Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-16, 11:01
  #193
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Vill egentligen inte bedöma spelet innan jag är klar men kan helt enkelt inte låta bli med detta. Detta är något helt annat än jag tidigare spelat. Bättre än ico. Bättre än shadows of the collossus. Bättre än 96% av allt jag någonsin spelat. Årets spel. Och jag är bara 3-4 timmar in och varje sekund blir bara bättre. Trico är något helt annat än jag sett i ett spel tidigare. Känns inte som en AI utan känns riktig som att den har ett eget medvetande. Tack Fumito Ueda för att ni inte la ner det utan kämpade och slet för att göra klart detta mästerverk!

Håller med till stor del. Vill dock klaga lite på att kameran ibland beter sig väldigt dåligt. Något som ger upphov till frustration men även förstör själva flytet i spelet.

Men Trico är nog den bästa sidekick (om man nu kan kalla den för det) som jag sett i ett spel.
Citera
2016-12-16, 15:10
  #194
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Håller med till stor del. Vill dock klaga lite på att kameran ibland beter sig väldigt dåligt. Något som ger upphov till frustration men även förstör själva flytet i spelet.

Men Trico är nog den bästa sidekick (om man nu kan kalla den för det) som jag sett i ett spel.
Kan förstå kritiken spelet fått kring kameran och kontrollen. Har ochså haft en del problem med det. Men inte så mycket att det negativt förstört spelupplevelse. Händer mest när man klättrar på trico som kameran går bonkers ibland och kontrollen blir bakvänd.
Citera
2016-12-16, 23:08
  #195
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Och där var man klar. Kan bara repetera att detta är GOTY. Slutet var helt otroligt bra. Får erkänna att tårarna rann. Det var helt perfekt. Visst kamera och kontroll problem när man klättrar på trico men i övrigt inget att klaga på. Som tidigare nämnt är trico stjärnan. Både gameplay och storymässigt. Men spelet är otroligt vackert ochså. Fantastisk musik. Och pusselmomenten är väldigt bra. Smarta. Lagom svåra. Bra variation. Inte speciellt med handhållande heller utan små hints från pojken själv.

10/10

Tack till Ueda och resten av teamet för den här upplevelsen. Hoppas spelet sålt tillräckligt väl för att dem ska känna att den långa och brokiga utvecklingen av spelet var värt det. Det är dem förtjänta av.
Citera
2016-12-17, 01:07
  #196
Medlem
Hatar kameran och dem rätt trista pusslen men atmosfären och storyn gör att man nästan glömer alla brister med spelet
Citera
2016-12-24, 19:05
  #197
Medlem
har IGN många rätt här? är ganska taggad på det
Citera
2016-12-24, 21:13
  #198
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damfotboll
har IGN många rätt här? är ganska taggad på det
Beror väl på hur man ser på det. Såsom jag uppfattade det hade ign 3 punkter dem var kritiska mot.

1. Kamera. Många som klagat på det och som sagt finns absolut områden där det blir problem (främst när man klättrar på trico) men jag personligen hade inga större problem med det. Men andra har stört sig mer på det. Verkar vara ganska delade meningar om det.

2. Kontrollen. Kan ju egentligen bara upprepa det jag skrev ovan. Själv hade jag inga avsevärda problem med kontrollen förutom när jag klättrade på trico. Men andra har upplevt större svårigheter.

3. Trico. Recensenten gillade inte att trico inte var tillräcklig hörsam på dem kommandon du kan ge den. Själv tycker jag det är den största charmen med spelet. Du har inte komplett kontroll över trico utan den lever sitt egna liv sen får man försöka styra så gått det går och hjälpa den att förstå vad man vill. Har man bråttom att bli klar med spelet eller har dåligt tålamod kan jag förstå att det kan bli frustrerande men då spelar man spelet fel enligt mig.

Så ja vet inte vad jag ska säga mer. Är som sagt väldigt delade meningar om spelet. Som jag tidigare skrivit är detta årets bästa för mig och ett av de bästa och mest rörande spelupplevelser jag haft. Sen om du kommer gilla det eller bli en del av den skaran som inte gillar det vet jag såklart inte.

Har du spelat ico eller shadow of the colllosus förut? Om du gjort det och gillade dem spelen borde detta vara ett måste. Om inte får du kika på gameplay läsa recensioner för att bilda en uppfattning om det ser ut/låter som något för dig. Ueads spel är ju lite nisch. Spelen vänder sig främst till dem som bryr sig om story karaktärer musik atmosfär.
Citera
2017-02-14, 08:31
  #199
Medlem
Lurigfaxs avatar
Ett vackert spel, men oj vad den jävla kontrollen förstör så mycket. Kämpade i fem minuter med att komma upp för en kedja för att det stod ett staket bredvid, ungdjäveln skulle givetvis hoppa upp på staketet. Trist på en given klassiker annars i min bok, nu lär det bara bli en genomspelning.
Citera
2017-04-04, 13:38
  #200
Medlem
MartinStLouiss avatar
Priset på spelet har gått nere ganska mycket nu, man kan få det för 279 kronor på Inet.
Citera
2017-04-25, 16:09
  #201
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Köpte det när det fanns på PSN för 239kr.

ICO är ett av mina favoritspel någonsin. Trots det så finns det många brister med det spelet och TLG lider av ungefär samma problem. Kontrollen och kameran håller som bäst PS3-klass. Men känslan!! Visst, förstår att TLG fått i snitt 7/10 ungefär och det hade såklart varit bättre om kameran och kontrollen var bättre. Recensionerna skrämde bort mig trots att jag väntat i 7-8år på detta spel. Men tur att jag plockade upp det på rean.

Känslan i spelet påminner extremt mycket om ICO och SoTC (som jag tyvärr bara spelat nån timme) och det är ju inte särskilt konstigt. Tror inte TLG är för alla, men jag rekommenderar det iaf. Det är nåt väldigt speciellt över Team Icos spel som måste upplevas för att man ska förstå.

Ett oerhört vackert, mystisk och mysigt spel. Är bara nån timme in ärligt talat men gillar det än så länge.
Citera
2017-04-28, 06:59
  #202
Avstängd
16 sidor av hype innan release, 1 sida efter release med knappt några åsikter om spelet alls
Citera
2017-04-28, 08:51
  #203
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
16 sidor av hype innan release, 1 sida efter release med knappt några åsikter om spelet alls
Kanske inte så konstigt dock när tråden skapades för 10 år sen. Många delays plus att spelet är inom en mer niche genre som inte lockar speciellt många i west som vill ha mer pang pang hjälper till.
Citera
2019-06-24, 15:16
  #204
Medlem
Bluebeast72s avatar
omfg

Ang slutet


Åldrats, javisst, men håller än o lätt bland top 10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback