Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-23, 07:15
  #121
Medlem
tenstakickerss avatar
Jag har kommit på definitionen!

Jag tycker att man är svensk först när man arbetar och betalar minst 100.000 kronor i skatt per år! Då bidrar man till samhället i stort och är inte tärande.

Tyvärr, försvinner många ifrån det här forumet. Då ett flertal är bor hemma hos sina föräldrar och är arbetslösa, med andra ord tär både på samhälle och föräldrar. (känner du dig träffad? Lösningen är att du flyttar från landet, så vi slipper dig som parasit här i landet!!)
Citera
2007-11-23, 09:51
  #122
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenstakickers
Jag tycker att man är svensk först när man arbetar och betalar minst 100.000 kronor i skatt per år! Då bidrar man till samhället i stort och är inte tärande.

Tyvärr, försvinner många ifrån det här forumet. Då ett flertal är bor hemma hos sina föräldrar och är arbetslösa, med andra ord tär både på samhälle och föräldrar. (känner du dig träffad? Lösningen är att du flyttar från landet, så vi slipper dig som parasit här i landet!!)

Nej, ingen känner sig träffad. Svensk är man även om man är en kriminell bedragare. Däremot kan en arab aldrig bli svensk om han så betalar en miljard i skatt. Dessutoim är du nog ett litet svenskt kommunisttroll från en trevlig svensk familj med villa. En riktig blatte, särskilt inte en "Tenstakicker", skulle aldrig ha en bögbild på sin avatar.
Citera
2007-11-23, 17:26
  #123
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
I mångt och mycket h¨ller jag med dig. Ser mig som en skandinav och som en svensk. Tror många i norden ser sig som just skandinaver.
Nej det är framför allt Sverige. Gustaf Sundbärg skrev så här 1912:
Det talas i våra dagar mycket om de tappra skandinaverna vid Maggersfontein; man har till och med rest ett monument öfver deras graf.

För min del misstänker jag starkt, att af dessa »skandinaver» minst 70 eller 80 procent, kanske flere, voro svenskar. Ty hade endast t. ex. 50 procent varit svenskar, så hade vi nog länge sedan fått höra, att där voro inga svenskar alls.

Men sådant undersökes aldrig i Sverige. Man delar kritiklöst med sig af Sveriges ära till hvem som helst, som vill vara med och rycka till sig. Än i dag är icke ovanligt, att om en svensk vinner framgång i utlandet och röner erkännande härför, saken i svenska tidningar meddelas under rubriker sådana som »Hyllning åt den nordiska idrotten», »Erkännande åt en skandinavisk vetenskapsman», o. s. v. Sådant är visserligen något sällsyntare nu än före år 1905. Men det finns tidningar, som ännu hålla fast vid den gamla vanan -- man är understundom frestad att tro: med full afsikt.

Skandinavismen har blifvit olycksdiger för oss svenskar, emedan vi sakna nationell instinkt. Vi ha nyss erinrat om, hvilken bedröflig roll vi härigenom kommit att spela gent emot Norge. Samma brist har gjort, att vi såsom »skandinaver» helt och hållet glömt vårt eget bästa och arbetat för Danmarks.

Må vi blott tänka oss situationen, när skandinavismen först uppstod! Vi svenskar kände ej såsom andra folk, vi hade inga nationella uppgifter. Men vi hafva alltid varit ridderliga mot den svage, och det lilla Danmark befann sig i nöd och anropade oss om hjälp. Och så kommo studentmötena till stånd.

Man framhåller numera så ofta svenskens oförmåga att göra reklam för sitt land. Man talar om försynthet och brist på företagsamhet, men detta räcker icke till. Äfven här är den innersta förklaringen bristen på nationell instinkt. Äfven här gäller: hjärtat är tomt. Och då blir också munnen stum.
Det grundar sig i att människorna i Sverige aldrig sett Sverige som en nation, inte i något annat nordiskt land är man så regional som här. Vi har skåningar, gutar, härjedalingar osv. som är stolta för att vara just det, hur många säger att de är stolt att vara svensk? Knappt någon förutom efter en vunnen ishockeymatch gentemot Finland.
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Men den grund du vilar dina åsikter på ter sig tämligen felbyggd. Vad menar du med att svenska började talas först på 1900-talet??? Du fabulerar visst fritt, du.
Det svenska skriftspråket standardiserades relativt sent, men talspråket är en helt annan femma. Sedan är det självklart att standardiseringen ledde till en förändring även av talspråket, men din slutsats är ganska snedvriden.
Svenska som vi talar idag inleddes på allvar när etermedia kom, innan talade alla förutom prästen och adeln genuina skandinaviska dialekter som skilde sig åt från landskap till landskap, ibland även från socken till socken. Se här och här. Något som fortfarande är rådande i till exempel Norge, man har skriftspråk men man talar dialekt. I Sverige talar vi däremot vårat skriftspråk.

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Sedan är Sverige ett stort land med skilda traditioner, men vi har mycket som förenar oss och skiljer oss gentemot andra länder, även nordiska.
Men att peka på dem känns lite som att kasta pärlor för svin. Du kan ju själv ta och resa lite och se att vi har mycket som skiljer oss från övriga världen.
Inte bara ekonomiskt, utan folksjälen är annorlunda i Sverige än tex i USA.
Jag är väldigt intresserad av att höra dessa traditioner som skiljer hela Sverige från Norge, Danmark och Finland.
Citera
2007-11-23, 17:38
  #124
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Jag är väldigt intresserad av att höra dessa traditioner som skiljer hela Sverige från Norge, Danmark och Finland.

Som sagt, svenskan har utvecklats och kommer fortsätta utvecklas...

Men menar herrn verkligen att du inte känner till vad som skiljer Sverige från övriga världen. Jag kan rekommendera att du beger dig ut i världen och reser lite, istället för att sitta på din kammare och tro att folk beter sig likadant överallt. Värderingsmässigt, stilmässigt, klassmässigt, osv skiljer vi oss. Danmark anser exempelvis att dansk tradition måste skyddas från kulturfrämmande inslag. I Finland dricks det en hel del och männen är ofta jävligt macho, norrmän kännar jag inte till särskilt väl, men de jag mött har påmint om svenksar, med undantag av språket. Vänner som bott där talar om att de är lite "efter". Porr ska vara förbjudet och man har lite högre "moral". Men som sagt känner jag inte till mycket om Norge. Även Norge har valt att skydda sin kultur från främmande kulturer i relativt hög utsträckning.

Sedan svamlar du på om traditioner. Jag talar om en djupare grund, en folksjäl om du så vill. Men du anser att alla kulturer är lika, tydligen. Känns som om du är korkad om du tror så. Jämför Sverige med Albanien, Turkmenistan, Ryssland o.s.v. Menar gunstig herrn verkligen att vi inte är separata kulturer? Jag förstår dig inte riktigt, du får vidareutveckla resonemanget.
Citera
2007-11-24, 14:22
  #125
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Men menar herrn verkligen att du inte känner till vad som skiljer Sverige från övriga världen. Jag kan rekommendera att du beger dig ut i världen och reser lite, istället för att sitta på din kammare och tro att folk beter sig likadant överallt.
Du har ju inte läst något av det som jag skrivit, jag ser inte vad som skiljer "Sverige" från Norge och Danmark, inte gentemot Albanien.
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Värderingsmässigt, stilmässigt, klassmässigt, osv skiljer vi oss. Danmark anser exempelvis att dansk tradition måste skyddas från kulturfrämmande inslag. I Finland dricks det en hel del och männen är ofta jävligt macho, norrmän kännar jag inte till särskilt väl, men de jag mött har påmint om svenksar, med undantag av språket. Vänner som bott där talar om att de är lite "efter". Porr ska vara förbjudet och man har lite högre "moral". Men som sagt känner jag inte till mycket om Norge. Även Norge har valt att skydda sin kultur från främmande kulturer i relativt hög utsträckning.
Vad skiljer då den svenska traditionen mot dansk tradition och Norges kultur? Det är det jag undrar, eftersom att det är du som hävdar att det är så så ligger bevisbördan hos dig. Och visst är man i högre utsträckning mer macho i Finland. Men en machokultur har vi även på landsbygden i Sverige. Själv är jag uppväxt i en sådan.
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Sedan svamlar du på om traditioner. Jag talar om en djupare grund, en folksjäl om du så vill. Men du anser att alla kulturer är lika, tydligen. Känns som om du är korkad om du tror så. Jämför Sverige med Albanien, Turkmenistan, Ryssland o.s.v. Menar gunstig herrn verkligen att vi inte är separata kulturer? Jag förstår dig inte riktigt, du får vidareutveckla resonemanget.
Ge mig inte åsikter jag inte har. Jag anser att det finns olika kulturer men jag ser att det finns en specifik skandinavisk kultur, inte en svensk dito.
Citera
2007-11-24, 23:56
  #126
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Du har ju inte läst något av det som jag skrivit, jag ser inte vad som skiljer "Sverige" från Norge och Danmark, inte gentemot Albanien.Vad skiljer då den svenska traditionen mot dansk tradition och Norges kultur? Det är det jag undrar, eftersom att det är du som hävdar att det är så så ligger bevisbördan hos dig. Och visst är man i högre utsträckning mer macho i Finland. Men en machokultur har vi även på landsbygden i Sverige. Själv är jag uppväxt i en sådan.

Ge mig inte åsikter jag inte har. Jag anser att det finns olika kulturer men jag ser att det finns en specifik skandinavisk kultur, inte en svensk dito.

Aha, jag ber om ursäkt, måste ha missuppfattat dig.

de jag känner som arbetar i Danmark menar att den danska arbetsmarknaden påminner lite om den amerikanska i det att man har mindre medinflytande och inte ska säga emot sina överordnade. Men jag är ingen kännare av danmark eller norge. Skulle vara bättre om några av våra danska användare svarde på vilka skillnade de upplevt i den svenska kulturen.

Är man macho på landsbygden i Sverige är man garanterat mer macho på den finska landsbygden. Kan tipsa om filmen "finskjävlar". Riktigt bra rulle.
Citera
2007-11-25, 15:05
  #127
Medlem
....

§1 Rasen är det som avgör om man kan bli svensk.

§2 Ingen lågpannad bambus neger kan någonsinn bli svensk eller europé.

§3 Inget snedögt risätande fnask från Phuket kan någonsinn bli svensk.

§4 Ingen lat kroknäst, gaphalsig stinkande sandneger kan någonsinn bli svensk.

§5 Beträffande avkomman till personerna i §2-4 så kan de heller aldrig bli svenska.
Citera
2007-11-25, 15:25
  #128
Medlem
Ickesvensk - oavsett bakgrund och utseende:

• umgås bara med människor av samma ursprung
• arbetar bara tillsammans med människor av samma ursprung
• gifter sig bara med någon med samma ursprung
• döper sina barn efter sitt ursprungs tradition
• kallar inte sig själv svensk (utom då det gynnar honom/henne ekonomiskt)
• låter sina barn går i en skola som undervisar enligt den gamla kulturen
• åker på semester till det land som han/hon själv eller föräldrarna "flytt" ifrån.
• vägrar acceptera svensk kultur och sedvänjor

Svenskhet anser jag inte har det minsta med utseende att göra.
Citera
2007-11-25, 17:10
  #129
Medlem
Democrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callcia
Min definition av "Svensk" (de punkter jag kommer på just nu).

Individen:

* Är född i Sverige.
* Talar svenska.
* Ser på sig själv som svensk innerst inne.
* Lever någorlunda svenskt.

De som inte inte är födda i Sverige är invandrare, på gott och ont. De har ju invandrat.

Om jag flyttade till Irak, så skulle inte jag se mig själv som Iraker förrän dessa fyra punkter var avklarade.

Samma sak gäller min syn på invandrare. Ahmed Khaled som går runt och klottrar arabiska symboler på skoltoaletterna är inte svensk i mina ögon.



Min definition av Svensk!
Svenskt medborgarskap


Men!

Eftersom Sverige ger ut vårt medborgarskap till vem fan som helst så leder det till att vi har en massa jävlar som kan kalla sig svenskar men egentligen inte borde få kunna det! Sverige behöver bli 10000 gånger mer restriktivare till "medborgarskapet": Bara dem som har ekonomiskt förtjänat ett svenskt medborgarskap och ställer sig bakom svenska värderingar (behövs nya svenska väreringar eftersom våra Sosseri-värderingar suger White-Cracker-kuk)skall kunna få ett! Sen är personen svensk på gott och ont

Låt oss säga att Muslimer naturligt inte borde få svenskt medborgarskap!
Citera
2007-11-26, 00:11
  #130
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Democrat
Min definition av Svensk!
Svenskt medborgarskap


Men!

Eftersom Sverige ger ut vårt medborgarskap till vem fan som helst så leder det till att vi har en massa jävlar som kan kalla sig svenskar men egentligen inte borde få kunna det! Sverige behöver bli 10000 gånger mer restriktivare till "medborgarskapet": Bara dem som har ekonomiskt förtjänat ett svenskt medborgarskap och ställer sig bakom svenska värderingar (behövs nya svenska väreringar eftersom våra Sosseri-värderingar suger White-Cracker-kuk)skall kunna få ett! Sen är personen svensk på gott och ont

Låt oss säga att Muslimer naturligt inte borde få svenskt medborgarskap!
Är inte sossevärderingarna svenska värderingar? Det är ju dem som format Sverige.
Citera
2007-11-26, 00:58
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxieboy
Det spelar ingen roll hur många gånger ni säger det, det blir inte mer rätt för det. Han är inte svensk acceptera det.
Så du tror alltså i ditt stilla lilla sinne att "svensk" har ett piss med dina gener att göra?
Att det svenska sinneslaget har något att göra med Kromosomer?
Du har nog missat en sak om hur stor variation vi faktiskt har i våra gener.
Även de så kallade svenskarna har en enorm variation i sitt utseende och sitt genetiska arv.

Btw, hur ignorerar man personer, börjar tröttna på alla jävla rasister som hänger här.

-the ginger kid-
Citera
2007-11-26, 02:28
  #132
Medlem
Mr.Puddys avatar
"Svensk" - Svenskt medborgarskap.
Svensk - Person som är barn till föräldrar med historia i detta land eller invandrare som anammat kultur, seder etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback