• 1
  • 2
2007-11-20, 22:40
Medlem
Hej!
Jag undrar om t.ex. en Irak förstår en Turk? Hur likt är det arabiska språket?
Citera
2007-11-20, 22:43
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanemannen
Hej!
Jag undrar om t.ex. en Irak förstår en Turk? Hur likt är det arabiska språket?

Turkar pratar oftast inte arabiska, de förstår nog inte något av det eftersom turkars modersmål är turkiska.
Citera
2007-11-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Turkar pratar oftast inte arabiska, de förstår nog inte något av det eftersom turkars modersmål är turkiska.

Ursäkta min dumhet. Förstår någon från Syrien en Irak?
Citera
2007-11-20, 22:52
Medlem
Superkaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanemannen
Ursäkta min dumhet. Förstår någon från Syrien en Irak?
Mest troligt, svar ja.
Citera
2007-11-21, 00:01
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Det finns en del likheter mellan arabiska och turkiska. Inte som mellan danska och svenska, men fortfarande likheter.
Citera
2007-11-21, 01:07
Bannlyst
Turkiska och arabiska är inte alls lika. Likheten begränsas till några låneord. Turkiska är ett altaiskt språk och arabiska ett semitiskt. Lååångt ifrån varandra. Turkiska och mongoliska är mer lika exempelvis ..
Citera
2007-11-21, 02:35
Medlem
Moegs avatar
MM jag tror nog att svenska och turkiska är mer lika varandra än arabiska och turkiska. Men i hela arabvärlden pratas ju samma språk, arabiska. Så en syrian förstår en irakier varje dag i veckan. Kan ju vara vissa dialektala skillnader men inte värre än stockholmska vs. göteborgska.
Citera
2007-11-21, 12:16
Medlem
Buddahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moeg
MM jag tror nog att svenska och turkiska är mer lika varandra än arabiska och turkiska. Men i hela arabvärlden pratas ju samma språk, arabiska. Så en syrian förstår en irakier varje dag i veckan. Kan ju vara vissa dialektala skillnader men inte värre än stockholmska vs. göteborgska.

På ett sätt är turkiska och svenska mer likt varann än arabiska och turkiska.
Men bara svensktslang språk så att säga. Så som ungdomar snackar i förorter är ju direkt översatt från turkiska uttryck till svenska.
Så grammatiken är mer lika där, men annars är arabiska och turkiska mer likt.
Men absolut inte alls likt, men vissa ord och på sättet de säger saker.
Citera
2007-11-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
Det finns en del likheter mellan arabiska och turkiska. Inte som mellan danska och svenska, men fortfarande likheter.

Ungefär som svenska och turkliska menar du? Vi har en del gamla turkiska låneord från 1700-talet. Kiosk, ottoman, dolme , Håkan.

Arabiska och turkiska är inte ens samma språkliga universum, de är lika lite släkt som svenska och turkiska.
Citat:
Ursprungligen postat av Moeg
Men i hela arabvärlden pratas ju samma språk, arabiska.
Turkar är inte araber och landet tillhör inte arabvärlden. Perser är inte araber, Iran tillhör inte arabvärlden. Kurder är inte araber, men de bor delvis i arabiska länder, främst Irak. Då förstår de arabiska. Kurder i Turkiet förstår förmodligen turkiska då det inte tillåts skolundevisning på kurdiska, däremot kan de förmodligen inte arabiska.

Svenska = indoeuropeiskt

Turkiska = altaiska språk

Arabiska = semitiska språk

------Andra språk i mellanöstern-----
Persiska (farsi) = indoeuropeiskt
Kurdiska (kurmanji) = indoeuropeiskt. Pratas i Turkiet och Irak, som minoritetsspråk.

Syrianska (suryoyo) = semitiskt.
Hebreiska=semitiskt
Citera
2007-11-21, 12:57
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Ungefär som svenska och turkliska menar du? Vi har en del gamla turkiska låneord från 1700-talet. Kiosk, ottoman, dolme , Håkan.
Håkan?
Citera
2007-11-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Håkan?

Jajamensan. Eftersom den svenske bögkungen Karl XII älskade turkar, bokstavligen talat, så har vi en del turkiska låneord i svenskan. Namnet Håkan kommer av hakan, stor.

Undrar om han tog den i tvåan?
Citera
2007-11-21, 14:57
Bannlyst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem