• 1
  • 2
2007-11-19, 21:23
Medlem
Hej!
Håller på och läser lite om "sekten" linbusamfundet, är det någon som vet något om dem? Är lite intresserad av hur rörelsen kom till Sverige, och om det är en så farlig sekt som man kan läsa på många ställen. Vissa hävdar att det är en av sveriges farligaste sekter, andra tycker att den är helt harmlös.

Någon som har någon kunskap att dela med sig`??
Citera
2007-11-19, 21:37
Medlem
-jOE!s avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linbur%C3%B6relsen

Har inte Insider gjort ett reportage om dom för länge sedan? Minnet sviktar lite.
Citera
2007-11-19, 21:39
Medlem
Kan mycket väl hända. men det var då det
Citera
2007-11-19, 21:47
Medlem
Ad Astras avatar
Det jag läst i Det okända: Om ockultism och andlighet i en ny tidsålder är att sekten grundar sig på Gurdjieffs (googla om du vill veta mer) idéer, men på ett väldigt extremt sätt. Man har en idé om att människan har "lärt sig leva fel" genom att leva i det nuvarande samhället och därför måste "omprogrammeras" (ett populärt tema hos sekter) genom fysiskt krävande arbete och andliga övningar.

Om den är farligare än andra vet jag inte, men den hör i alla fall till de mer krävande sekterna, och kräver att man väljer bort sitt gamla liv. Det som eventuellt skiljer den från andra, typiska sekter är att det saknas en utpräglad ledargestalt, i alla fall såvitt jag vet. Sekten försörjer sig på att sälja handarbete och är i övrigt självförsörjande eller beroende av gåvor, skulle jag tro.
Citera
2010-07-02, 14:32
Medlem
st0n3rs avatar
alltså. min far bodde där i sin ungdom och jag ska också bo där någon gång.

en sekt är det inte, det är som en skola för de som följer och lever efter G.I. Gurdjieffs lära.
Folk pratar mycket om extremt hårt arbete när man bor där, men vem som helst som har studerat gurdjieff vet är det är första steget i "arbetet" som han kallar det (work on oneself) och att det underlättar "arbetet" mycket.. Vill ni veta mer om Gurdjieff rekommenderar jag hans trilogi "all and everything" och äver böcker av P.D. Ouspensky, i synnerhet In Search of the Miraculous.
Citera
2011-10-01, 21:33
Medlem
Jag har bott där i 7 år när jag var barn. En värre miljö kan inte tänkas för ett barn. Jag blev fråntagen hela min barndom och har fått psykiska men som gör att jag har jävligt svårt att visa känslor osv.
Den som verkligen funderar på att gå med borde hitta något annat stöd.
Citera
2011-10-05, 00:00
Medlem
beelzebubsgrandsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Jag har bott där i 7 år när jag var barn. En värre miljö kan inte tänkas för ett barn. Jag blev fråntagen hela min barndom och har fått psykiska men som gör att jag har jävligt svårt att visa känslor osv.
Den som verkligen funderar på att gå med borde hitta något annat stöd.

Ikke bra. Leit å høre. Selv var jeg student i Linbusamfundet, i Smålandsgruppen, i 8 år på 80/90-tallet. Det var en blandet erfaring: mye bra - og også mye negativt. Selve læren, Den Fjerde Veien, er i og for seg uproblematisk: den er et verktøy for å utvikle seg selv og er ikke "farlig" i seg selv. Men problemet med LS er at det er en kult, en sekt, der man isolerer seg totalt fra omverdenen mens man dyrker "läraren" Hallstein Farestveit ("H.Linbu") som en Gud og hjernevaskes til å ha visse holdninger som ikke er nyttige for ens utvikling - kun nyttige for de som styrer i LS - dvs. Linbu og hans "centrum-direktörer." Og man glemmer å tenke kritisk: noe Gurdjieff faktisk insisterer på at man alltid må gjøre.

Et stort problem er også dette med at "målet helliger midlet" (eng: The end justifies the means) og at alt som gynner "skolan" (Linbusamfundet kalles "skolan" av studentene/medlemmene) er bra - samtidig som at det gjør ingenting om man skulle såre, bedra eller utnytte mennesker som ikke er med i "skolan." Studentene gjør også av og til forferdelige ting mot hverandre og det er mange traumer og mye totalt unødvendig emosjonell smerte. Og så har man ingen penger, og ingen planlagt framtid eller et nettverk "i livet" (utenfor LS), så det er ikke enkelt å stikke av om man så ønsker det. Studentenes kontakt med gamle venner og familie er minimal og dårlige forhold til disse resulterer. Nye venner og egen familie kan man ikke få - med mindre disse menneskene også er/blir studenter i LS.

Hallstein Farestveit ("läraren") var aldri selv egentlig student i en "esoterisk skola." Han var med i en gruppe i California som het Fellowship of Friends (FOF) som var ledet av en mann ved navn Robert Earl Burton, omkring 1971-1973. Det var i FOF at HF fikk høre om Gurdjieffs lære, Den Fjerde Veien, og sammen med Bonita Guido, lederen for FOFs Hawaii-gruppe, dro HF til Norge, og deretter Sverige, omkring 1974/1975. Sammen startet de en ny Gurdjieff/Ouspensky gruppe på Lidingö, Stockholm, men der ble det problemer når en student med psykiske vanskeligheter begikk selvmord, så HF og Bonita dro til Småland og flyttet sin gruppe dit. Til Älmhult-området. I löpet av 1975-1985 hadde de etablert flere sentra/grupper i Bohuslän/Kynnefjäll, Göteborg og Uppsala, i tillegg til i Älmhult/Killeberg - og også sentra i Oslo og Tromsø, Norge, og i flere byer i Danmark, Tyskland, Polen, Portugal og Italia.

LS ble nok i starten finansiert av store "gaver" fra enkelte medlemmer - og deretter begynte man å finansiere bevegelsen gjennom salg av smykker med halvedelstener gjennom foretakene Arcena A/B og Soli Centrum. LS er registrert som en idéell stiftelse og betaler derfor ingen skatt. LS eier i dag eiendommer/hus for kanskje 100 millioner SEK og en stor bil- og maskinpark.

LS kaller seg en "esoterisk skola" (An esoteric school - et begrep du finner i literatur fra Gurdjieff og P. D. Ouspensky. Et sted der man kan studere og praktisere esoterisk/høyere kunnskap. Okkult kunnskap, om du vil), men er i realiteten en mellomting mellom et kloster og en bedrift. Et kloster i den forstand at man lever isolert fra resten av verden og under meget strenge regler. Dagen er organisert med en timeplan fra 6 eller 6.30 om morgenen til 23 om kvelden. En bedrift i den forstand at studentene halvparten av tiden reiser rundt på hoteller og butikker/varehus for å "samle inn" penger gjennom smykkesalg. Man har også et lite gårdsbruk i Bohuslän ved Dingle/Hedekas der man har korn, poteter, geiter og sauer.

Selve praktikken i LS og i de fleste organisasjoner der man studerer, eller later som man studerer, Den Fjerde Veien, er et altfor langt kapittel for meg å skrive om her. Jeg anbefaler boken "In search of the miraculous" av P. D. Ouspensky for de som er interessert.

Farestveit er ikke som Gurdjieff. Gurdjieff jobbet veldig aktivt hele tiden. Han underviste studentene i timevis, han instruerte i dans og teater og deltok i alle mulige aktiviteter, og han produserte mange bøker. Han jobbet veldig åpent og spredde læren/kunnskapen til tusenvis av mennesker. Mens Farestveit satt ofte alene på sitt rom og drakk sprit og hørte på Johnny Cash. Han ga ut 1 bok: "The theory of conscious light" (1977) som nesten ingen har lest.

Det jeg først og fremst vil si her er at i LS er det veldig mye løgn, bedrag, utnyttelse, hjernevask, manipulasjon og psykisk vold og jeg råder folk til å holde seg vekke fra LS. Eller: drar du dit så ikke bli der for lenge og pass godt på deg selv.

Kastet jeg bort min tid der? Egentlig så tror jeg ikke det. Jeg lærte mye. Men kanskje jeg kunne dratt derifra tidligere enn jeg gjorde. Åja, hvorfor dro jeg? Jo, min "centrum-direktör", Hanna N., gjorde meg ... vansinnig. Man kan kalle det psykisk tortur. Jeg ble simpelthen nødt til å dra derifra og tilbake til Norge før jeg gikk til grunne som menneske. Jeg er glad jeg gjorde det. Mitt liv har vært veldig godt siden dengang og jeg har klart meg helt fint. Samtidig: det tok tid å komme ut av hjernevaskingen og bli helt fri. Det var vanskelig å se alle løgnene og alt det negative ved LS. Men i dag gjør jeg altså det og jeg er fri.

Interessen for Den Fjerde Veien/det esoteriske har jeg fortsatt og dette er ting jeg fremdeles studerer.

Citat:
Ursprungligen postat av st0n3r
alltså. min far bodde där i sin ungdom och jag ska också bo där någon gång.

en sekt är det inte, det är som en skola för de som följer och lever efter G.I. Gurdjieffs lära.
Folk pratar mycket om extremt hårt arbete när man bor där, men vem som helst som har studerat gurdjieff vet är det är första steget i "arbetet" som han kallar det (work on oneself) och att det underlättar "arbetet" mycket.. Vill ni veta mer om Gurdjieff rekommenderar jag hans trilogi "all and everything" och äver böcker av P.D. Ouspensky, i synnerhet In Search of the Miraculous.

Ja, det er i for seg riktig at LS er et sted der man prøver å følge og leve etter Gurdjieffs lære - men dette er dessverre ikke hele historien. Det store problemet er at læreren, Hallstein Farestveit, aldri selv var i en esoterisk skole, og ikke heller hans mentor Robert Burton. Burton introduserte, eller blandet inn ting i læren som ikke hørte hjemme der - og HF gjorde det samme. Derfor er det en god del psykopati og galskap i LS som gjør at det ikke kan være en genuin skole. Det blir i stedet et slags lite Nord-Korea der lederne har diktatorisk makt og selve læren kommer i bakgrunnen eller blir forvrengt slik at den blir et middel for lederne til å opprettholde sitt maktregime som er basert på frykt og suggesjon.

Du skulle bare visst om all galskapen som skjedde, og som fortsatt sikkert skjer, i LS. Lederne kan behandle mennesker akkurat slik de vil og det er ingen rasjonalitet i det. Og ingen utvikling. Mange studenter får nok også psykiske skader for livet og blir dermed i en verre situasjon enn de var når de begynte. Familier splittes, venner mister kontakt, man mister sin inntekt og mulighet til å klare seg selv osv osv.

Jeg sier ikke at HF er ond. Han er sikkert en stor idealist, men jeg tror han er ganske blind.

"Når en blind leder en blind faller de begge i graven."
Senast redigerad av beelzebubsgrandson 2011-10-05 kl. 00:32.
Citera
2011-10-05, 00:30
Medlem
senhackarens avatar
Verkar vara en rent av livsfarlig sekt som myndigheterna borde stänga och ställa ledaren inför Europadomstolen för diverse brott. Och dömma honom till livstidsfängelse med isolering livet ut.
Citera
2011-10-05, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Verkar vara en rent av livsfarlig sekt som myndigheterna borde stänga och ställa ledaren inför Europadomstolen för diverse brott. Och dömma honom till livstidsfängelse med isolering livet ut.

Hei hackaren

Ja.. Men problemet for myndighetene er at det er så utrolig vanskelig å få innsyn i det som foregår i LS. Det er så isolert, og LS er veldig flinke med papirarbeid/det byråkratiske og har kanskje ikke gjort noe ulovlig, rent formelt sett. Samtidig er jeg enig med deg: det er veldig negativt slik LS holder på og jeg syns lederne trenger å få seg en smell. Jeg har tipset svenske myndigheter og de sier (Länsstyrelsen der i Skåne) at de skal undersøke LS' økonomi og andre aspekter og se om LS virkelig kan fortsette å være en "idéell stiftelse." Vi får se hva de finner ut.

Til slutt: jeg ser ikke noe problem i at man har en organisasjon der man studerer Gurdjieffs psykologiske/esoteriske lære. Det er måten man gjør det på som jeg ikke liker.
Citera
2011-10-05, 01:31
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beelzebubsgrandson
Hei hackaren

Ja.. Men problemet for myndighetene er at det er så utrolig vanskelig å få innsyn i det som foregår i LS. Det er så isolert, og LS er veldig flinke med papirarbeid/det byråkratiske og har kanskje ikke gjort noe ulovlig, rent formelt sett. Samtidig er jeg enig med deg: det er veldig negativt slik LS holder på og jeg syns lederne trenger å få seg en smell. Jeg har tipset svenske myndigheter og de sier (Länsstyrelsen der i Skåne) at de skal undersøke LS' økonomi og andre aspekter og se om LS virkelig kan fortsette å være en "idéell stiftelse." Vi får se hva de finner ut.

Til slutt: jeg ser ikke noe problem i at man har en organisasjon der man studerer Gurdjieffs psykologiske/esoteriske lære. Det er måten man gjør det på som jeg ikke liker.

Problemet med dom svenska myndigheterna, är att dom aldrig tar såna här sekter på allvar, utan låter dom göra som dom vill, det hela lukar korruption. Dom svenska myndigheterna sitter med sina armar i kors och bara tittar på när sekterna bara växer och växer, och när helt vanliga personer far illa inom dessa vägar.
Citera
2011-10-05, 01:48
Medlem
Ja, problematisk. Linbu sørger også for å "bli venner" med den lokale presten (kyrkoherde Steffan Sträng i Pjätteryd som Linbu også ga bort en fin Volvo til, 1 biskop i Växjo m.fl.) og bidra til idéell virksomhet i noen grad. En gang hjalp vi til å sende masse stoler/utstyr til barn i Polen, f.eks. Og når vi møtte folk ute i samfunnet var vi velkledde og vennlige og folk fikk stort sett et OK inntrykk av oss. At vi var "glada och trevliga." Og vi betalte alltid våre regninger.

Så .. de eneste som vet hvor ille det er er studentene selv - men de er redde for å forlate LS fordi da "dør man" og mister all sjanse til videre utvikling. Og de som har dratt fra LS er enten for traumatiserte eller for opptatt med sitt eget liv til å kunne hjelpe studentene som er igjen i LS.

Penger er vel det språk som myndighetene snakker - og om LS ikke beviselig har begått økonomiske forbrytelser er nok ikke myndighetene særlig interessert i å gjøre noe. Vel, noen ganger prøvde riktignok myndighetene å ta noen ulovlige innvandrere som var medlem i LS, men de tok de aldri. Du forstår: LS repekterer egentlig ikke svensk lov og har hatt flere studenter som kom til Sverige på ulovlig vis.

LS utgjør heller ingen politisk trussel og har ingen kjendiser (pop-stjerner, VIPer) som medlemmer. Bare vanlige folk som holder seg for seg selv og har en "hantverksgård", en bondegård og en trivelig liten "idéell stiftelse" som vil lage en bedre verden.

Eneste fotografiet/illustrasjonen man finner på nettet. LS er særdeles anonyme:

http://www.121.nu/varumarkesbilder/116696.jpg

Linbusamfundet er også Linbufonden - og Soli Centrum: http://www.121.nu/onetoone/varumarke...6_SOLI-CENTRUM
Citera
2013-05-05, 02:47
Medlem
uAPTs avatar
Någon som vet mer om aktiviteterna på Lidingö, eller som rentav var med där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in