Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-12, 15:12
  #1
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Hej!

Vet inte om detta är rätt forum men jag provar.

Vi har en liten frågeställning i revisionismforat om dieselavgasers farlighet.
Några källor säger att dessa avgaser är i princip ofarliga dvs en påslagen dieselmotor i ett tillslutet garage är ingen fara alls utom på längre sikt då det finns giftiga partiklar i avgaserna som inte är nyttiga.
Andra källor säger att man kan 'fixa' lite med motorn så blir det dödligt att vistas i garaget med den påslagna motorn.
En tredje källa säger att dieselavgaser är minst lika farligt som avgaser från en bensinmotor i ett tillslutet garage.

Ok alla bilfantaster.
Har ni ett bra svar, helst med källhänvisning, för oss amatörer på dielselmotorer.

/VV

PS Ursprunget till frågan kommer från WW2. Det påstås att det fanns dieselmotorer som användes för att gasa ihjäl folk med. Vissa undrar då varför använda en dieselmotor som är svår att frambringa dödliga gaser med.
Citera
2007-11-12, 15:14
  #2
Medlem
ap3s avatar
Har du sett hur det ser ut när en gammal sur diesel gasar till? En tjock puff av svarta avgaser kan inte vara ofarlig. Moderna dieselmotorer kanske inte är lika farliga.
Citera
2007-11-12, 15:21
  #3
Medlem
rebbans avatar
Det är iaf folk som har dött av diselavgaser så nyttiga är dom.
Dock så tar det väl längre tid än för vanliga bensinavgaser men det funkar.

Det va väl mest tiden som gjorde att dom slutade använda sig av det i ww2
Citera
2007-11-12, 19:05
  #4
Medlem
MobileFreaks avatar
Vad jag har hört så ska dieselavgaser vara väldigt cancerframkallande?
Citera
2007-11-12, 19:32
  #5
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Vad jag har hört så ska dieselavgaser vara väldigt cancerframkallande?

Ja det kanske inte är så bra för avrättningar då.. Gasa folk och sedan vänta x antal år på att de dör av cancer.
Citera
2007-11-12, 19:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Vad jag har hört så ska dieselavgaser vara väldigt cancerframkallande?

Det är möjligt men det är nog koloxiden som är det största problemet. Ofarligt lär det knappast vara, men det är möjligt att det är lite "mildare" än från en bensin motor.
Citera
2007-11-12, 19:48
  #7
Medlem
Erk Swedes avatar
Ok

Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Hej!

Vet inte om detta är rätt forum men jag provar.

Vi har en liten frågeställning i revisionismforat om dieselavgasers farlighet.
Några källor säger att dessa avgaser är i princip ofarliga dvs en påslagen dieselmotor i ett tillslutet garage är ingen fara alls utom på längre sikt då det finns giftiga partiklar i avgaserna som inte är nyttiga.
Andra källor säger att man kan 'fixa' lite med motorn så blir det dödligt att vistas i garaget med den påslagna motorn.
En tredje källa säger att dieselavgaser är minst lika farligt som avgaser från en bensinmotor i ett tillslutet garage.

Ok alla bilfantaster.
Har ni ett bra svar, helst med källhänvisning, för oss amatörer på dielselmotorer.

/VV

PS Ursprunget till frågan kommer från WW2. Det påstås att det fanns dieselmotorer som användes för att gasa ihjäl folk med. Vissa undrar då varför använda en dieselmotor som är svår att frambringa dödliga gaser med.

Så här är det:
Traditionellt har man räknat koloxiden som det farligaste i avgaserna ,eftersom det är en osynlig ,lukt och smakfri gas som ersätter syret i de röda blodkropparna och man dör.
En bensinmotor utan rening släpper ut mer koloxid än en traditionell dieselmotor.
Idag har vi katrening och smarta insprutningssystem, så bensinmotorerna släpper ut väldigt små mängder koloxid,man kan inte gasa ihjäls sig längre i ett garage med motorn igång etc.
Dieseln däremot släpper ut mängder av cancerframkallande ämnen,som definitivt är farliga på sikt.
Katalysator fungerar ju också dåligt på dieseln ,men moderna dieslar har ju partikelfilter och även dom har förbättrad insprutning som ger renare avgaser
Under andra världskriget så drog tyskarna in avgasrören från dieseloket in i vagnarna ,och lyckades däremed döda sina fångar under transporten,så nog kom det in koloxid,fast även andra gaser.
Citera
2007-11-12, 20:54
  #8
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Så här är det:
Traditionellt har man räknat koloxiden som det farligaste i avgaserna ,eftersom det är en osynlig ,lukt och smakfri gas som ersätter syret i de röda blodkropparna och man dör.
En bensinmotor utan rening släpper ut mer koloxid än en traditionell dieselmotor.
Idag har vi katrening och smarta insprutningssystem, så bensinmotorerna släpper ut väldigt små mängder koloxid,man kan inte gasa ihjäls sig längre i ett garage med motorn igång etc.
Dieseln däremot släpper ut mängder av cancerframkallande ämnen,som definitivt är farliga på sikt.
Katalysator fungerar ju också dåligt på dieseln ,men moderna dieslar har ju partikelfilter och även dom har förbättrad insprutning som ger renare avgaser
Under andra världskriget så drog tyskarna in avgasrören från dieseloket in i vagnarna ,och lyckades däremed döda sina fångar under transporten,så nog kom det in koloxid,fast även andra gaser.
Hör iofs till Revisionist-forat, men du var den förste som jag hört påstå att man gasade fångar med lok!
Citera
2007-11-12, 21:45
  #9
Medlem
ap3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Hör iofs till Revisionist-forat, men du var den förste som jag hört påstå att man gasade fångar med lok!

Ja det var väl lastbilar de använde?
Citera
2007-11-12, 22:04
  #10
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap3
Ja det var väl lastbilar de använde?


Lastbilar använde dom sig av.
Tåg har jag aldrig hört talas om och då har jag läst väldigt många böcker om det hela.
Citera
2007-11-12, 22:21
  #11
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Lastbilar använde dom sig av.
Tåg har jag aldrig hört talas om och då har jag läst väldigt många böcker om det hela.
På tågen behövdes knappast dieselavgaser. Trycker man in folk i en transportvagn så att den inte bara är överfull utan jävligt överfull och tansporterar i timtal utan vare sig luft, kyla, mat eller vatten så dör de ändå.
Citera
2007-11-12, 22:24
  #12
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
På tågen behövdes knappast dieselavgaser. Trycker man in folk i en transportvagn så att den inte bara är överfull utan jävligt överfull och tansporterar i timtal utan vare sig luft, kyla, mat eller vatten så dör de ändå.


Nää där gick det år väldigt många men det berode inte på att dom skickade in avgaser där utan av andra anledningar som du säger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback