Har upplevt depersonalisering ett par gånger. Har varit alkoholpåverkad dock och det lär vara alkoholen som är boven. Ena gången var jag på en toalett på en klubb då jag helt plötsligt inte kände igen mig själv, var som en helt annan person tittade på mig i spegeln, och jag började fundera över om det var så som jag verkligen såg ut för andra människor. Det var heller inte 'nästan' jag i spegen, utan det var verkligen en helt annan person. Flippade totalt och sprang därifrån och tog mig hem.
En annan gång var jag också alkoholpåverkad. Hånglade med en tjej och fick sen känslan av att nåt övernaturligt var orsaken till kyssen, och allt som hände mig bestämdes av någon eller någonting. Känslan höll i sig in över nästa dag, och det var ren panik rakt igenom. Hörde kor råma eftersom jag var på landet, och fick känslan av att de skrek för att nån höll på att ha ihjäl dem. Och stod ett bra tag och kollade på ett litet äckligt djur som byggde en grotta i sanden men som bara kom fram och jobbade när jag tittade bort.
Men som sagt, jag har förstått att jag kan bli rätt mysko av alkohol, så det jag gör är att jag helt enkelt inte dricker alkohol längre, vilket har stabiliserat mycket av min nyktra vardag också.
edit -
Citat:
Ursprungligen postat av JoltSparkZler
Hej, jag har inte läst hela tråden, men jag frågar ändå.
Ibland när jag är i stressade perioder så får jag overklighetskänslor, det liksom känns som att jag drömmer en stund fast att jag är helt klar i huvudet. Det brukar sitta i en stund, och sen klingar det av. Har det med denna psykiska sjukdom att göra, eller är det helt friskt?
Mvh.
Kan vara, men att kalla det en psykisk sjukdom är att ta i. Blir man tillräckligt stressad så är det väl möjligt att man får en överladdning i hjärnan och hjärnan motarbetar detta genom att distansera sig från känslor för ett litet tag. Om det är något som skapar problem för dig så är det bästa du kan göra att finna sätt att hantera din stress på.
Är overklighetskänslorna konstanta däremot så kan de klassas till "dissociative disorder" och för det behöver man nog hjälp.