Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2007-11-29, 22:49
  #61
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Det relevanta är dock om våldtäkterna verkligen skulle minska i antal tack vare kameraövervakning i parker. Dels skulle det kanske inte avskräcka våldtäktstyperna, och dels skulle det kanske förlägga till andra ställen än just i kameraövervakade parker.
Absolut, jag tror inte ett ögonblick på att kriminaliteten kommer att minska totalt sett, pga av massiv övervakning. Tvärtom.
Men just kameror på känsliga platser är väl inte det det största problemet med ÖV samhället.
Om de får tjejerna att känna sig säkrare så visst...varför inte.

Det är när ALLT är kameraövervakat och alla kameror är ihopkopplade med mönsteranalysprogram, som det uppstår ett obehagligt tillstånd.
Citera
2007-12-02, 06:48
  #62
Medlem
Numes avatar
När ska folk inse att de kan ta hand om sig själva då? Att ge en förmyndarstat ökade befogenheter och intergritetskränkande information (om än på specifika platser) så ökar det bara viljan att fortsätta eftersom att det är så bra och enkelt. Gå runt med ett hagelgevär vet jag så ka ni få se om ni blir rånade eller våldtagna. (Okej det är väl ganska olagligt (och svåråtkommligt), men inte enligt min lag som jag har i mitt huvud, inte nuvarande kommunistlagar på papper som vi har.) Vill man ha kuken i röven dygnet runt så får man väl ha den där, det är skönt och enkelt kanske en del tycker, men den kan växa fast och man kan då dö. Blandar man pengar och total (möjlighet till) makt så får man korruption och den växer genast fast där bak och man dör.
Citera
2011-12-27, 01:02
  #63
Medlem
Den stora fördelen med övervakningssamhället är att vi alla blir uppmärksammade, vilket kanske tillfredsställer våra behov av bekräftelse! Det blir ju rena paradiset för de riktigt uppmärksamhetstörstande!!
Citera
2018-09-28, 11:11
  #64
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Jag kan börja med att tacka admin för det nya forumet.

Frågeställning: Diskutera fördelar med övervakning och inskränkning av den personliga integriteten. Ni får gärna vara kritiskt inställda mot hela fenomenet med Storebror, men här ska vi primärt lyfta upp fördelarna.
I Malmö har invånarna problem med sopsortering (skiter i det) och nu ska återvinningsstationerna där börja kameraövervakas. Förhoppningsvis bidrar de till en bättre miljö då miljöbovar åker fast. Andra människor riskerar ju inte något då man inte går till sådana platser annars.
Citat:
Allt från slaktavfall till möbler. Situationen med dumpning av sopor vid återvinningsstationer i Skåne är så illa att man nu överväger kameraövervakning. "Vi har ansökt om tillstånd att övervaka två återvinningsstationer med kamera", säger Jenny Randborg, regionchef för Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, som ansvarar för återvinningsstationerna, till SVT Nyheter.

Sopdumpning utgör ett brott mot nedskräpningslagen och FTI polisanmäler fall där man påträffar något som avslöjar något om gärningsmannen. På vissa håll i landet blir läget så pass illa att man lägger ned återvinningsstationer. "Det gör vi kanske en gång om året, någonstans i landet. Men det är en utväg vi inte gärna tar till. Trots allt så samlar vi in mängder av återvunna förpackningar från alla dem som sköter sig", säger hon.
https://samnytt.se/sopdumpning-vaxan...meraovervakas/
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback