Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-16, 09:30
  #1
Medlem
F Lars Backs avatar
Jaha, ingen vecka utan någon ny dramatisk händelse i M–toppen. Nu ska moderatledaren Kristina Axén Olin in på torken.

Vad tycker ni FB:are.

Är det okej med ett finansborgarråd som har grava alkoholproblem? Jag fördömer inte människan, men jag tycker det är tveksamt om hon ska ha kvar sin yrkesroll.
Citera
2007-11-16, 09:38
  #2
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F Lars Back
Jaha, ingen vecka utan någon ny dramatisk händelse i M–toppen. Nu ska moderatledaren Kristina Axén Olin in på torken.

Vad tycker ni FB:are.

Är det okej med ett finansborgarråd som har grava alkoholproblem? Jag fördömer inte människan, men jag tycker det är tveksamt om hon ska ha kvar sin yrkesroll.

Du skulle vinna enormt mycket i trovärdighet om du var saklig eller åtminstone försökte hålla dig till sanningen.

Axen Olin har tidigare sökt sig till AA och bland annat nämdemannagården, JA

Hon är nu sjukskriven hemma en månad beroende på utmattning, JA

Hur får du detta till att "hon är inlaggd på torken"?

Rekommenderar dig till att vända dig till Expressen med ditt scoop då de ju likt dig, hittat på liknande historier om bl.a. Persbrandt.

Nej, det är tveksamt om hon kanske kan klara sin yrkesroll (beroende på hennes problem), men hur kommer det sig att vi inte fick samma entusiastiska resonemang rörande exempelvis Schyman från ditt håll?
Citera
2007-11-16, 09:51
  #3
Medlem
F Lars Backs avatar
Wow, redan i första inlägget kommer den. Referensen till vänstersidan. Den är mer tröttsam än den eviga frågan om nån tar den i tvåan.

Schyman var inte finansborgarråd vad jag vet, och satt aldrig i någon maktposition.

För övrigt så skriver samtliga Stockholmstidningar i dag om att Axen Olin är inskriven på Nämndemansgården, för alkoholproblem.

http://www.namndemansgarden.se/
Citera
2007-11-16, 10:01
  #4
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F Lars Back
Wow, redan i första inlägget kommer den. Referensen till vänstersidan. Den är mer tröttsam än den eviga frågan om nån tar den i tvåan.

Schyman var inte finansborgarråd vad jag vet, och satt aldrig i någon maktposition.

För övrigt så skriver samtliga Stockholmstidningar i dag om att Axen Olin är inskriven på Nämndemansgården, för alkoholproblem.

http://www.namndemansgarden.se/

Mycket möjligt, men vad jag förstått av sjukskrivningen är definitionen "utmattning", att hon p.g.a. arbete hållt på att klappa ihop, att hon en gång för alla, velat ta tag i sina problem, att hon tidigare aldrig tagit sig tiden att tag i dessa. Att hon nu gjort det är väl bra, även om det är tveksamt om hon kan fungera med det ansvaret hennes roll innebär i framtiden.

Schyman var visserligen inte finansborgarråd, men som den lilla vågmästarkommunist hon ofta var, så visst hade hon makt, så satans mycket som hon har förstört för företagare i det här landet.

Skulle säga att kärringen Gudrun har kostat betydligt mer än stormen (med samma namn).

Hur är det nu, tar du den i tvåan?
Citera
2007-11-16, 10:10
  #5
Medlem
F Lars Backs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-O-Ny-man
Mycket möjligt, men vad jag förstått av sjukskrivningen är definitionen "utmattning", att hon p.g.a. arbete hållt på att klappa ihop, att hon en gång för alla, velat ta tag i sina problem, att hon tidigare aldrig tagit sig tiden att tag i dessa. Att hon nu gjort det är väl bra, även om det är tveksamt om hon kan fungera med det ansvaret hennes roll innebär i framtiden.

Schyman var visserligen inte finansborgarråd, men som den lilla vågmästarkommunist hon ofta var, så visst hade hon makt, så satans mycket som hon har förstört för företagare i det här landet.

Skulle säga att kärringen Gudrun har kostat betydligt mer än stormen (med samma namn).

Hur är det nu, tar du den i tvåan?

Utmattning låter ju bättre än spritproblem.

Nu har jag dåligt minne så här på morgonen, men inte har väl V under Schyman haft någon vågmästarroll? Däremot fungerade hon väl som stark opinionsbildare i de perioder hon mådde bra.

Huruvida jag tar den i tvåan får vara en hemlighet tills du frågar på tu man hand
Citera
2007-11-16, 10:13
  #6
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Jag har samma uppfattning i detta arende som i fallet med Shyman. Hon skall naturligtvis omedelbart avga. Man skall inte ha fyllon i ansvarsfulla positioner.
Citera
2007-11-16, 10:16
  #7
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F Lars Back
Nu har jag dåligt minne så här på morgonen, men inte har väl V under Schyman haft någon vågmästarroll? Däremot fungerade hon väl som stark opinionsbildare i de perioder hon mådde bra.
Shyman var nodvandigt regeringsunderlag for socialdemokraterna hela perioden fran valet -94 tills de till slut tvingade bort den alkade pissruskan* fran partiledarskapet.

*Som skamtet gick: Jasa, hon hade druckit for mycket? Vi far val vara glada att hon inte atit for mycket ocksa.
Citera
2007-11-16, 10:22
  #8
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Jag har samma uppfattning i detta arende som i fallet med Shyman. Hon skall naturligtvis omedelbart avga. Man skall inte ha fyllon i ansvarsfulla positioner.

Jag skulle säga att du har en poäng i sammanhanget, även jag är högst tveksam till alkoholister i makt- och ansvarspositioner. Problemet är bara att om vi förbjuder alkoholister (och hon lär knappast vara ensam) lär vi istället få en massa latenta fyllon som aldrig tog tag i problemen, detta då ett erkännande av spritproblemen ledde till omedelbart entledigande för den som faktiskt tog tag i det. Jag skulle säga att det senare alternativet är värre.
Citera
2007-11-16, 10:59
  #9
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-O-Ny-man
Jag skulle säga att du har en poäng i sammanhanget, även jag är högst tveksam till alkoholister i makt- och ansvarspositioner.
Det är ingen bra kombination, nej. Varken för ämbetet eller för personen själv ifråga. Om man är alkoholist så har man en hel del att ta sig igenom för att kunna leva nyktert och det måste vara så gott som omöjligt att sköta ett ansvarsfullt yrke under tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-O-Ny-man
Problemet är bara att om vi förbjuder alkoholister (och hon lär knappast vara ensam) lär vi istället få en massa latenta fyllon som aldrig tog tag i problemen, detta då ett erkännande av spritproblemen ledde till omedelbart entledigande för den som faktiskt tog tag i det. Jag skulle säga att det senare alternativet är värre.

Det borde väl snarare ha den motsatta effekten. Om man inför en striktare syn på detta, så lär det bli svårare för alkoholister att ta sig upp till sådana positioner. Det är inte helt enkelt att dölja för omgivningen, problemet brukar väl oftast vara att omgivningen låtsas som ingenting.
Citera
2007-11-16, 11:01
  #10
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-O-Ny-man
Jag skulle säga att du har en poäng i sammanhanget, även jag är högst tveksam till alkoholister i makt- och ansvarspositioner. Problemet är bara att om vi förbjuder alkoholister (och hon lär knappast vara ensam) lär vi istället få en massa latenta fyllon som aldrig tog tag i problemen, detta då ett erkännande av spritproblemen ledde till omedelbart entledigande för den som faktiskt tog tag i det. Jag skulle säga att det senare alternativet är värre.
Tja, om risken for den saken bedoms som tillrackligt stor kan vi forstas infora slumpmassiga nykterhetstester for manniskor pa viktiga poster i samhallsapparaten. Om den som bara ar ansvarig for att framfora ett litet fordon skall tala en san sak kan de som tar sig ansvaret for vitala samhallsfunktioner gott klara den saken de ocksa. Jag tror dock inte att andelen alkisar som gommer sig skulle bli sarskilt mycket storre i vilket fall som helst. De flesta gommer sig antagligen redan idag.
Citera
2007-11-16, 11:24
  #11
Avstängd
hmmm

Så om man har alkoholproblem kan man inte fungera? Hur många tror ni är nyktra alkolister på chefsposter och fungerar bra ändå? TS är en moderathatare och kan inte räknas som en seriös debattör!
Citera
2007-11-16, 11:35
  #12
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det borde väl snarare ha den motsatta effekten. Om man inför en striktare syn på detta, så lär det bli svårare för alkoholister att ta sig upp till sådana positioner. Det är inte helt enkelt att dölja för omgivningen, problemet brukar väl oftast vara att omgivningen låtsas som ingenting.

Problemet är att det knappast alltid syns på utsidan, en alkoholist kan mycket väl vara nykter på jobbet, sköta sig, vara framgångsrik och ambitiös. Alkohol är också en del i mångas arbete vid represenation osv. Vi kan införa vilka regler vi vill, men icke destomindre döms vanligen än alkoholist ändå hårt, detta både av media, men inte minst (för politiker) i förtroende och synen på omdöme från väljarna samt från partikamrater då de riskerar att bli en belastning för det egna partiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Tja, om risken for den saken bedoms som tillrackligt stor kan vi forstas infora slumpmassiga nykterhetstester for manniskor pa viktiga poster i samhallsapparaten. Om den som bara ar ansvarig for att framfora ett litet fordon skall tala en san sak kan de som tar sig ansvaret for vitala samhallsfunktioner gott klara den saken de ocksa. Jag tror dock inte att andelen alkisar som gommer sig skulle bli sarskilt mycket storre i vilket fall som helst. De flesta gommer sig antagligen redan idag.

Tror inte det hjälper, en person som ”luktar brännvin” och uppträder berusad på jobbet blir ofta uppmärksammad på det ändå. Jag tror i Axens fall att det knappast hade hjälpt. Vad jag förstått har hon inte raglat runt på jobbet direkt. Snarare hade det i hennes fall inneburit att vi haft en dold alkis på en maktposition.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback