Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-21, 03:48
  #1
Medlem
Krafses avatar
Det fick vi göra. Det var mycket intressant, leken gick ut på att visa hur lika fingeravtryck kan se ut och hur svårt det är att hitta sitt eget!
Vi fick 2st lappar där vi kletade av våra små tumavtryck. Sedan skulle vi skriva våra namn på baksidan. Detta gjordes utan protest, för då hade man ju ingen aning om hur känsligt det är med fingeravtryck! Om jag inte minns fel så var det en kärring som sedan stoppade ner alla lappar i en låda, och antagligen tog med sig.

Nu undrar jag, har de sparat fingeravtrycken? Jag tror absolut de har gjort det.

Vad säger ni om detta, är det rätt eller fel? Själv är jag jävligt irriterad på detta utnyttjande, jag vill vara fri!
Citera
2007-11-21, 09:31
  #2
Medlem
tjack i näsan!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Det fick vi göra. Det var mycket intressant, leken gick ut på att visa hur lika fingeravtryck kan se ut och hur svårt det är att hitta sitt eget!
Vi fick 2st lappar där vi kletade av våra små tumavtryck. Sedan skulle vi skriva våra namn på baksidan. Detta gjordes utan protest, för då hade man ju ingen aning om hur känsligt det är med fingeravtryck! Om jag inte minns fel så var det en kärring som sedan stoppade ner alla lappar i en låda, och antagligen tog med sig.

Nu undrar jag, har de sparat fingeravtrycken? Jag tror absolut de har gjort det.

Vad säger ni om detta, är det rätt eller fel? Själv är jag jävligt irriterad på detta utnyttjande, jag vill vara fri!


Tycker jag känner igen det! har vagt minne men det kanske är ett minne som spelar ett spratt!
Citera
2007-11-21, 09:32
  #3
Medlem
nat0ns avatar
tycker det låter som du snackar skit
Citera
2007-11-21, 10:23
  #4
Medlem
apgujeongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
...för då hade man ju ingen aning om hur känsligt det är med fingeravtryck!

Är det känsligt med fingeravtryck?? Hur då?
Citera
2007-11-21, 10:29
  #5
Medlem
cannabe²s avatar
Haha, ja denna leken gjorde vi också. Men jag fick med mig mitt hem! mwuahahahahaa

Krafse du är fucked, vad du än gör så vet din gamla häxa till fröken om det.
Citera
2007-11-21, 10:58
  #6
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
tycker det låter som du snackar skit

Jag? Varför skulle jag snacka skit?

Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Är det känsligt med fingeravtryck?? Hur då?
Jag vetefan, är väl lite paranoid och har sett för många filmer? Jag skulle dock tro att de små lapparna enkelt kan scannas in och placeras i nån databas. Gör man sedan nån skit och råkar lämna ett avtryck så åker man ju dit direkt! Om de inte har mina fingeravtryck från första början i någon databas så har dom ju feta problem att ta reda på vems det är! Men har de något att jämföra med så går det ju lätt som en plätt.
Citera
2007-11-21, 16:48
  #7
Medlem
Fargoths avatar
Vi lekte den med! Fan, nu när du säger det så börjar man ju undra.
Citera
2007-11-21, 17:03
  #8
Medlem
ulexs avatar
Har aldrig lekt den leken. Har inte ens hört talas om den förens nu, jag tror inte du behöver oroa dig för att staten i hemlighet registrerat dig.
Citera
2007-11-21, 17:06
  #9
Moderator
evilhoneys avatar
Vi lekte den med.
Snutjävlar!
Citera
2007-11-21, 17:19
  #10
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Är det känsligt med fingeravtryck?? Hur då?

Det är känsligt med DNA, foton, statliga blodtester och andra saker som kan identifiera en människa. Integritet talas det en del om och jag tror Piratpartiet är de som främst värnar om integriteten.

Det är lätt att tänka "Men har man ingenting att dölja...". I samma andetag kan man fråga sig om det skulle kännas ok att ha en kamera i sitt hem som går direkt till Polisen. Har du ingenting att dölja, så är det ju bara bra, eftersom Polisen direkt kan se om någonting går fel i ditt hem. Skitbra!

Det gäller att hålla myndigheter kort när det kommer till personuppgifter. Se bara på PKU som innebar en bra bas för genetisk forskning (alla nyfödda lämnar blodprov), men sen krävde polis/åklagare ut uppgifter från PKU-registret (Lindh-fallet tror jag), vilket inte alls var tanken bakom det hela.

Risken är att man ger ett finger, men myndigheterna tar hela handen - via armbågen.

Läs Nineteen eighty-four (1984) av Orwell, så får du en liten förståelse över hur det kan se ut och även hur det faktiskt ser ut. Den finns som ljudbok på engelska. Filmen rekommenderas inte.
Citera
2007-11-21, 17:41
  #11
Medlem
Kivans avatar
Ja, i lågstadiet var hela klassen till polisstationen för att lämna in sina fingeravtryck.
Citera
2007-11-21, 17:48
  #12
Medlem
Redspeedos avatar
Hela klassen på lågstadiet. Bra sätt att få in alla i systemet hehe.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback