• 1
  • 2
2010-04-13, 09:43
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, men det råder ofta en förvirring kring begreppet nihilism. Nihilism är egentligen förskjutandet av objektiva värden, subjektiva värden kan man mycket väl ha.

Dock bör man även undersöka sina egna subjektiva värderingar och kritisk granska varifrån man fått dem. Inte sällan är det internaliserade samhällsvärderingar.
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Existentiell nihilism är något av ett onödigt begrepp egentligen, eftersom existentialism inbegriper vetskapen om att det inte existerar något som objektiv mening. Sen finns det visserligen teologisk existentialism, men existensen av en gud förutsätter ju objektiv mening så det perspektivet ser jag som lika paradoxalt som "äkta" nihilism. Men men, som surfacing antydde, människor säger en sak och gör en annan. Man kan säkert ha nihilism som ideal, trots att det aldrig kan bli norm.

Aah, korrekt. Ni satte ord på det bättre än mig.
Citera
2010-04-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kretin
Ska skriva en uppsats om nihilism till filosofi A. Jag har skjutit på det hur länge som helst, och problemet ligger i att jag inte har någon tes. Det ska alltså inte vara om en teori utan jag ska besvara ett problem. Jag kan inte så pass mycket om nihilism, kan bara lite grunder, att jag kan komma upp med en tes sådär. Jag tycker att det är svårt eftersom det ju inte är en direkt teori som typ Kants moralteori.
Så om någon direkt kommer att tänka på något som skulle kunna omfattas i en tvåsidig uppsats så säg gärna till.

Läs lite Nietzsche vet jag, 'till moralens genealogi' är intressant. Denna bok bör med största sannolikhet finnas på ditt bibliotek. Du kan i alla fall läsa runt på internet gällandes denne, då denne är välciterad.
Senast redigerad av varldsharskaren 2010-04-13 kl. 12:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in