Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-16, 17:26
  #1
Medlem
Vad är det för skillnad på en Vw Passat 1,8T 98 och en 99.
Jag funderar på att köpa en passat eller en Audi och jag har ingen koll på passat.
Så är det någon som vet om det förbättrades mycket mellan dom 2 års modellerna.

Tacksam för svar Gandalf
Citera
2007-11-16, 17:58
  #2
Medlem
SpikeTVs avatar
Lita inte på mig fullt ut nu för jag kan ha fel men jag tror nya insprutningen kom -99, tyvärr ska tilläggas.
Mycket krångel och sämre känsla då den saknar gaswire, de flesta har bytt gasspjäll på dem då de krånglade mycket, är inte detta gjort kommer det framöver (dyrt).
Även bytt en hel del luftmassemätare på de nyare motorerna då de är sämre.
Och sist men inte minst, svårare att trimma då nya sprutet har fler begränsningar och delar.
Citera
2007-11-16, 18:18
  #3
Medlem
Skulle försökt få tag på en 00 tror jag istället, den nyare och mycket snyggare versionen. Bättre lysen fram/bak. Ska gå att få tag på rätt billigt. 02or brukar gå för mellan 60-70 i hyffsat skick.
Citera
2007-11-16, 19:04
  #4
Medlem
Barriss avatar
Trådkapning och Fråga till SpikeTV:

Låter som du skruvat lite med 1,8t. Har en på gården som jag ska laga åt en kund. Den har ingen tändpuls till tvåans cylinder från tändförstärkaren. Har du någon idé?
Tändspolen är alltså hel men den får ingen impuls på primärsidan. Motorn går och alla spridare öppnar vilket utersluter hallgivarna. Ingen OBDII-felkod. Jag misstänker tändförstärkaren men jag har bara gjort en ytlig koll än så länge.
Citera
2007-11-16, 23:54
  #5
Medlem
SpikeTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barris
Trådkapning och Fråga till SpikeTV:

Låter som du skruvat lite med 1,8t. Har en på gården som jag ska laga åt en kund. Den har ingen tändpuls till tvåans cylinder från tändförstärkaren. Har du någon idé?
Tändspolen är alltså hel men den får ingen impuls på primärsidan. Motorn går och alla spridare öppnar vilket utersluter hallgivarna. Ingen OBDII-felkod. Jag misstänker tändförstärkaren men jag har bara gjort en ytlig koll än så länge.

Har du en tändförstärkare låter det rimligt, många nyare bilar har ju spolarna kopplade direkt till styrenheten och jag har bytt ut några boxar pga av liknande fel.
Tyvärr har jag inte råkat ut för detta felet innan och jobbar inte med VAG längre så jag har ju inga direkta möjligheter att kolla upp det.
Citera
2007-11-17, 16:18
  #6
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Skulle försökt få tag på en 00 tror jag istället, den nyare och mycket snyggare versionen. Bättre lysen fram/bak. Ska gå att få tag på rätt billigt. 02or brukar gå för mellan 60-70 i hyffsat skick.

2001 kom faceliften.
Citera
2007-11-17, 16:33
  #7
Medlem
blåbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
2001 kom faceliften.
Beror på vilken du menar. Det rundare "nya" utseendet kom redan på 98an.
Citera
2007-11-17, 21:02
  #8
Medlem
Jag hade tänkt mig att betala ca 50000sek så någon 02 blir det nog inte.

Tackar för era svar Gandalf
Citera
2007-11-19, 21:09
  #9
Medlem
var beredd på en kass framvagn med en massa länkarmar
Citera
2007-11-20, 16:53
  #10
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas23
var beredd på en kass framvagn med en massa länkarmar

Finns förstärkta länkarms-kit på ebay för under 2000 spänn.
Citera
2007-11-20, 16:55
  #11
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåbäret
Beror på vilken du menar. Det rundare "nya" utseendet kom redan på 98an.

År 2001 kom 3BG-modellen med ny front, inredningsdetaljer och andra baklysen etc.
Citera
2007-11-20, 19:26
  #12
Medlem
Kingdoms avatar
passat från 00 fick den nyare och bättre framvagen
alla köpguider tipsar att köpa passat från 00 och framåt just pga av den punkten, annars kan de bli dyrt... väldigt dyrt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback