Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-17, 20:36
  #433
Medlem
Monster35s avatar
Mkt bra film kan rekommendera den.
Citera
2016-05-23, 22:10
  #434
Medlem
J.R.s avatar
Går på tv12 nu.
Tipsar dom som missat årtiondets bästa film.
Citera
2019-01-10, 20:51
  #435
Avstängd
Tammers avatar
Jag måste lyfta den här tråden, eftersom jag såg filmen på tv igår (igen) och kom på att jag fortfarande inte förstår slutet. Eller den senare delen av filmen. Kan någon förklara detta, eller hänvisa till en förklaring om frågan varit uppe tidigare:
Scen 1. Llewelyn har hämtat väskan med pengarna på flodbanken.
Scen 2. Llewelyn står och pratar i telefon med frugan (Carla), och ber henne möta honom vid flygplatsen då han ska skicka iväg henne och väskan med pengarna på ett plan till okänd destination.
Scen 3. Llewelyn kommer gående längs en gata, då en kvinna som sitter vid en pool tilltalar honom och vill bjuda på en öl. Han anar uppenbarligen oråd och avböjer. Han bär ett gevär på axeln(?).
Scen 4. Sheriffen Ed (Tommy Lee Jones) kommer åkande längs en gata, hör skottlossning samtidigt som han ser en jeep komma utsladdande från ett område. Han svänger av vägen och går fram mot huset där skottlossningen ägt rum. På vägen dit passerar han poolen där någon död person flyter på vattnet, han passerar en svårt sårad mexikan på gatan och kommer fram till ett hus. Där ligger LLewelyn skjuten till döds.

Så, vad har hänt? Har mexikanerna, Llewelyn och Chigurh duellerat och bara Chigurh klarat sig? Har mexikanerna och Llewelyn skjutit mot varandra och alla dött? Vad gjorde Lewelyn på gatan med geväret, han skulle ju sätta frugan på ett flygplan?
Inget av detta får man veta i filmen. Eller är jag totalt korkad som inte fattar sammanhanget?
Citera
2019-01-11, 10:28
  #436
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citera
2019-01-11, 11:13
  #437
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag måste lyfta den här tråden, eftersom jag såg filmen på tv igår (igen) och kom på att jag fortfarande inte förstår slutet. Eller den senare delen av filmen. Kan någon förklara detta, eller hänvisa till en förklaring om frågan varit uppe tidigare:
Scen 1. Llewelyn har hämtat väskan med pengarna på flodbanken.
Scen 2. Llewelyn står och pratar i telefon med frugan (Carla), och ber henne möta honom vid flygplatsen då han ska skicka iväg henne och väskan med pengarna på ett plan till okänd destination.
Scen 3. Llewelyn kommer gående längs en gata, då en kvinna som sitter vid en pool tilltalar honom och vill bjuda på en öl. Han anar uppenbarligen oråd och avböjer. Han bär ett gevär på axeln(?).
Scen 4. Sheriffen Ed (Tommy Lee Jones) kommer åkande längs en gata, hör skottlossning samtidigt som han ser en jeep komma utsladdande från ett område. Han svänger av vägen och går fram mot huset där skottlossningen ägt rum. På vägen dit passerar han poolen där någon död person flyter på vattnet, han passerar en svårt sårad mexikan på gatan och kommer fram till ett hus. Där ligger LLewelyn skjuten till döds.

Så, vad har hänt? Har mexikanerna, Llewelyn och Chigurh duellerat och bara Chigurh klarat sig? Har mexikanerna och Llewelyn skjutit mot varandra och alla dött? Vad gjorde Lewelyn på gatan med geväret, han skulle ju sätta frugan på ett flygplan?
Inget av detta får man veta i filmen. Eller är jag totalt korkad som inte fattar sammanhanget?
Kvinnan vid simbassängen är nog bara en random vardagsfyllerist som ser Llewelyn och vill ha lite sällskap. Han går omkring med sin bössa och det får henne att tro att han är en jägare.
Dvs hon kallar ju honom för en "sportsman" eller nåt sånt.

Men hon faller för korselden när lönnmördarna börjar skjuta. De får förmodligen syn på honom och bara brassar på för fulla muggar. Bryr sig inte om ifall några damer råkar vara i vägen.
Men Llwewlyn försöker ju försvara sig, så en av mexikanerna faller offer för hans gevärspipa.


Llewelyn gick ju med geväret på sig eftersom han var rädd för att bli skjuten. Han visste ju att han var jagad.
Och som andra sagt så har nog inte Chigurh något med det att göra.
Men man vet inte. Man får gissa sig till det - precis som jag gör här.
Citera
2019-01-11, 11:32
  #438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Kvinnan vid simbassängen är nog bara en random vardagsfyllerist som ser Llewelyn och vill ha lite sällskap. Han går omkring med sin bössa och det får henne att tro att han är en jägare.
Dvs hon kallar ju honom för en "sportsman" eller nåt sånt.

Men hon faller för korselden när lönnmördarna börjar skjuta. De får förmodligen syn på honom och bara brassar på för fulla muggar. Bryr sig inte om ifall några damer råkar vara i vägen.
Men Llwewlyn försöker ju försvara sig, så en av mexikanerna faller offer för hans gevärspipa.


Llewelyn gick ju med geväret på sig eftersom han var rädd för att bli skjuten. Han visste ju att han var jagad.
Och som andra sagt så har nog inte Chigurh något med det att göra.
Men man vet inte. Man får gissa sig till det - precis som jag gör här.
Som jag förstår det är Chigurh på väg till Odessa för att döda Carla när mexarna dödar Llwewlyn? Chigurh dödar ju någon businessman för att han anlitat mexarna också. Verkar som Chigurh skiter i pengarna men vill döda Carla för att han gav Llwewlyn sitt ord att göra det. Och iom att Carla inte vill vara med pä "toss the coin" skjuter han henne. När han går ut ur huset tittar han under sina skor (antagligen efter blodfläkar). Haha vilka jävla intriger sjukt fett film.
Citera
2019-01-11, 12:28
  #439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franzjaeger
Förstår inte alla som tycker den är medelmåttig.

En kanonrulle enligt mig. Bland de bästa jag har sett
Visst har filmen ett tråkigt slut, men det är absolut inte dåligt
Nej kanske man inte satt sig in i den i sådanna fall. Slutet av filmen vill nog fånga bokens slut därför kan det nog kännas lite tråkigt för filmtittare. Tycker att hela filmen är brilliant och tidlös, nu efter nästan 12 år.
Citera
2019-01-11, 16:42
  #440
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Kvinnan vid simbassängen är nog bara en random vardagsfyllerist som ser Llewelyn och vill ha lite sällskap. Han går omkring med sin bössa och det får henne att tro att han är en jägare.
Dvs hon kallar ju honom för en "sportsman" eller nåt sånt.

Men hon faller för korselden när lönnmördarna börjar skjuta. De får förmodligen syn på honom och bara brassar på för fulla muggar. Bryr sig inte om ifall några damer råkar vara i vägen.
Men Llwewlyn försöker ju försvara sig, så en av mexikanerna faller offer för hans gevärspipa.


Llewelyn gick ju med geväret på sig eftersom han var rädd för att bli skjuten. Han visste ju att han var jagad.
Och som andra sagt så har nog inte Chigurh något med det att göra.
Men man vet inte. Man får gissa sig till det - precis som jag gör här.

Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Som jag förstår det är Chigurh på väg till Odessa för att döda Carla när mexarna dödar Llwewlyn? Chigurh dödar ju någon businessman för att han anlitat mexarna också. Verkar som Chigurh skiter i pengarna men vill döda Carla för att han gav Llwewlyn sitt ord att göra det. Och iom att Carla inte vill vara med pä "toss the coin" skjuter han henne. När han går ut ur huset tittar han under sina skor (antagligen efter blodfläkar). Haha vilka jävla intriger sjukt fett film.

Som sagt, det är en riktigt bra film, men som lämnar lite för många obesvarade frågor. Det är ballt med möjlighet till olika tolkningar, men här blir det bara för mycket. Frågar man tio personer får man tio olika svar på vad som hände.
Invändningar mot ovanstående tolkningar skulle väl vara att
1. Llewelyn skaffat ett gevär som försvarsvapen, ett gevär är ett jaktvapen.
2. Kvinnan vid poolen måste varit en fälla, inte bjuder hon in random vandrare på gatan på en öl?
3. Hur kunde de klantiga mexarna överlista honom, han hade ju faktiskt varit riktigt smart så långt?
4. Chigurh betalar "cykel-grabbarna" med en stor sedel, fick han ändå tag i pengarna?

Att huvudpersonen helt plötsligt bara ligger död utan föregående händelseförlopp är dåligt, det känns som att manusförfattaren inte vet vad de ska hitta på och bara väljer den enklaste utvägen. Ganska ovärdigt. Tänk en film med James Bond där Bond helt plötsligt är död och så bara är filmen slut..?
Citera
2019-01-13, 16:23
  #441
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Kvinnan vid simbassängen är nog bara en random vardagsfyllerist som ser Llewelyn och vill ha lite sällskap. Han går omkring med sin bössa och det får henne att tro att han är en jägare.
Dvs hon kallar ju honom för en "sportsman" eller nåt sånt.

Men hon faller för korselden när lönnmördarna börjar skjuta. De får förmodligen syn på honom och bara brassar på för fulla muggar. Bryr sig inte om ifall några damer råkar vara i vägen.
Men Llwewlyn försöker ju försvara sig, så en av mexikanerna faller offer för hans gevärspipa.


Llewelyn gick ju med geväret på sig eftersom han var rädd för att bli skjuten. Han visste ju att han var jagad.
Och som andra sagt så har nog inte Chigurh något med det att göra.
Men man vet inte. Man får gissa sig till det - precis som jag gör här.

I boken är den kvinnan vid bassängen en ung kvinnlig liftare som Llewellyn plockar upp. De samtalar lite och dricker lite öl. Hon blir dödad när Llewellyn blir dödad.

Hon symboliserar nog den slumpmässiga ondskan och hur Llewellyn är dömd att dö och bara genom sin närhet till honom riskerar hon och andra att råka illa ut.

Filmen ligger väldigt nära boken. Den här karaktären är den stora skillnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att huvudpersonen helt plötsligt bara ligger död utan föregående händelseförlopp är dåligt, det känns som att manusförfattaren inte vet vad de ska hitta på och bara väljer den enklaste utvägen. Ganska ovärdigt. Tänk en film med James Bond där Bond helt plötsligt är död och så bara är filmen slut..?

Llewellyn är dödsdömd sekunden Anton Chigurh får veta vem han är. Det är därför inte nödvändigt att visa hur han dör. Det är oundvikligt. Det är ett mycket medvetet val av Cormac McCarthy som mycket väl vet hur man avslutar historier.
__________________
Senast redigerad av Duerf 2019-01-13 kl. 16:26.
Citera
2019-01-14, 20:26
  #442
Medlem
Libertarismuss avatar
Jag gillade inte filmen. Visst är det alltid häftigt med en iskall psykopat som mördar, det gillar väl alla. Får mig att tänka lite på Kevin Spaceys roll i Se7en. En film som för övrigt är mycket, mycket bättre än denna.

Jag har ingenting emot segheten eller bristen på tempot, tvärtom, det ser jag bara som positivt. Det som brister i denna film är handlingen, som är otroligt tråkig och förutsägbar. Vi har en psykopat till hitman och en kille som kommit över massor av pengar och försöker undvika honom. Oj, vilken originell historia. Den har man inte sett tusen gånger redan. Det räcker inte med en häftigt karaktär för att en film ska bli bra, handlingen måste också fungera, vilket den tyvärr inte gör i filmen.

4/10
Citera
2019-01-15, 08:45
  #443
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
I boken är den kvinnan vid bassängen en ung kvinnlig liftare som Llewellyn plockar upp. De samtalar lite och dricker lite öl. Hon blir dödad när Llewellyn blir dödad.

Hon symboliserar nog den slumpmässiga ondskan och hur Llewellyn är dömd att dö och bara genom sin närhet till honom riskerar hon och andra att råka illa ut.

Filmen ligger väldigt nära boken. Den här karaktären är den stora skillnaden.



Llewellyn är dödsdömd sekunden Anton Chigurh får veta vem han är. Det är därför inte nödvändigt att visa hur han dör. Det är oundvikligt. Det är ett mycket medvetet val av Cormac McCarthy som mycket väl vet hur man avslutar historier.
Jag håller med det du skriver om att Llewelyn är dödsdömd så snart Chigurgh åtar sig uppdraget.
För just det, närmast ödesbestämda, tycker jag filmen försöker visa på vid flera tillfällen.
Dvs där Chigurhs personlighet framställs som oerhört målmedveten, närmast enkelriktad.
Och dessutom att han är en man med "principer." Principer han håller väldigt högt och inte, aldrig, vill avvika från.
Tex visas det genom Chigurhs "slantsingling," där han blint accepterar myntkastets utslag.
Det kan ju också fungera som referens till "ödets nyck." Att ingen kan stå emot ödet, oavsett hur man än försöker.
Eller som Aiskylos skaldade:
"Dock, kan någon dödlig undgå,
ett försåt som lagts av himlen?
Vem förmår väl foten lyfta
till så högt och spänstigt språng?
"

Aiskylos fortsätter sen, närmast som en direkt kommentar till hur Llewelyns liv tog slut i sällskap av kvinnan:
"Sockersött och vänligt lockar
dig fördärvet i sin snara.
Och det lyckas ingen dödlig
att befria sig och fly.
"
Citera
2019-06-22, 21:38
  #444
Avstängd
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag gillade inte filmen. Visst är det alltid häftigt med en iskall psykopat som mördar, det gillar väl alla. Får mig att tänka lite på Kevin Spaceys roll i Se7en. En film som för övrigt är mycket, mycket bättre än denna.

Jag har ingenting emot segheten eller bristen på tempot, tvärtom, det ser jag bara som positivt. Det som brister i denna film är handlingen, som är otroligt tråkig och förutsägbar. Vi har en psykopat till hitman och en kille som kommit över massor av pengar och försöker undvika honom. Oj, vilken originell historia. Den har man inte sett tusen gånger redan. Det räcker inte med en häftigt karaktär för att en film ska bli bra, handlingen måste också fungera, vilket den tyvärr inte gör i filmen.

4/10


Det är ju just psykopaten som gör denna film så bra som den är. Sen älskar jag miljön.. MEN jag tycker inte det går att jämföra denna med Se7en. För den filmen med När Lammen Tystnar är absolut top två när det kommer till Kriminalthrillers.

Jag placerar No country for old men i samma fack som Fargo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback