Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-16, 10:08
  #1
Medlem
Andrew Martins avatar
Vid ett flertal tillfällen har jag stött på ett mycket irriterande agerande när jag kör E6 till Skåne. Vid vägarbeten kommer det oftast en skylt som säger att två körfält blir ett om 700m. Vad jag har lärt mig och själv försöker göra är att vid tät trafik använda båda körfälten och tillämpa vävning ända tills filerna går ihop eller en omkörning förbjudenskylt dyker upp.

Vad som dock brukar ske är att en lastbil (alltid en lastbil!) lägger sig i mitten av vägen och hindrar en från att köra om i vänsterfilen. De ligger liksom och passar på en när man skall om och sedan sticker de snabbt ut och blockerar.
Detta sinnesrubbade beteende brukar börja ca 1 km från det att filerna går ihop.

Vad berättigar dessa satans smygpoliser att ta sig sådana friheter? Bara för att det är tät trafik och vägen snart går ihop är det inte omkörningsförbud förrän det dyker upp en skylt.
Citera
2007-11-16, 11:04
  #2
Medlem
$100s avatar
När man ser en sådan skylt ska man för enkelthetes skull direkt lägga sig i "rätt fil", lastbilar och också rätt att vara på vägen, har du så lite tid i trafiken att du stör dig på det, åk tidigare eller ta pendeln!
Citera
2007-11-16, 11:12
  #3
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $100
När man ser en sådan skylt ska man för enkelthetes skull direkt lägga sig i "rätt fil", lastbilar och också rätt att vara på vägen, har du så lite tid i trafiken att du stör dig på det, åk tidigare eller ta pendeln!

Klockrent!

Man ska inte: Ooo,jag hinner nog att köra om EN lastbil/buss till!
(för oftast ligger det ju 14 bilar till,som du "måste" köra om innan du nått ditt mål.. )

Om du ligger i 70,istället för 90 tjänar du ca 2minuter per mil.
110 istf. 90 1min./mil...

Citera
2007-11-16, 12:22
  #4
Medlem
Andrew Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $100
När man ser en sådan skylt ska man för enkelthetes skull direkt lägga sig i "rätt fil", lastbilar och också rätt att vara på vägen, har du så lite tid i trafiken att du stör dig på det, åk tidigare eller ta pendeln!

Det är väl upp till mig att avgöra. På exempelvis väg 158 in mot Göteborg som går från 2 till 1 körfält står det uttryckligen att båda körfälten skall användas och att vävning skall tillämpas.

Självklart har lastbilar också rätt att vara på vägen, men inte I vägen som i mitt exempel? Det handlar inte om att jag har bråttom utan det är beteendet som jag stör mig på, att ligga och blockera vägen.

Själv tycker jag att man ska samarbeta i trafiken (som man lärde sig i Rattmuffen) inte ligga och blockera hela vägen för att man tycker att man är Bror Duktig.
Citera
2007-11-16, 12:31
  #5
Medlem
Gothenburgers avatar
Man skall väva där 2 filer blir en fil. Punkt slut. Blir oändliga köer om folk lägger sig i "rätt fil" på hundra olika ställen.
Citera
2007-11-16, 12:35
  #6
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Om du ligger i 70,istället för 90 tjänar du ca 2minuter per mil.

Det måste jag kolla!!!
Citera
2007-11-16, 13:16
  #7
Avstängd
qwintuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Det måste jag kolla!!!

Bara att räkna så ser du att det stämmer. Ökar du från 110 till 130 tjänar du 48sec/mil
Citera
2007-11-16, 14:33
  #8
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwintus
Bara att räkna så ser du att det stämmer. Ökar du från 110 till 130 tjänar du 48sec/mil

Jag invände mot påståendet att man tjänar 2 minuter på att hålla 70 istället för 90!
Förenklat: Att man tjänar tid på att sakta ner. Jo tjena.
Citera
2007-11-16, 14:42
  #9
Medlem
Lastbilarna gör så för man blir så jäkla less på att personbilarna som kör om fast dem ser att filerna går ihop. Det blir bara längre köer av att börja köra om då och sedan tränga sig in. Jag gjorde så när jag körde lastbil och det var lika njutbart varje gång
Citera
2007-11-16, 15:01
  #10
Medlem
Don Cribiaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vurpan
Lastbilarna gör så för man blir så jäkla less på att personbilarna som kör om fast dem ser att filerna går ihop. Det blir bara längre köer av att börja köra om då och sedan tränga sig in. Jag gjorde så när jag körde lastbil och det var lika njutbart varje gång

Nej, all logik säger att det blir kortare köer om man använder två filer så länge det går. Jag ser verkligen inte anledningen till att lämna ena filen tom i en kilometer.

E6 och trafikarbete är en situation där det kanske inte spelar så stor roll. I stadstrafik är det inte sällan ett rödljus eller en korsning/rondell strax innan de ställan där två filer blir en, om alla bilar då av någon anledning skulle trängas i bara en av de två filerna blir kön längre och riskerar blockera bakomvarande korsning/rondell. Alltså, för att underlätta för andra i trafiken bör man använda två filer så länge det går.
Citera
2007-11-16, 15:40
  #11
Avstängd
qwintuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Jag invände mot påståendet att man tjänar 2 minuter på att hålla 70 istället för 90!
Förenklat: Att man tjänar tid på att sakta ner. Jo tjena.

den missade jag ju
Citera
2007-11-16, 15:55
  #12
Medlem
Spectacolors avatar
Lastbilar gör så för att det brukar bli att vävning funkar inte!
I 90% av fallen så kör en fil medans den andra får tvinga ut sig. Lastbilschaufförer har fattat detta och förenklar det genom att tvinga folk till en fil. It´s as simple as that.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback