Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-17, 21:42
  #1
Medlem
Tänkte först och främst på franskan nu. Om man ser någon franks film eller liknande så verkar de väldigt energiska och uppfyllda, och franksan är ju väldigt "flytande" och så talmässigt. Tyvär så är jag inte tillräckligt språk begåvad för att kunna dra mer exempel.

Men vad tycker FB?
Citera
2007-11-17, 21:51
  #2
Medlem
ikhs avatar
Jag tror inte att språket påverkar vårt beteende i lika stor grad som hur språket påverkar de andras uppfattning om vårt beteende.

/mvh ikh
Citera
2007-11-17, 22:11
  #3
Medlem
Tjennstroums avatar
Jag tror att du skall vända på det hela och fråga dig; hur mycket påverkar folks beteende språket?
Citera
2007-11-19, 10:54
  #4
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirex
Tänkte först och främst på franskan nu. Om man ser någon franks film eller liknande så verkar de väldigt energiska och uppfyllda, och franksan är ju väldigt "flytande" och så talmässigt. Tyvär så är jag inte tillräckligt språk begåvad för att kunna dra mer exempel.

Men vad tycker FB?

En av de mer kända teorierna om att språkliga kategorier determinerar språkbärarnas världsbild är den s k Sapir-Whorfhypotesen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sapir-Whorf_hypothesis

Föregångare finns inte minst bland tyska romantiska språkfilosofer som von Humboldt, som kopplade ihop språk med en nations "folksjäl". Tanken är i högsta grad levande bland akademiker och intellektuella i östra Europa, men även på många andra håll där etniskt definierad nationell identitet har en framträdande plats på samhälls- och kulturagendan.

Språkideologisk forskning undersöker hur människor medvetet eller omedvetet låter språkliga former indexera icke-språkliga egenskaper, så att "ett visst sätt att tala" förknippas med en viss egenskap eller status.

Finns hur mycket som helst.

Utvecklar detta mer när jag har tid.
Citera
2007-11-19, 11:21
  #5
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Här finns ett par lite besläktade trådar i Filosofi respektive Psykologi:

Språket och tanken

Det [sic ] stora och allomfattade [sic ] tråden om tänkandet, dövstumma och språket!
Citera
2018-09-02, 15:50
  #6
Medlem
När jag tänker på svenska så får blir jag mer PK, och beter mig ungefär som om att allt man tänker kommer bli inspelad. Tänker också vad min familj kan tycka om mina tankar.

Ofta när jag hör folk tala arabiska på gatan får jag intrycket att de argumenterar argsint. Kan arabiska språket hjälpa folk att uttrycka illska? Ine sagt att man blir mer arg av arabiskan men att man får bättre uttryck i språket, medan svensktalande biter bara ihop då ord och accepterade uttrycksformer saknas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback