2007-11-21, 23:33
Medlem
CannonMans avatar
Jag har fått lite ångest av vad jag ska handla in till gitarr utrustningen, antingen tänkte jag mig en stärkartopp i stuk med peavy valvelking eller något liknande.
Annars tänkte jag mig ett effektpedalbord från zoom för ca5000.

Just nu sitter jag på en line6 spider top vilket jag börjar grubbla över ifall jag får ut det jag vill av den. Så det jag undrar är ifall nån av er har något tips om vilket jag borde välja eller något bättre alternativ.
Citera
2007-11-21, 23:43
Beror helt på vad du spelar för musik. Spelar du t.ex bara metal med vråldist kan du skippa effektpedal och satsa på en förstärkare som lämpar sig för det. Men spelar du en salig blandning kan pedal vara bra.

Men ha dock i tanken att multieffektpedaler har en tendens att låta väldigt digitalt. Har själv dock aldrig spelat på Zoom så kan inte uttala mig om just dessa men bland andra Boss GT-8:an kan låta just väldigt digital.

Men det är bara att prova sig fram helt enkelt. Gå till din lokala musikaffär och fråga och förklara vad du ska använda prytlarna till
Citera
2007-11-21, 23:47
Medlem
CannonMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankookis
Men det är bara att prova sig fram helt enkelt. Gå till din lokala musikaffär och fråga och förklara vad du ska använda prytlarna till

Jo de ska nog göra, får ta mig tid nästa vecka eller nått.
Tack för svaret
Citera
2007-11-22, 09:29
Medlem
Som sagt, dem kan låta väldigt digitalt, har en GT-8 själv.
Så länge du har en egen stärkare som låter bra så kan du ju använda t.ex. GT-8:an som enbart effektpedal, d.v.s. inte blanda in distarna och förstärkar/högtalarsimulatorerna.

Det tråkigaste med GT-8:an är väl reverbet, låter metalliskt (digitalt) som attan. Inge värme i det alls. Samt distpedalerna verkar inte riktigt fungera som jag vill, då även dem låter oerhört digitala. Men effekterna i sig kan jag inte klaga på.
Och så är det jälvigt hög inlärningströskel på GT-8an.

Och din zoom som du pratade om, är det den med rör i och två fotpedaler?
Den ser ganska rolig ut, har dock inte hört just den versionen men har hört andra zoom grejer och det är ju inte så himla hett måste jag säga.
Citera
2007-11-22, 17:43
Medlem
tjockmartins avatar
köp en bra förstärkare! effekter kan ju va kul o så, men det viktigaste är att man har ett bra grundljud!
om du ska ha en peavy tycker jag du ska köpa en 5150!
men det är ju bara vad jag tycker! lycka till o hoppas du blir nöjd vad du än beslutar! nån sa ju att ljudet satt i fingrarna ändå...
Citera
2007-11-22, 18:04
Medlem
__carls avatar
varför ska du ha en topp? Fullkomligt onödigt imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in