2013-09-05, 21:23
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Om man bortser från några enstaka portar till iOS/Android har det någonsin gjorts en lyckad remake på ett spel?

FFVII har jag inga problem att spela i orginaltappning men Marathon-trilogin skulle vara skoj att spela om med bättre grafik och ev. fysik. För att vara ett FPS har det tillräckligt bra story för att motivera en remake istället för bara en uppföljare.
Citera
2013-09-07, 10:03
Medlem
Kaviarkommunists avatar
Heroes of Might and Magic III
Och då menar jag en riktig remake. Exakt samma units, towns, campaigns, maps och så vidare men med uppgraderad grafik. Trots alla uppföljare till trean så har ingen av dom lyckats överträffa det här fantastiska spelet.
Citera
2013-09-07, 10:49
Medlem
wzbzs avatar
Ni är ett gäng George Lucases som tror att nostalgi-spel skulle bli bättre bara för att man pumpar in fler polygoner. Har ni inte lärt er någonting?

Nä, det enda bra remakes bidrar med är tekniska lösningar/glitches som lika gärna kunde fixats i en ny release/portning.
Citera
2013-09-07, 11:38
Medlem
Ett tidigt svenskt spel till c64. Blood and Guts

http://www.youtube.com/watch?v=HZ1Ngl7hucg
Citera
2013-09-07, 14:23
Medlem
Demandos avatar
Detta skulle vara kul att se en remake på...

http://www.youtube.com/watch?v=voohHcd3vyk

"Stöt Nisse Åker Hiss"
Citera
2013-09-09, 11:13
Medlem
Bovie77s avatar
Spyro Gateway To Glimmer
Citera
2013-09-09, 20:08
Medlem
supremanics avatar
Elite 2: Final frontier

Denna gamla amiga-klassiker skulle det ju vara toppen om man kunde anpassa till en modernare plattform
Spelet i sig håller än men mera flyt i det behövs.
Citera
2013-09-11, 02:01
Medlem
Killerolavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarkommunist
Heroes of Might and Magic III
Och då menar jag en riktig remake. Exakt samma units, towns, campaigns, maps och så vidare men med uppgraderad grafik. Trots alla uppföljare till trean så har ingen av dom lyckats överträffa det här fantastiska spelet.

Spelar fortfarande detta underbara spel, men tycker inte det behövs en remake. Grafiken håller än idag, ett väldigt vackert spel med (enligt mig) tidlös grafik.
Citera
2013-09-12, 01:24
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Om man bortser från några enstaka portar till iOS/Android har det någonsin gjorts en lyckad remake på ett spel?

Ducktales Remastered blev inte så himla dumt.
Citera
2013-09-12, 01:29
Medlem
Torps avatar
Sanitarium i högre upplösning och i stabil Windows 7version. Det är så otroligt grynigt om man ens får igång det idag. Fantastiskt skräck-peak och klicka-lir från 1998.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sanitar...8video_game%29
Citera
2013-09-12, 01:33
Medlem
Huntards avatar
Kanske inte en remake men en 2:a av Age Of Mythology skulle ju sitta som en smäck
Citera
2013-09-12, 15:48
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Ni är ett gäng George Lucases som tror att nostalgi-spel skulle bli bättre bara för att man pumpar in fler polygoner. Har ni inte lärt er någonting?

Nä, det enda bra remakes bidrar med är tekniska lösningar/glitches som lika gärna kunde fixats i en ny release/portning.

Många spelskapare var ju dock begränsade av usel hårdvara och kunde därför av tekniska skäl inte genomför allt de ville.

Exempelvis Gamecube remaken av Metal Gear Solid är ett bra exempel. Nyversion av MGS1 fast uppdaterad med de nya finesserna från 2ans spelmotor. Uppdaterade mellansekvenser som är mer i stil med resten av serien och Kojimas ursprungliga vision samt nyinspelad dialog med bättre ljudkvalitet. Dessutom så slipper man den flimriga, lågupplösta PS1 grafiken. I just det här fallet så är grafiken i originalet såpass dålig så att den faktiskt försämrar spelkänslan. Inte nog med att ögonen blir irriterade av den usla skärpan det är också svårt att se ordentligt vid vissa tillfällen.

Remakes är också ett sätt för folk som inte äger konsolen som spelet ursprungligen släpptes till att få ta del av det. Blev överlycklig när det kom HD version av MGS3 till X-box 360 eftersom jag inte äger en PS2. Spelet är numera ett av mina favoriter och utan HD remaken så hade jag aldrig fått chansen att spela det. Samma sak med Perfect Dark 64 remaken som släpptes på XBLA, många som missade originalet får chansen att uppleva en snyggare version av en sann klassiker.

Så hata lite mindre och låt folk njuta av uppdaterade klassiker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in