2010-09-30, 17:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Kul! Du får ge ett utlåtande när du har testat den. Jag tror att Coop var billigare på den också faktiskt, något i stil med det du betalade. Jag minns dock inte exakt. Specialaffärer brukar ju ta rätt bra betalt för sitt bredare utbud av smala produkter så det var väl inte helt förvånande kanske. Även om en nätbutik borde kunna pressa priset lägre än en ICA/Coop-butik kan jag tycka.
Jo, jag kommer att lämna ett omdöme! Kanske redan ikväll om jag fixar lite våfflor. Med den här marmeladen och lite grädde på så borde våfflorna gå att äta .

Det är verkligen konstigt att en webshop inte är billigare än en fysisk affär. De borde ju inte ha samma omkostnader. Visserligen har de också en lagerlokal men man sparar in på personalstyrka och administration.

~Paul~
Citera
2010-09-30, 17:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, jag kommer att lämna ett omdöme! Kanske redan ikväll om jag fixar lite våfflor. Med den här marmeladen och lite grädde på så borde våfflorna gå att äta .

Det är verkligen konstigt att en webshop inte är billigare än en fysisk affär. De borde ju inte ha samma omkostnader. Visserligen har de också en lagerlokal men man sparar in på personalstyrka och administration.

~Paul~

Våfflor som är så gott Varför gör du våfflor om du inte gillar dem, förresten?

Ja, det är märkligt. Överlag är det ju sällan en vinst att köpa över nätet om man inte får sakerna billigare. Man får vänta på varan, grejer kan komma fram trasiga etc. Men de kanske har andra varor till konkurrenskraftiga priser. Ofta är det ju så att de har några volymvaror till bra pris och sen kompletterar sortimentet med sånt de inte kan vara billigast på men som folk köper ändå tillsammans med det andra. Sen är väl några kronor hit eller dit ingen fara om man ändå beställer annat också.

För övrigt, för att inte glida alltför långt från topic borde du väl göra scones till marmeladen och sen posta lite bilder?
Citera
2010-09-30, 18:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Våfflor som är så gott Varför gör du våfflor om du inte gillar dem, förresten?

Ja, det är märkligt. Överlag är det ju sällan en vinst att köpa över nätet om man inte får sakerna billigare. Man får vänta på varan, grejer kan komma fram trasiga etc. Men de kanske har andra varor till konkurrenskraftiga priser. Ofta är det ju så att de har några volymvaror till bra pris och sen kompletterar sortimentet med sånt de inte kan vara billigast på men som folk köper ändå tillsammans med det andra. Sen är väl några kronor hit eller dit ingen fara om man ändå beställer annat också.

För övrigt, för att inte glida alltför långt från topic borde du väl göra scones till marmeladen och sen posta lite bilder?
Jodå, jag gillar våfflor .

Scones, ja. Tja varför inte. Det blir nog av till helgen .

~Paul~
Citera
2010-10-01, 12:00
Medlem
dePauls avatar
Marmeladen var väldigt god. Lite annorlunda smak jämfört med vad man är van vid.

Kommer säkert att inhandlas flera ggr!

Tack igen för tipset!

~Paul~
Citera
2010-10-01, 13:06
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Marmeladen var väldigt god. Lite annorlunda smak jämfört med vad man är van vid.

Kommer säkert att inhandlas flera ggr!

Tack igen för tipset!

~Paul~

Ja, det är ju inte så klassisk marmeladsmak egentligen, det var just det jag gillade. Många marmeladsorter smakar ju mest bara socker och det är jag inget fan av, den här passade mig mycket bättre. Kul att du gillade den
Citera
2010-10-01, 13:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja, det är ju inte så klassisk marmeladsmak egentligen, det var just det jag gillade. Många marmeladsorter smakar ju mest bara socker och det är jag inget fan av, den här passade mig mycket bättre. Kul att du gillade den
Precis, gillade den lite beska undertonen. Kanon!!

~Paul~
Citera
2010-10-27, 04:31
Medlem
tepss avatar
Jag gjorde precis scones och jag tyckte dom blev väldigt goda.

4.5 DL Mjöl
2 TSK bakpulver
2 KRM salt
50 G margarin
2 DL Mjölk

Jag gör så här:

Jag tar en bunke, lägger ner margarinet, kör i micron på halv effekt i 30 sekunder, häller i halva mjölet, rör runt med en gaffel, resten av mjölet i med saltet och bakpulvet, sen rör jag om igen, sen mjölken på slutet och rör ihop till en fast smet.
Sen lägger jag ut den på bakplåtspapper på en plåt och gör den rund med gaffeln.
Gör man på det här sättet slipper man kladda ner sina händer och det går fort att göra.
Sen skivar jag lök i typ ½ cm skivor och trycker in på toppen.
Gräddar i ugnen i mitten på 225 grader i 10 minuter.

Löken kan tas av sen och det ger en härlig löksmak till sconsen eller så har man kvar dom,
på med smör och ost.

Så har jag upplevt dom godaste sconsen på det senaste
Citera
2010-10-27, 11:02
Medlem
Apppes avatar
Underskattat och riktigt gott med hemgjord lemoncurd eller blårbärscurd så jävla enkelt också
Citera
2010-10-28, 20:07
Medlem
Bästa sconesen är de engelska, med ett ägg i degen. Här är mitt recept:

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk socker
40 g smör
1 ägg
1 dl rödmjölk

Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker. Nyp in smöret. Vispa ihop mjölk och ägg i en liten skål och tillsätt allt utom ca 1 msk. Blanda till en deg, men knåda så lite som möjligt. Platta ut till en kaka och skär denna i 6 slicear. Lägg dessa med lite mellanrum på bakplåtspapper, pensla med sista slatten mjölk-och-ägg. Grädda 10-12 min på 225 grader.

Om man vill ha lite mindre morgonbestyr kan man göra iordning torrvaror+smör-blandningen innan (klarar sig flera veckor i kylen, gör mångdubbel sats) och sedan tillsätta ägg och mjölk på morgonen. Vill man vara ännu latare kan de färdiga ogräddade (och openslade) sconesen bo i frysen flera månader. Behöver inte tinas innan de gräddas, lägg bara på några minuter på gräddningstiden.

Goda saker att stoppa i degen om man tröttnat på standardvarianten: torkad frukt, hackade valnötter, kanel och ugnsbakade små äppelbitar, rivet citronskal etc. Inte allt på en gång dock. Frestas inte att stoppa i blöta frukter eller bär, det blir en kladdig hopplös historia enligt min erfarenhet.
Citera
2010-10-28, 21:51
Medlem
Apppes avatar
VI har alltid bakat sconesen med filmjölk i degen brukar bli magiskt , ska kolla om jag har recept
Citera
2010-10-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molly M

5 dl vetemjöl

Oh no, 4 dl mjöl ska det vara! Hoppas ingen hunnit baka.
Citera
2010-11-05, 01:06
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molly M

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk socker
40 g smör
1 ägg
1 dl rödmjölk

Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker. Nyp in smöret. Vispa ihop mjölk och ägg i en liten skål och tillsätt allt utom ca 1 msk. Blanda till en deg, men knåda så lite som möjligt. Platta ut till en kaka och skär denna i 6 slicear. Lägg dessa med lite mellanrum på bakplåtspapper, pensla med sista slatten mjölk-och-ägg. Grädda 10-12 min på 225 grader.

Om man vill ha lite mindre morgonbestyr kan man göra iordning torrvaror+smör-blandningen innan (klarar sig flera veckor i kylen, gör mångdubbel sats) och sedan tillsätta ägg och mjölk på morgonen. Vill man vara ännu latare kan de färdiga ogräddade (och openslade) sconesen bo i frysen flera månader. Behöver inte tinas innan de gräddas, lägg bara på några minuter på gräddningstiden.

Goda saker att stoppa i degen om man tröttnat på standardvarianten: torkad frukt, hackade valnötter, kanel och ugnsbakade små äppelbitar, rivet citronskal etc. Inte allt på en gång dock. Frestas inte att stoppa i blöta frukter eller bär, det blir en kladdig hopplös historia enligt min erfarenhet.
Har sett på några recept att man har grädde istället för mjölk, vad tror du om man byter ut mjölken mot grädde? Tänkte testa detta recept imorgon, gör dock en dubbel sats 8allt x2) då all mat tenderar att gå åt relativt snabbt.

Det recept jag har i min kokbok är (för 16 stycken):

8 dl mjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 g smör eller margarin
3 dl mjölk eller filmjölk

Det som adderas med ditt recept är då socker samt ägg. Mängden smör samt mjölk minskar dock, men iom att man adderar ägg kanske det lämnar ut sig, vätskemässigt? har som sagt läst att man ibland har grädde eller filmjölk i brittiska scones.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in