Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-05, 22:20
  #5653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znatte
Jo den här definitionen som du pratar om handlar om värderingar. Då är det inte säkert att han är svensk. Artikeln handlade dock om uppehållstillstånd och inte värderingar.

Blev lite nyfiken på listan med värderingar som du la fram. Måste alla kriterier stämma in på en för att man ska vara svensk eller räcker det med ett visst antal?


Jag gav bara ett exempel på värderingar som jag tror de flesta tycker är typiskt svenskt...
de sammanfaller mer eller mindre med andra kulturer. Vissa kulturer har vi lite friktion med, andra kulturer som MENA har vi extremt hög friktion mot... vi förstår dem inte alls och vise versa.

Är du uppvuxen i MENA kultur har du ett helt annat värderingssystem som står i total motsats till det svenska/skandinaviska.

Jag rekommenderar dig, om du har en utländsk kollega, att fråga denna vad som är typiskt svenskt, så kommer du få massor av insikter.


Du vet mycket väl att det är svårt att ange något typiskt...att frågan är svår att besvara därför ställer du frågan igen...

Likväl, kan du direkt säga typiska saker om finnar, norrmän, tyskar engelsmän..Du kan direkt säga i fall du det är en kultur du trivs i eller inte... Du kan säga att något är typisk franskt eller spanskt...

Varför skulle Sverige vara det det enda landet utan egen kultur?

Men du får det som du vill, vi är raskt på väg till ett samhälle utan någon identitet alls..
__________________
Senast redigerad av obisvenkanobi 2016-08-05 kl. 22:27.
Citera
2016-08-05, 22:21
  #5654
Medlem
Jag ser mig inte som svensk. Har finska föräldrar men är född och har bott hela livet i Sverige.
En katt som föds i ett stall blir inte en häst, så tänker jag.
Citera
2016-08-05, 22:26
  #5655
Avstängd
Mad monks avatar
Vilken normlös degenerad parasitoppurtnist.
Citera
2016-08-05, 22:29
  #5656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Jag ser mig inte som svensk. Har finska föräldrar men är född och har bott hela livet i Sverige.
En katt som föds i ett stall blir inte en häst, så tänker jag.

visst, men du kan i viss mån tillägna dig hästens beteende och värderingsgrund och låta mössen rida dig
Citera
2016-08-05, 22:41
  #5657
Medlem
mulatt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Bli man verkligen Svensk bara för man har fått PUT? Ahmad har inga släktingar som fick offra sej i Poltava , han har inga släktingar som fick ligga beredskap emot att Röda Armén skulle invadera Sverige och våldta allt i sin väg. Ahmad inte ens haft en släkting i Sverige när Tage Erlander var statsminister? Ändå kallar han sej Svensk?

SVT har följt 14-åriga Ahmad sedan han kom till Sverige. I dag fick han äntligen sitt uppehållstillstånd från Migrationsverket i Växjö.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sma...vensk-kille-nu




Och han tror att alla kan bli svenskar om dom bara anstränger sig. Han vet inte att även om man lär sig alla svenska ord blir man aldrig svensk, inte för att det är något magiskt med att vara svenskt. Alla kommer någonstans ifrån.

Hälsning

Andersson
Citera
2016-08-05, 22:50
  #5658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Jag ser mig inte som svensk. Har finska föräldrar men är född och har bott hela livet i Sverige.
En katt som föds i ett stall blir inte en häst, så tänker jag.

Jag har aldrig fattat varför det bor så många finnar i Sverige när en typisk finne hatar Sverige/svensken.
Citera
2016-08-05, 22:55
  #5659
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Jag har aldrig fattat varför det bor så många finnar i Sverige när en typisk finne hatar Sverige/svensken.

För min del, mina vänner är svenskar. Min familj har jobb här.
Citera
2016-08-05, 23:02
  #5660
Medlem
Jag är kines.

Visserligen född i Sverige och har svenska föräldrar.
Min morfar farfar svensk och säkert deras far och morfar.

Men jag är kines för jag bor i China och äter kinesmat med pinnar.
Känner jag mig som en kines?
Ja ibland faktiskt.
Det är bara när jag är med andra kineser jag inte känner mig kinesisk. För jag kan inte språket.

Och på pappret står nationalitet ,=kines

Så man är då även svensk om det står svensk i pappret tycker jag.

Att man varken ser ut som ursprungsbefolkningen och inte har samma traditioner eller religion har ingen betydelse.
Citera
2016-08-05, 23:52
  #5661
Medlem
Attityds avatar
ankarbarn snarare än svensk
Citera
2016-08-06, 00:42
  #5662
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulatt93
Och han tror att alla kan bli svenskar om dom bara anstränger sig. Han vet inte att även om man lär sig alla svenska ord blir man aldrig svensk, inte för att det är något magiskt med att vara svenskt. Alla kommer någonstans ifrån.

Hälsning

Andersson

Svensk bli man efter flera generationer, möjligen kan man kallas hans barnbarnbarn för Svenskar.
Citera
2016-08-06, 00:54
  #5663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Jag har aldrig fattat varför det bor så många finnar i Sverige när en typisk finne hatar Sverige/svensken.

De finnar som fortfarande är kvar i Sverige är sådana som klassas som bottenskrap. Mestadels patrask, missbrukare och bidragspatrask. De som har lite hjärna är kvar i sitt Finland och kämpar på. Hade bidragen sänkts markant hade alla som kommit hit för att leva på bidrag eller ha lätta jobb stuckit snabbt som ögat men det skulle nog passa in på kroknäsorna också.
Citera
2016-08-06, 01:00
  #5664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Jag är kines.

Visserligen född i Sverige och har svenska föräldrar.
Min morfar farfar svensk och säkert deras far och morfar.

Men jag är kines för jag bor i China och äter kinesmat med pinnar.
Känner jag mig som en kines?
Ja ibland faktiskt.
Det är bara när jag är med andra kineser jag inte känner mig kinesisk. För jag kan inte språket.

Och på pappret står nationalitet ,=kines

Så man är då även svensk om det står svensk i pappret tycker jag.

Att man varken ser ut som ursprungsbefolkningen och inte har samma traditioner eller religion har ingen betydelse.

Dravel. jag är också kines när jag sitter på en kingkong resturang beställer på flytande kantonesiska och använder chop sticks men när jag går ut därifrån är jag svensk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback