland pga. den låga konkurrensen?

Ett alternativ vore att göra en vassare uppföljare på rivierans guldgossar. Den rollen är han ju redan inkörd på och då skulle han kunna göra grymt många fekjade kändis figurer (typ mick jagger, bob dylan, svennins etc..) för att lura kvinnor på pengar.

En annan variant vore att göra en parodi på oceans eleven med svenska komiker.
Citera
2007-11-27, 10:36
  #2
Medlem
Har inte Tyskland någon komiker?
Citera
2007-11-27, 10:46
  #3
Medlem
hug4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimrer
Har inte Tyskland någon komiker?

Svaret på din fråga är nej. Ingen tysk har nånsin lyckats få en människa att skratta med dom endast åt dom, Hitler, Scooter och Ruddi Völler är några exempel.

För att hålla mig till ämnet. Jag tycker att Sascha Baron Choen spelar i samma division som Robert Gustafsson. Det kan till och med vara så att han spelar i en högre. Måste vara väldigt svårt att behålla i kylan och köra på när han pratar med alla dessa amerikanska ärthjärnor.

Ett problem med att skicka herr Gustafsson på export är väll att han inte är lika haj på engelska som svenska. Det är mycket lättare att vara rolig på sitt modersmål.
Citera
2007-11-27, 10:58
  #4
Medlem
suetoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimrer
Har inte Tyskland någon komiker?

Det är klart att de har men de är ju inte direkt kända för sin komiska scen. Det finns ju ett uttryck som säger att i helvetet så ansvarar italienarna för organisationen, engelsmännen för matlagningen och tyskarna för komiken. I verkligheten så är det väl kanske framförallt engelsmännen som utmärker sig åt andra hållet för att tillsammans med USA för att ha lyckats producera internationellt erkänd komedi. Jag menar hur många länder är kända för sin komiska scen? Det är klart att språket är en viktig faktor. Dock så är ju Sverige hyfsat framgånsrika vad gäller komedimusik(gunther,dr.bombay, carlito, inga etc) Det är givetvis ingen avancerad humor och musikscenen är ju betydligt mer internationell än humorscenen och Sverige även en fördel i att vi har ett stort antal skickliga låtkompositörer som ofta är böjda lite åt det löjliga, humoristiska och gay-aktiga hållet.
Citera
2007-11-27, 11:14
  #5
Medlem
suetoniuss avatar
Jag tänkte på Gustafsson när det stog i tidningarna att Bert Karlsson skulle ställa upp i melodifestivalen tillsammans med Fylking och Aschberg som någon typ av humorbidrag. Då tänkte jag, varför skicka korpspelare när man kan skicka Ronaldhino? Visst man kan å andra sidan fråga sig varför Ronaldhino skall tvingas att spela korpfotboll men han skulle ju garanterat göra många mål och bli utsedd till bäste spelare. Jag menar humorkonkurrensen från Lettland (som kom femma sitt år) och Ukraina (som komma två i år) är ju inte direkt stenhård. Nu lär ju säkert den här sången vara jävligt dålig men jag tror att största chansen att vinna festivalen är att skicka Gustafsson med ett roligt bidrag där han är utklädd till Jagger eller gärna ett flertal figurer med klädbyte.
Citera
2007-11-27, 14:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suetonius
Det är klart att de har men de är ju inte direkt kända för sin komiska scen. Det finns ju ett uttryck som säger att i helvetet så ansvarar italienarna för organisationen, engelsmännen för matlagningen och tyskarna för komiken. I verkligheten så är det väl kanske framförallt engelsmännen som utmärker sig åt andra hållet för att tillsammans med USA för att ha lyckats producera internationellt erkänd komedi. Jag menar hur många länder är kända för sin komiska scen? Det är klart att språket är en viktig faktor. Dock så är ju Sverige hyfsat framgånsrika vad gäller komedimusik(gunther,dr.bombay, carlito, inga etc) Det är givetvis ingen avancerad humor och musikscenen är ju betydligt mer internationell än humorscenen och Sverige även en fördel i att vi har ett stort antal skickliga låtkompositörer som ofta är böjda lite åt det löjliga, humoristiska och gay-aktiga hållet.


Jag tror det har att göra med att Tyskland inte är engelsk-talande, svårare att för folk att bli internationellt kända då. Om Gustafsson vart engelsman så hade kanske han vart världskänd, medans nu är han bara känd i länder som förstår svenska (Skandinavien, Finland(?))
Citera
2007-11-27, 14:54
  #7
Medlem
glyos avatar
Skicka iväg den jäveln så vi slipper han
Citera
2015-10-28, 19:11
  #8
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vore kul att se ett samarbete mellan Jim Carrey och Robert Gustafsson.


Inside The Actors Studio - Jim Carrey
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2015-10-28 kl. 19:14.
Citera
2015-10-29, 12:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vore kul att se ett samarbete mellan Jim Carrey och Robert Gustafsson.


Inside The Actors Studio - Jim Carrey



Nej vore inte roligt, bägge 2 har gjort sin grej.
Citera
2015-10-29, 15:14
  #10
Moderator
Fear2bes avatar
Humor --> Diskussioner om humor
/Moderator
Citera
2015-11-01, 18:09
  #11
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här kör han på engelska

Han kan även då för en internationell publik.
Citera
2015-12-03, 16:14
  #12
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag tror han skulle göra succe hoppas han dyker upp i Eurovision i någon mellanakt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback