2007-11-22, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
..att varken citron, tabasco eller rodvinsvinager har nagot i en bearnaise att gora. Sasen blir sakert hur bra som helst, men det ar inte en bearnaise.

aha....jag har iaf lärt mig att göra den så
Citera
2007-11-22, 23:38
Medlem
Drevets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazeeroth
vad yrar du om? Jag har aldrig serverat en kall bearnaisesås i hela mitt liv, kryddar bara den på mitt egna sett som jag tycker är gott. Det enda jag gör som inte barkeeper gör är att blanda reduktionen med i äggulorna ibörjan istället för i slutet när man matat gulorna med smör.

Var inte det dig jag menade.
Däremot att använda såsbas..
Inte helt rätt.
Citera
2007-12-19, 22:47
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazeeroth
vad yrar du om? Jag har aldrig serverat en kall bearnaisesås i hela mitt liv, kryddar bara den på mitt egna sett som jag tycker är gott. Det enda jag gör som inte barkeeper gör är att blanda reduktionen med i äggulorna ibörjan istället för i slutet när man matat gulorna med smör.

Bara lungn! många resturanger jag besökt och arbetat på i Uppsala har en sådan kryddning. Många av de resturangers bea jag varit på har även varit kallrörd med såsbas. Och nu är dessa resturanger inga dåliga ställen utan helt klart bra ställen. både räknat med min, gästers och besökarantalet i sinnet.
Citera
2008-12-22, 01:33
Medlem
Squabs avatar
Hur gör man den bästa Bearnaisesåsen?

Jag älskar bearnaisesås och har på sistone försökt laga den själv, då den hemmagjorda, i min mening, blir så mycket godare än pulversås. Jag har emellertid lärt mig att det inte är den lättaste av såser att bemästra; mitt första försök gav en jättegod men skuren sås och mitt andra en icke-skuren men med en allt för lös konsistens.

Mitt tillvägagångssätt har båda gångerna varit detsamma fram till värmandet av såsen och tillsättandet av smöret, vilket jag tror är det kritiska momentet. Jag har försökt att tillsätta smöret smält men inte varmt (såsen skar sig) och kallt men bitvis (dålig konsistens). Jag har under båda tillfällena vispat mycket under processen.

Imorgon tänkte jag ge mig på bearnaisesåsen igen och därför, käre Flashbackare, ber jag er om era bästa Bearnaisesås-tips, både vad gäller smörtillsättningen, likväl resten av processen. Hur gör man den bästa bearnaisesåsen?
Citera
2008-12-22, 01:37
Medlem
sommarlovs avatar
Lite hjälp på traven...

https://www.flashback.org/showthread.php?t=485315
Citera
2008-12-22, 01:38
Medlem
trickydicks avatar
Det är viktigt att du klipper dragonen från en kruka som stått i söderläge…
Citera
2008-12-22, 01:45
Medlem
Squabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Lite hjälp på traven...

https://www.flashback.org/showthread.php?t=485315

Tack, det fanns mycket bra råd där.
Urklipp ur tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mista
Övrigt, tips:

Alltid 100 gram smör per äggula.
Vispa (slå) béarnaisen i en åtta.
Det går givetvis att värma äggsmeten på svag värme i stället för i ett vattenbad, men rekommenderas inte för nybörjaren (spricker lättare).
Om såsen spricker under vispning slå i ett par iskalla droppar vatten, direkt från kranen, så är chansen stor att såsen går ihop igen.
Om såsen trots ovanstående spricker, börja om med nya äggulor och vispa ner den spruckna såsen.
Béarnaise är ingen varm sås, det är en ljummen sås. Men om du trots allt vill ha den varm så kan du vispa ner lite bechamel (ett relativt vanligt tillvägagångssätt på restaurang, dock så använder väldigt många såsbas i stället för smör idag och serverar såsen kall/ljummen).

I vissa recept står det att man skall använda vitvinsvinäger, i vissa rödvinsvinäger; vad ter sig bäst?
Citera
2008-12-22, 01:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squab
I vissa recept står det att man skall använda vitvinsvinäger, i vissa rödvinsvinäger; vad ter sig bäst?

Ta det du har hemma, det är syran man vill åt.
Citera
2008-12-22, 09:54
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squab
Tack, det fanns mycket bra råd där.
Urklipp ur tråden:

Rödvinsvinägern kommer kanske färga såsen lite, så vitvinsvinägern är inte dum. Har du Esdragonvinäger (vitvinsvinäger med ett par stjälkar dragon i typ) så ger ju den en fin smak eftersom man oftast kryddar med dragon sen.

Jag har kört 50g smör per äggula sista tiden när jag är hemma men det är nog vilket som
Citera
2008-12-22, 13:02
Medlem
klybans avatar
Kör också 50g smör per ägg.
Använde estragon vinäger och försöker helst få hemma odlad dragon för den smakar mest.

Dragon krukorna i affären får man i bland lukta igenom massor av krukor för hitta 1 som luktar lite dragon:
tom hittat krukor som inte ens luktar dragon efter man gnider ett bland mellan fingrarna.
Förstår inte vad dom gör med dragonen för att få den helt utan smak och lukt.
Stackars folk som bara köper utan och testa dess kvalitet först.

Jag gillar mängder med dragon och persilja i min bearnäs variant.
Citera
2008-12-22, 13:18
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har aldrig haft problem med att såsen spricker, men min bearnaise blir ibland något för tjock. Förmodligen låter jag reduktion/äggulablandningen bli något för varm. Någon som har något bra riktmärke för vilken konstistens blandningen ska ha? I recept brukar det bara stå "fluffig" eller nåt i den stilen.

Jag kör 100 g smör per äggula, om inte mer.
Citera
2008-12-22, 13:34
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kör också 50g smör per ägg.
Använde estragon vinäger och försöker helst få hemma odlad dragon för den smakar mest.

Dragon krukorna i affären får man i bland lukta igenom massor av krukor för hitta 1 som luktar lite dragon:
tom hittat krukor som inte ens luktar dragon efter man gnider ett bland mellan fingrarna.
Förstår inte vad dom gör med dragonen för att få den helt utan smak och lukt.
Stackars folk som bara köper utan och testa dess kvalitet först.

Jag gillar mängder med dragon och persilja i min bearnäs variant.

Hemma kör jag oftast torkad dragon eftersom jag är jävligt lat, jobb kör jag den inlagda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in