Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-04, 13:10
  #1093
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Det här var riktigt otydligt. Vill du försöka igen?
Vad är?
Det blir enklare för mig att förklara om du berättar vad.
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Har inte ME/CFS, men har trött hjärna efter utmattning. Har fått massor med olika SSRI/SNRI men kände att ingen "träffade rätt". Tog dem dock under nåt år. Sedan upptäckte vi att jag hade väldigt lågt testo och nu får jag behandling för det och det känns mycket mer rätt. Är fortfarande ofta trött i hjärnan. Har ni kollat testot killar?
Testosteron är en känd som ger trötthet.
Har kollat detta och var bra nivåer.
Citera
2022-08-13, 12:22
  #1094
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Svensk smjukvård är trasig, full med bajs.

Det CFS / ME sjuka bör kolla på är https://link.springer.com/article/10...93-022-01602-x

Mycobacterium avium paratubeculosis (MAP), som finns överallt idag, men fanns inte överallt 1950, utan spridit sig med globaliseringen.

Kronisk trötthet, Crohns sjukdom (MB Chron) alla möjliga nervåkommor, sköldkörtelproblem, reumatoid arthrit är sjukdomar som allihop explosionsartat drabbat folk i samhället och jag skulle säga att det i många fall kommer från MAP bakterier som bosatt sig i kropparna och som nu orsakar inflammationer och autoimmuna angrepp, nu har jag inte källa men mellan 25-50 % av befolkningar är MAP-positiva och MAP finns i all mjölk ost, korv, nötfärs etc, även på vissa håll i vattnet ni dricker. Tyvärr måste ni nog börja inse att svensk sjukvård absolut absolut inte kommer ha något som helst intresse av att ge någon adekvat behandling, svensk sjukvård är något som gud glömde.
Citera
2022-08-13, 12:41
  #1095
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Svensk smjukvård är trasig, full med bajs.

Det CFS / ME sjuka bör kolla på är https://link.springer.com/article/10...93-022-01602-x

Mycobacterium avium paratubeculosis (MAP), som finns överallt idag, men fanns inte överallt 1950, utan spridit sig med globaliseringen.

Kronisk trötthet, Crohns sjukdom (MB Chron) alla möjliga nervåkommor, sköldkörtelproblem, reumatoid arthrit är sjukdomar som allihop explosionsartat drabbat folk i samhället och jag skulle säga att det i många fall kommer från MAP bakterier som bosatt sig i kropparna och som nu orsakar inflammationer och autoimmuna angrepp, nu har jag inte källa men mellan 25-50 % av befolkningar är MAP-positiva och MAP finns i all mjölk ost, korv, nötfärs etc, även på vissa håll i vattnet ni dricker. Tyvärr måste ni nog börja inse att svensk sjukvård absolut absolut inte kommer ha något som helst intresse av att ge någon adekvat behandling, svensk sjukvård är något som gud glömde.

Det finns ju korrelation mellan infektion och ME.

Vad gäller autoimmuna sjukdomar kan smittämnet likna kroppens organ, så att kroppen t ex dödar pankreas av misstag. Men detta känner jag är något annat. Jag har själv en influensautlöst autoimmun sjukdom som heter SLE/Sjögrens.

Om man är smittad med MAP, blir man frisk av sig själv och smittar sig själv hela tiden sedan igen?
Citera
2022-08-13, 19:52
  #1096
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det finns ju korrelation mellan infektion och ME.

Vad gäller autoimmuna sjukdomar kan smittämnet likna kroppens organ, så att kroppen t ex dödar pankreas av misstag. Men detta känner jag är något annat. Jag har själv en influensautlöst autoimmun sjukdom som heter SLE/Sjögrens.

Om man är smittad med MAP, blir man frisk av sig själv och smittar sig själv hela tiden sedan igen?
Mitt antagande är att vi är olika och har olika genetiska förutsättningar för att tackla MAP-bakterierna, och vissa människor har tyvärr ett genetiskt sämre försvar mot dessa MAP, samt att vissa människors immunförsvar lättare blir förvirrat att attackera den kroppsegna vävnaden, men det är mina gissningar. Dvs bakterierna frodas och lever kvar inuti värdorganismen och bara fortsätter leva och frodas, men orsakar varierande grad av trötthet (från inget alls till CFS/ME) och fler autoimmuna komplikationer hos vissa.

Intressant är ju att MAP som finns överallt idag i vår mjölk och kött och i vissa håll vatten. Men innan detta mähä finns på ett ställe har stället haft mycket låg autoimmun sjukdom, och i synnerhet väldigt låg autoimmun Crohns sjukdom. Så när Sverige började handla med utlandet 1940-50tal så ökade förekomsten först av MAP bland kreatur, därefter kom det ut i handeln och spred sig först sakta och därefter snabbare och så senaste decennier har autoimmuna sjukdomar exploderat i omfattning. Och samma tendenser finns överallt. T ex i öststaterna som hade slutna gränser och inte handlade med väst, sedan öppnade dessa stater upp och exakt samma trend infann sig, MAP -> autoimmuna sjukdomar exploderar.
__________________
Senast redigerad av KognitivDissonans 2022-08-13 kl. 19:59.
Citera
2022-08-13, 20:29
  #1097
Medlem
KognitivDissonanss avatar
En annan fantastisk artikel kring ämnet

https://www.frontiersin.org/articles...015.00096/full
Citera
Igår, 21:23
  #1098
Medlem
Jag har blivit bättre av Peptiden Vladonix Lingual. Hoppas det kan hjälpa nån mer. Men obs bruka på egen risk.
Symptomen blir bättre, men kan falla tillbaka om ny förkylningsförlopp kommer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback