Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-05, 09:45
  #13
Medlem
Bogomils avatar
Jag blev själv en mycket aktiv 'Gurdjieff'gian' nångång på slutet av 60-talet och Gurdjieff's lära är väl något av det som har haft mest impakt på formationen av mitt senara liv.

Denna aktiva fas höll sig kvar i ett par-tre decennier ..... fram tills jag fick såpass mycket förståelse av vad svagheterna i systemet är, att jag stegvis började att fjärna mig från en 'heltids'-relation till systemet till min nuvarande intellektuella parts-relation till '4:de vägen' (som G.'s system iblant kallas).

Jag har varit medlem av ett par Gurdjieff-gruppor; én av dom Linbu-rörelsen och denna har en typisk sekt-liknande karaktär, med flera av sekternas tydliga brister ..... och om man nu inte är psykologisk disponerat för/har ett 'behov' för fanatism kan jag definitivt inte rekommendera den. Hjärntvätts-inslaget är (eller var när jag var medlem) för stort.
__________________
Senast redigerad av Bogomil 2013-05-05 kl. 09:48.
Citera
2017-06-16, 01:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag blev själv en mycket aktiv 'Gurdjieff'gian' nångång på slutet av 60-talet och Gurdjieff's lära är väl något av det som har haft mest impakt på formationen av mitt senara liv.

Denna aktiva fas höll sig kvar i ett par-tre decennier ..... fram tills jag fick såpass mycket förståelse av vad svagheterna i systemet är, att jag stegvis började att fjärna mig från en 'heltids'-relation till systemet till min nuvarande intellektuella parts-relation till '4:de vägen' (som G.'s system iblant kallas).

Jag har varit medlem av ett par Gurdjieff-gruppor; én av dom Linbu-rörelsen och denna har en typisk sekt-liknande karaktär, med flera av sekternas tydliga brister ..... och om man nu inte är psykologisk disponerat för/har ett 'behov' för fanatism kan jag definitivt inte rekommendera den. Hjärntvätts-inslaget är (eller var när jag var medlem) för stort.

Jag tycker att det som skrivits här trolgtvis stämmer rätt väl överens med verkligheten. Råkade träffa en medlem av den här rörelsen som ville försöka få med mig. Vi satt och snackade om ditt och datt (mest filosofiska ) och så hade det gått tre timmar och mannen frågar om jag vill träffas igen. Om jag vill studera "läran". Jag vet ju inte vad det är för lära, så inte så lätt att veta, svarar jag. Han: Jag har försökt komma in på det, men inte lyckats. Du har ett starkt skal.
Jag: Nej försök inte skylla på mig, du har ju haft ordet minst lika länge som jag.
Han: Jag har haft ordet längre än du.
Jag: Ja, det har du. Så försök inte skylla på mig, Det är ju upp till dig vad du säger. Du har hållit på med inre utveckling i den här 'läran' i trettio år. Så då borde du väl ha kunnat utveckla någon metod för att presentera den. Annars får du hålla på i tio år till. Men visst vi kan väl träffas en gång till, så får vi se. Ska vi bestämma en tid. Jag reser bort nu men kommer tillbaka om två veckor.
Han: Försök inte skylla på något. Om det är någon man som känner en vacker kvinna i Japan, så åker han dit. Man kan alltid träffas om man vill.
Jag: Jovisst jag kommer ju tillbaka om två veckor och då har jag flera dagar ledig tid.
Han: Ska vi säga på söndagen.
Jag: Nej då är det lite annat på gång.
Han: På måndagen då.
Jag: Javisst vi kan ses här igen.
Han: Det skulle vara bättre i xxx-boda.
Jag: Varför det här är väl bra, varför åka iväg längre än nödvändigt.
Han: Det är lugnare där. Och det blir förmodligen någon annan du träffar.
Jag: Va, så brukar jag aldrig göra, när jag stämmer möte med någon. Stämmer jag möte med dig igen så är det ju du och inte någon annan.
Han: Du kan inte ställa några krav.
Jag: Va, kan jag inte ställa några krav? Så du menar att du kan ställa krav, men inte jag?
Han: - (säger inget)
Så tjafsar vi lite till. Han har sitt krav på det andra stället och att det ska vara någon annan. Jag fattar att det är ugglor i mossen. Han tappar besinningen och blir arg. Säger dumma saker. Han: Jag vill inte umgås med dig, du är för besvärlig. Du är destruktiv.
Jag: du väljer vad du vill se. Jag har ju även en konstruktiv sida.
Han säger att det bästa för honom är människor som vill arbeta med sin inre utveckling. (det låter rätt knäppt, som att jag skulle gå med i sekten för hans skull).
Det slutar med att han blir sur och går iväg.
Citera
2023-10-01, 08:37
  #15
Medlem
hejjagecepes avatar
Linbusamfundet verkar ha dykt upp på tapeten igen.
Någon som vet något om denna sekt? Verkar klassas som en av Sveriges farligaste sekter.

https://www.gp.se/nyheter/västsverig...än-1.109302017
Citera
2023-10-01, 11:29
  #16
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjagecepe
Linbusamfundet verkar ha dykt upp på tapeten igen.
Någon som vet något om denna sekt? Verkar klassas som en av Sveriges farligaste sekter.

https://www.gp.se/nyheter/västsverig...än-1.109302017

De äger 17 fastigheter i Sverige. Den enda jag känner till ligger på Sektvägen på Kynnefjäll. Man hittar dit genom att cykla upp mot Vaktstugan på Kynnefjäll från vägen mellan Fisketorp och Hedekas. Eller så kan man söka på "Sektvägen" i Eniro...

Är det någon som känner till var de övriga fastigheterna i Bohuslän ligger?

Annars verkar det vara en mycket underlig sekt -- en sekt där ledaren inte har ett harem med vackra hippiebrudar...
Citera
2023-10-01, 11:33
  #17
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjagecepe
Linbusamfundet verkar ha dykt upp på tapeten igen.
Någon som vet något om denna sekt? Verkar klassas som en av Sveriges farligaste sekter.

https://www.gp.se/nyheter/västsverig...än-1.109302017

Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
De äger 17 fastigheter i Sverige. Den enda jag känner till ligger på Sektvägen på Kynnefjäll. Man hittar dit genom att cykla upp mot Vaktstugan på Kynnefjäll från vägen mellan Fisketorp och Hedekas. Eller så kan man söka på "Sektvägen" i Eniro...

Är det någon som känner till var de övriga fastigheterna i Bohuslän ligger?

Annars verkar det vara en mycket underlig sekt -- en sekt där ledaren inte har ett harem med vackra hippiebrudar...

Någon som kan citera lite ur den låsta artikeln? Vad är det som gör som så "farliga" ?
Citera
2023-10-03, 15:36
  #18
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Någon som kan citera lite ur den låsta artikeln? Vad är det som gör som så "farliga" ?

Du har inte missat något...

GP släpper en ny artikel per dag, men det händer inget "farligt". Det verkar som att GP har taggat ner, numera är det "hemligaste".

Dagens artikel handlar om en svensk nigerian som blev lockad till Sverige med hopp om orgier med feta blondiner med stora rövar...

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4sts...av-1.109304084

Citat:
Chuck bjöds in till Linbu i Sverige: ”Blev en slav”
I ett halvår arbetade han för att spara ihop till en enkelbiljett från Gambia till Sverige.

Svensknigerianens första bakslag var att varken den "hemligaste sekten" eller socialförvaltningen i Munkedal ville betala hans biljett från Nigeria till Kynnefjäll. Han tvingades betala den med egna pengar.

Nästa bakslag för svensknigerianen var att han istället för att hamna på en folkhögskola med en massa blondiner, hamnade i ett slavläger med manliga fucking hippies ute i vildmarken. Där tvingades han att slava 17 timmar per dag, 7 dagar i veckan. Han fick inte ens en slavlön, men maten var bra.

Men svensknigerianen lyckades fly! Och sedan dess har han blivit väl omhändertagen av svenska blondiner. Oklart hur många barn han har...
__________________
Senast redigerad av Cliff.Booth 2023-10-03 kl. 15:41.
Citera
2023-10-19, 21:49
  #19
Medlem
Cliff.Booths avatar
Sammanfattning av Göteborgs-Posten:s artikelserie i tre delar:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4sts...4n-1.109302017

Det finns inget att sammanfatta. Absolut inget. Det hela slutade i tomma intet.

När jag läste rubriken och ingressen hoppades jag på att en grymt religiös, farlig och hemlig version av Spahn Ranch hade etablerat sig i Göteborg.

Istället "avslöjades" ett pensionärskollektiv med hippies på Kynnefjäll. Det är ingen i Sörbygden som inte känner till de ofarliga knäppskallarna.

Ytterligare ett skäl att terminera prenumerationen på GP...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback