2007-11-13, 23:21
Medlem
Och så händer det igen, som vanligt i början av vintern: Snökaos i Stockholm. Varför händer det år efter år? Har inte Stockholmarna hört talas om vinterdäck?
Citera
2007-11-13, 23:24
Avstängd
juckjucks avatar
Alla är ute och kör med sommardäck så klart i tron om att vintern inte börjar förrns december.
Sedan så är det snö ute helt plötsligt, men varför dra på vinterdäck nu? lika bra å vänta ett tag till!
Och köra försiktigare finns tydligen inte heller i ordboken
Citera
2007-11-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juckjuck
Alla är ute och kör med sommardäck så klart i tron om att vintern inte börjar förrns december.
Sedan så är det snö ute helt plötsligt, men varför dra på vinterdäck nu? lika bra å vänta ett tag till!
Och köra försiktigare finns tydligen inte heller i ordboken
Man tycker ju att fjollträskborna borde lära sig till slut. Varför ska det vara så svårt? Är sörlänningarna mer korkade än andra?
Citera
2007-11-13, 23:29
Medlem
Lucifiras avatar
Det är rätt konstigt att det alltid står om stockholmarna och deras körning på vintern, jag kommer från skåne och där händer det en del olycker också på vintrarna, men i skåne kommer snön helt plötsligt.
I Stockholm vet de ju att det kan komma. Sen är det ju så att jag har bott i sthlm innan och de kan ju för fan inte köra bil där ens på sommaren!
Citera
2007-11-13, 23:29
Medlem
johnny-62s avatar
Hade precis tänkt att starta upp en tråd om detta fenomen, för det slår aldrig fel 08+snö=trafikkaos..
Citera
2007-11-13, 23:30
Medlem
Mulas avatar
Nu var detta rätt så begränsat. Har kört runt i centrala och norra stockholm utan problem under dagen.
Hade ni läst nyheterna så hade ni sett att det hela (på väg 73) började med en krock mellan en buss och en lastbil vilket ledde till köer. Sedan stod trafiken stilla under tiden det fortsatte snöa. Hur ska man kunna snöröja när det står bilar på vägen? Sedan körde lastbilarna (ja det var främst polska långtradare med sommardäck på väg till färjan) fast och då tog sig ingen annan fram heller.
Problemet är inte att stockholmarna kör sämre, de flesta har förresten redan vinterdäcken på, utan att vägarna är så pass överbelastade att minsta störning leder till "kaos".
Citera
2007-11-13, 23:31
Avstängd
juckjucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Hade precis tänkt att starta upp en tråd om detta fenomen, för det slår aldrig fel 08+snö=trafikkaos..

jag bor i stockholm, men turligt nog har jag vett att sköta mig på vägarna när det är vinter

Edit: btw, det är polackernas fel och inte stockholmarnas!
Citera
2007-11-13, 23:34
Medlem
Mulas avatar
Citat:

Självklart
Citera
2007-11-13, 23:34
Medlem
Citat:
Hehe, jo jo...
Citera
2007-11-13, 23:35
Medlem
Mountain Dews avatar
Antagligen väntar de med att sätta på vinterdäcken tills den 1 december.

Men det är konstigt att det fortfarande är folk som kör runt med sommardäck, det har väl varit kallt i Stockholm senaste veckan?
Citera
2007-11-13, 23:42
Avstängd
"Trafiken på väg 73 stor delvis stilla under eftermiddagen.
Dagens snöoväder har ställt till trafikproblem på många håll i södra Sverige. På väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn har det varit tvärstopp i trafiken hela eftermiddagen, och många bilister har nu suttit helt stilla i uppemot sju timmar.

Räddningstjänsten anser nu läget såpass allvarligt att man bett militären om hjälp med bandvagnar.

Storstockholms lokaltrafik rapporterar att uppemot 700 busspassagerare hör till dem som sitter fast i trafiken, däribland många barn."
Citera
2007-11-13, 23:44
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mountain Dew
Men det är konstigt att det fortfarande är folk som kör runt med sommardäck, det har väl varit kallt i Stockholm senaste veckan?

Som jag skrev, det är i första hand inte personbilarna. Många har redan bytt, utan det är mest tung trafik som stoppar upp. Det var likadant under förra årets snökaos, om en långtradare kör fast i en backe så kommer ingen annan förbi heller. Då tog sig ju inte lastbilarna upp för centralbron ens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback