Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-13, 02:30
  #1
Medlem
Tänkte de kunde vara kul att se vad andra tycker ang legalisering av cannabis i sverige, hur skulle lagarna kring cb se ut? Laglig import/export?
Samt era personliga åsikter kring varför lagarna ska se ut just så.

Såhär tänker jag:

-Cannabis är lagligt att odla men får ej brukas på offentlig plats.
-Nolltollerans mot försäljning av cannabis.
-Påverkad person får inte köra bil eller andra motorfordon.
-Läkare får skriva ut thc för sjuka då det kan lindra eller hjälpa.

Jag tänker då att man får odla sitt eget gräs som man även får dela med sig av det till dom man vill, men man får inte göra gräset till en business, detta skulle motverka kriminalitetens samband med cannabis, alla som vill bli höga kan fråga en kompis om en 5a. Dom som inte vill röka slipper, och dom kommer inte i kontakt med det iom att man inte får röka offentligt.
Inga droger i trafiken, det är ju så att man kör ofta bra om man kör med cb i blodet, men jag vill inte ha svängda polare som somnar vid ratten och dör mot en bärgsvägg.
Självklart skall maja vara tillgängligt för dom sjuka som kan nyttja de, ser de som en självklarhet iaf.

Detta är hur jag resonerar, skulle vara kul och se vad ni tycker. Bäng som man är vet man ju inte säkert om de man skriver är genialt eller idiotiskt

Wall of text ends.
Citera
2007-11-13, 04:11
  #2
Medlem
diversions avatar
Det du skriver låter bra. Dock är det lite väl luddigt för att kunna stiftas till rena lagar, men med lite sunt oskrivet förnuft inblandat blir det lättare.

Sen tänkte jag även påpeka att det finns ett antal trådar som handlar om detta redan. Men eftersom sökfunktionen är ur bruk nu kan man väl inte skylla på att du inte sökt..

För att komplettera: Nästa steg vore att införa kontrollerad försäljning av det på exempelvis systemet. De stora skatteintäkter man kommer få från försäljningen kan sedan användas för att kompensera kostnaden av det antal missbrukare som kommer skapas av den nya lagen.
Citera
2007-11-13, 04:31
  #3
Avstängd
Talibankockens avatar
I medicinskt syfte så ska det absolut vara tillåtet. Jag har inte hittat, heller inte letat särskilt noga men ändå, något som skulle kunna motivera det faktum att det inte redan är det. Kan något hjälpa/lindra/bota så ska det få göra det också. Och får morfin hjälpa, ja, då borde cannabis också få göra det.

I övrigt är jag knappast särskilt påläst i frågan, men försäljning på bolaget tycker jag är en bra idé. Jag har som sagt inte nog med kött på benen för att yttra mig om att släppa det helt fritt, så det tänker jag inte heller.
Citera
2007-11-13, 09:09
  #4
Medlem
Megalomanias avatar
CB -> Narkotikapolitik

/ Moderator
Citera
2007-11-13, 15:15
  #5
Medlem
Cannabis är en handelsvara som vilken som helst, och borde vara
en del av den fria marknad vi har. 18-årsåldersgräns är enda inskränkningen
man kunde gå med på.
Citera
2007-11-13, 15:42
  #6
Medlem
Resistances avatar
*Det ska vara lagligt att bruka, odla, köpa, sälja samt inneha Cannabis.
*Att framföra ett motorfordon när man är direkt påverkad av Cannabis bör inte vara lagligt då föraren mer än 'normalt' utsätter andra för direkt fara.
*Åldersgränser skall inte existera. Det är föräldrarnas ansvar att se till att deras barn inte röker om de nu inte får göra det.

Mer än så behövs inte sägas.
Citera
2007-11-13, 15:51
  #7
Avstängd
IsgrimnuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
*Att framföra ett motorfordon när man är direkt påverkad av Cannabis bör inte vara lagligt då föraren mer än 'normalt' utsätter andra för direkt fara.

Nu ska jag vara sån igen..

Det där stämmer inte. Däremot så blir föraren försiktigare och mer uppmärksam på sin bilkörning enligt oberoende tester. Men jag håller med dig på dina punkter där, även den om förbud på bilkörning när man puffat på.
Citera
2007-11-13, 16:59
  #8
Medlem
18-årsåldersgräns har förresten aldrig hindrat någon
tidigare. Beslut utgående från principer istället för verkligheten
är förkastliga. Alltså, jag ångrar mig ödmjukt och struntar i
åldersgränsen.
Citera
2007-11-13, 17:32
  #9
Medlem
Under luppen finns det inget som helst argument som rättfärdigar cannabisens olagliga status och precis som med alkohol stjälper åldersgräns mer än det hjälper.
Citera
2007-11-13, 17:38
  #10
Avstängd
yonnys avatar
En cannabislegalisering börjar givetvis med baby-steps, dvs. steg ett kan vara avkriminalisering av personligt bruk.

Man bör hela tiden fatta besluten baserat på fakta. Att tillåta bruk men inte försäljning går t.ex. inte ihop eftersom den politiken isåfall inte övertar cannabishandeln från de kriminella. Vi kommer mao fortfarande försörja de kriminella, vilket bör undvikas.

Ungefär såhär kan slutmålet bli:
- Staten övertar cannabishandeln och odlar cannabis som sedan säljes i coffeeshops. Det skulle över en natt ta bort alla pengar från den svarta cannabismarknaden. Intäkterna i dagsläget skulle vara mellan 1 och 2 miljarder kronor.

- Åldersgräns på antingen samma nivå som alkohol/tobak eller möjligtvis något lägre. Idag ca. 87% av alla gymnasieelever (årskurs 2) alkoholkonsumenter. Att tillåta dessa att röka cannabis i coffeeshops skulle definitivt göra drogsituationen bättre. Istället för alkoholiserade fjortisar så kan man använda en harm-reduction-politik. Ungefär som när man i Danmark tillåter 16-åringar att bli fulla på krogen istället för på stán.

- Vid sjukdomar (som kräver >5 gram cannabis / dag) bör patienten ha möjlighet att odla cannabis i hemmet. Med tanke på att coffeeshops säljer (beskattad) cannabis så finns det ingen anledning att göra sig av med skatteintäkterna genom att legalisera odling för eget bruk (samma sak med hembränning). Dock bör odling enbart ge böter/beslagtagen skörd.

- En minimal del av besparingarna och intäkterna som uppkommer vid en legalisering kan finansiera missbruksvården och en statlig (anti)droginformation. I denna antidroginformation bör man undervisa om ansvarsfullt bruk, de reella riskerna med droger och framför allt skillnaderna mellan olika droger. Man bör alltså ge en korrekt bild av droger.

- Cannabisbruk på allmän plats bör vara straffbart, men i vissa fall kan man se mellan fingrarna vid detta brott. Att 10 rastafaris sitter och passar runt en bong precis utanför ett dagis är inte samma sak som att sitta i en park och röka en joint. Cannabisrökning bör alltså förbli ett brott utan offer, och om det förekommer ett offer (t.ex. någon som får haschrök i ansiktet) så bör detta vara ett brott. På samma sätt är det inte någon som ringer polisen bara för att man dricker en öl på en picknick med sina vänner.

Resultatet:
Ett samhälle där staten gör enorma intäkter och där de f.d. kriminella inte får ett öre. Alla kommer att få lära sig om ansvarsfullt bruk, vilket leder till minskar missbruk. De som trots allt börjar missbruka får tillgång till vård (vilket är mycket effektivare än straff). Och sist men inte minst har alla möjligheten att berusa sig på ett sätt som varken skadar dem själva (nämnvärt), samhället eller någon annan.
Citera
2007-11-13, 18:03
  #11
Medlem
Tamudjins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Det du skriver låter bra. Dock är det lite väl luddigt för att kunna stiftas till rena lagar, men med lite sunt oskrivet förnuft inblandat blir det lättare.

Sen tänkte jag även påpeka att det finns ett antal trådar som handlar om detta redan. Men eftersom sökfunktionen är ur bruk nu kan man väl inte skylla på att du inte sökt..

För att komplettera: Nästa steg vore att införa kontrollerad försäljning av det på exempelvis systemet. De stora skatteintäkter man kommer få från försäljningen kan sedan användas för att kompensera kostnaden av det antal missbrukare som kommer skapas av den nya lagen.

Va, det antal missbrukare som kommer skapas av den nya lagen ?

Fler människor börjar inte röka ifall det blir lagligt, det var försvinnande få i Holland iallafall.

Människors syn på en sak som de haft i flera decennier ändras inte över en natt pga lagändring som det då skulle låta, "för att få insyn" eller nån sån bullshit istället för att säga som det är, ett oändlighets problem för polis åklagare och alla andra instanser som bedriver hetsjakt på brass rökare.

Var bara tvungen att påpeka det, det enda med en dekriminalisering är ju att mindre pengar och resurser tas för polisen, frivården, hela rättsväsendet och hela den kedjan, sociala, allt det överhuvudtaget.

De som annars skulle straffats och betala böter och sånt, den penga pumpen till staten försvinner ju givetvis då och man kan väl kanske se att det på något sätt jämnar ut sig det är överdrivet svårt att ens börja fundera på vilka summor det rör sig om i alla frågor om man inte är insatt i ämnet.

Det skulle öka turismen och göra oss omtyckta vilket vore kanon för Sverige som kanske har turister men det inte skulle skada att ha lite fler så att säga.

Man skulle kunna uppmuntra folk som har Anti narkotika grupper och dyl att satsa stenhårt på att göra ett nytt fräscht intryck på ungdommar där fakta-riktig information ställs fram och faktumet att staten godtagit Amerikas åsikt att man blir galen helt enkelt inte stämmer överrens med verkligheten. Och information som inte skrämmer mer än den information man får lära sig om alkohol, detta påverkar ju folket den information som finns nu som tex WHO rapport var ju sjukt vinklad och tog bara upp gamla saker som att efter långvarit missbruk kan permanenta skador uppstå såsom kognitiva förmågor och minnet. Det vet alla redan, det alla inte vet, är att det går att röka hyfsade mängder och inte bli en zombie, sålänge man har lite självkontroll.

Javisst skräm ni upp folk men jag har testat att röka, ett antal gånger och jag vet att man inte blir galen och hoppar ur fönstret så ni kan väl ta med lite bättre forsknings fakta och inte saker som är löjliga att presentera i sammanhanget då det är välkänt och alla förmodligen är överrens om, att missbruk är just missbruk, men det kommer också alltid att finnas, dumt att ta med det i en sån undersökning när det finns miljontals med människor som anser att de känner sig nästan kränkta, av den idiot iden att man inte ska få bestämma över sin egen kropp och vad man stoppar i den som alla andra dricker alkohol som är långt mycket värre i form av bi-effekter än cannabis såväl på missbruk som svensson bruk.

Vart är skräck kampanjerna mot alkohol, och världsrapporten ? Det borde väl finnas en? eller va? folk är fan som hamstrar som springer omkring i en labyrint och inte fattar någonting av vad som pågår.

Poängtera det meningslösa i att det faktiskt är sedd som en kriminell handling enl svensk lag, och vara ärlig, det har inte minskat, det har ÖKAT de senaste åren och en rad saker tyder på att trenden håller i sig, det är klart att man inte kan driva igenom en lag såsom den egentligen från början är stiftad för att all innehav, brukande, eller försäljande eller odling av växten, Cannabis, är olaglig.

Alla langare som vill tjäna lite mer pengar, som får dessa unga killar som säkert många gånger har det kanske lite trassligt och vill testa och vara cool i de yngre år, 15-25, att börja med tyngre droger då de tjänar mer på det.

Tvingas umgås med eller röra sig i närhet av kriminella personer som de aldrig annars skulle gjort, man är inte dum när man är ung, man är nyfiken och vill testa, iaf det som är harmlöst och spännande som Cannabis, efter det går det snett efter ett tag när man är ung och i sådana kretsar.

Sveriges befolkning ni skickar era ungdommar rakt i fördärvet, ett under att inte fler dör hela tiden när tyngre droger är inblandade.

Desto förr det dekrimin desto bättre, det måste väl någon inse snart att det ställer verkligen till mer problem än det skapar välmående hos någon.

Det är inte så att vi ska byta samhälle och ta bort polisen vi ska bara dekriminalisera en i England C klassad växt, planta. Organisk som växer ur jorden med hjälp av sol och vatten och näring.
Citera
2007-11-13, 22:55
  #12
Medlem
yonny du har bra poänger i det du säger, jag var helt enkelt för bäng för att tänkta så långt igår

Asså de där med coffeshops osv, min tanke var ju mer att alla som vill odla weed och som inte gör en fluga förnäm i övrigt ska få odla sitt jävla gräs ifred
Och jag tänkte även att om sverige legaliserar weed kommer dom ju ge staten monopol på de, därför ville jag inte att coffeshops ska ta över cannabis marknaden. Men en annan lösning kan ju vara att låta folk odla och bevara sina strains i kombination med coffeshops som erbjuder fint gräs för dom som inte har intresset/tiden att odla eget.

Tamudjin WORD på allt

Och ja jag sökte i forumet, men som tidigare sagt i tråden så var den ur funktion
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback