Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-24, 09:45
  #1
Medlem
Morticians avatar
Har ett dilemma.
Vi är ett bekantskapsgäng som alltid varje sommar brukar ta en veckas semester på gemensam
ort och umgås bad o.s.v. Sambon pratade nu med en i gänget om hur det skulle bli inför
sommaren 2008: Bekantingen (person 1) säger då att de inte ska åka dit vi brukar åka utan att de
ska åka på en utlandsresa tillsammans med de andra och han undra om inte vi ska hänga med.
Sambon kollar på resmålet och blir tänd på idén hon pratar med mig och undrar vad jag tycker.
Jag säger att det är helt OK men att vi bör kolla upp vissa saker först bl.a avbeställningsskydd.
Dagen efter hör jag med sambon om någon resa är beställd. Då säger hon att vi inte ska resa eftersom vår bekant ringt
och sagt att hon pratat med en av de andra i gänget och den personen (person 2) vill inte att vi följer med p.g.a mig framförallt är det hennes
karl (har retat honom lite ibland för att han är så svartsjuk har dock gjort det på ett skämtsamt sätt) som inte gillar mig och det är tydligen han som fixat resa och samordnat alltihop. Hon påstår
att det alltid blir så dålig stämning när jag är med! Det tycker "alla" enligt den här personen. Grejjen är att jag aldrig hört
något sådant från någon i kompisgänget. ett par (par 3) umgås vi inte speciellt mycket med utom just den här semesterveckan. De är så att säga
person2:s och hennes mans bekanta men de gånger jag har umåtts med par 3 har vi haft kul ihop och haft trevliga disskusioner
jag har inte märkt att de skulle tycka illa om mig. De vi framför allt brukar umgås med är person1 och hennes man och inte
heller där har det sagts eller märkts något. Frågan är vad göra? Konfrontera person 1 + sambo och par 3 om de verkligen
tycker så som person2 säger? Om inte varför gör de inget utan bara jamsar med? Ska vi beställa resan till samma resmål och vecka iallafall?
Hur skulle ni hanterat problemet? Alla förslag välkomna
Citera
2007-11-24, 10:29
  #2
Medlem
fatmilks avatar
prata med han svartsjuka snubben och fråga o kolla om de går att reda upp, !!! Svenskar prata
Citera
2007-11-24, 13:54
  #3
Medlem
hanumans avatar
Om du vill fortsätta att umgås med dessa människor finns bara en sak att göra och det är det som föregående talare var inne på: Prata

För övrigt verkar det vara en rätt jävla mesig människa som inte vågar ta det själv med dig. Det gör att det kanske blir svårt att reda ut det hela med honom eftersom folk av den sorten inte vågar vara ärliga när man sätter sig ner för att reda ut situationen.

Om du ska snacka med honom kan det vara slugt att hålla i minnet att du har att göra med en osäker person med sviktande självkänsla och agera därefter. Svartsjukan och fegheten tyder på det, i alla fall.

[Edit]
Förresten... Generellt sett så vill man inte ha människor med dålig självkänsla i sin närhet så om det inte är för husfridens skull eller att du gillar alla andra i sällskapet så gör du nog bäst i att klippa bandet....
[/Edit]
Citera
2007-11-24, 15:49
  #4
Medlem
Sanna patetiska manniskor ar det lika bra att kapa bandet med, de tillfor inget nagonsin.

Ursakta avsaknaden av prickar over a och o, sitter i Barcelona
Citera
2007-11-24, 18:22
  #5
Medlem
Morticians avatar
Problemet är ju att jag gillar de andra i sällskapet. Det är nog som ni säger att han inte skulle vara ärlig om man satte sig ned och försökte prata. Tycker dock det är lite tråkigt eftersom jag vet att han sprider sina åsikter om mig till andra i bekantskapskretsen, jag har ju ingen chans att försvara mig eftersom jag ofta inte är med. Grejjen är att sambon gärna skulle vilja hänga med på den här resan. Jag tror dock det skulle ta hus i helvete från den här svartsjuka karln om vi betsällde resa till samma plats och samma datum.
Citera
2007-11-24, 19:38
  #6
Medlem
Mimss avatar
ja hade nog konfronterat dem alla för att kolla läget..
Citera
2007-11-24, 19:44
  #7
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Helt ärligt.. den där killen som snackar om dig. Vilken jävla tönt. Kan han inte ta det med dig man mot man. Han e fan uppfostrad som en kvinna. Nästa gång du ser han, berätta vad du tycker om han och be han suga din röv.

du säger svartsjuk som fan också.. han e ju en tvärlojd! Tönt, svartsjuk och troligen liten kort och fet. Troligen gay också. Ja, ne nu blev jag lite sur.
Citera
2007-11-24, 23:30
  #8
Medlem
Håller fan med tala skitstöveln till rätta man sprider inte skit om andra utan att få höra det.
Citera
2007-11-25, 00:02
  #9
Medlem
BERNFs avatar
hahah fyfaen vilken idiot då.
Ok att han inte gillar dig, men för fan. Gå bakom ryggen och hålla på enbart för att slippa dig är ju så lågt man kan komma va fan. Har han ett problem med att du gör narr av hans svartsjuka så kan han ju fan vara en karl och säga det rakt ut. Värsta är ju att det är ju din fru som får lida mest.

Antingen får du väll vara den som krypper och ber om ursäkt och lovar att förbättra dig och vara snäll emot han enbart för din frus skull.

Men skulle det inte vara sjukt jobbigt att åka på semester med en person som går bakom ryggen på dig?
Citera
2007-11-25, 09:01
  #10
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Men skulle det inte vara sjukt jobbigt att åka på semester med en person som går bakom ryggen på dig?

Grejjen är ju att det är 2 par till som ska med och de är det inget fel på. Det ena av de 2 paren brukar vi umgås med. Eftersom den här karln ser det som han har ordnat den här resan och resmålet åt alla de som ska med (utom vi då, eftersom det enligt honom och hans fru blir så dålig stämning när jag är med) så tycker jag det skulle vara en kul grej att reta honom med att dyka upp på Arlanda samma dag och datum och se lite förvånad ut närde också är där. Sedan när det kommer fram att vi ska till samma ställe tror jag minen på karln skulle vara obetalbar.Väl där behöver vi ju inte umågs med honom. Det är ju 2 par till med. Att han pratar skit ser jag mest som ett problem för honom. Att han måste pratat skit för att stärka sin egen position. Problemet för mig är väl om de andra tror honom. Och att han påstår att alla andra tycker att stämning sjuker om jag är med. Det måste jag nog konfrontera de andra paren med för att se om de anser det.
Citera
2007-11-25, 10:17
  #11
Medlem
W33Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Grejjen är ju att det är 2 par till som ska med och de är det inget fel på. Det ena av de 2 paren brukar vi umgås med. Eftersom den här karln ser det som han har ordnat den här resan och resmålet åt alla de som ska med (utom vi då, eftersom det enligt honom och hans fru blir så dålig stämning när jag är med) så tycker jag det skulle vara en kul grej att reta honom med att dyka upp på Arlanda samma dag och datum och se lite förvånad ut närde också är där. Sedan när det kommer fram att vi ska till samma ställe tror jag minen på karln skulle vara obetalbar.Väl där behöver vi ju inte umågs med honom. Det är ju 2 par till med. Att han pratar skit ser jag mest som ett problem för honom. Att han måste pratat skit för att stärka sin egen position. Problemet för mig är väl om de andra tror honom. Och att han påstår att alla andra tycker att stämning sjuker om jag är med. Det måste jag nog konfrontera de andra paren med för att se om de anser det.

Förstår att det är din tankegång just nu.
Men skulle vilja tipsa dig om att först prata med person1 som du stod nära.

Se vad han säger om det hela, och där du gör klart redan från början att du nu ska ta kontakt med person2, the evil one.

Får du reda på av person1 att kanske även de inte är så intresserade av att du följer med, ja då kanske det är så att alla tycker det blir dålig stämning om du är med.

Men säger han däremot att, ja usch vilken tråkig situation det har blivit, ja då säger du som sagt att du ska prata med person2, men om det inte löser sig angående den aktuellt resan, fråga om inte ni kan åka på en annan resa ihop, kanske även bjuda med person3 o respektive om ni nu trivs bra ihop.



Sedan pratar du med person2, frågar om ni kan lösa det, var beredd på att DRA ur honom hans tveksamheter.

Säg som det är, att även om person2 har arrangerat resan den här gången, så är det ju som en tradition för er, och att din sambo hamnar i kläm för hon vill verkligen åka.

Och säg till honom att det bli ju rätt opraktiskt för nästa år, om det då är du som arrangerar och bjuder de andra men inte dem.
(men då är det ju bra att ha pratat med de andra innan, så de inte också tycker illa om dig.)

Lycka till!
Citera
2007-11-25, 14:14
  #12
Medlem
Krellyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Antingen får du väll vara den som krypper och ber om ursäkt och lovar att förbättra dig och vara snäll emot han enbart för din frus skull.

Måste hålla med BERNF här. Det att du skämtsamt retas med honom om hans svartsjuka tar nog rätt mycket hårdare på honom än vad du tror. Vissa saker går det inte att skämta om med somliga människor helt enkelt, särskilt inte svartsjuka då det är en egenskap som ingen vill ha och troligen skäms över rejält. Att du pockar på den ömma punkten varje gång ni ses kan nog inte vara särskilt roligt, eller vad tror du TS?

Jag tycker du ska snacka med snubben om det här över en kopp kaffe på stan, på ett civiliserat sätt - och kommer det då fram att han inte vill att du ska med pga "skämtandet" så måste du såklart be om ursäkt. Annars blir det bara att beställa ett annat resmål (även om jag måste medge att hans min på Arlanda skulle vara klassisk! ).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback