Citat:
Ursprungligen postat av
wzbz
Ni är ett gäng George Lucases som tror att nostalgi-spel skulle bli bättre bara för att man pumpar in fler polygoner. Har ni inte lärt er någonting?
Nä, det enda bra remakes bidrar med är tekniska lösningar/glitches som lika gärna kunde fixats i en ny release/portning.
Många spelskapare var ju dock begränsade av usel hårdvara och kunde därför av tekniska skäl inte genomför allt de ville.
Exempelvis Gamecube remaken av Metal Gear Solid är ett bra exempel. Nyversion av MGS1 fast uppdaterad med de nya finesserna från 2ans spelmotor. Uppdaterade mellansekvenser som är mer i stil med resten av serien och Kojimas ursprungliga vision samt nyinspelad dialog med bättre ljudkvalitet. Dessutom så slipper man den flimriga, lågupplösta PS1 grafiken. I just det här fallet så är grafiken i originalet såpass dålig så att den faktiskt försämrar spelkänslan. Inte nog med att ögonen blir irriterade av den usla skärpan det är också svårt att se ordentligt vid vissa tillfällen.
Remakes är också ett sätt för folk som inte äger konsolen som spelet ursprungligen släpptes till att få ta del av det. Blev överlycklig när det kom HD version av MGS3 till X-box 360 eftersom jag inte äger en PS2. Spelet är numera ett av mina favoriter och utan HD remaken så hade jag aldrig fått chansen att spela det. Samma sak med Perfect Dark 64 remaken som släpptes på XBLA, många som missade originalet får chansen att uppleva en snyggare version av en sann klassiker.
Så hata lite mindre och låt folk njuta av uppdaterade klassiker