• 1
  • 2
2007-11-12, 09:55
Medlem
$100s avatar
Det är så att vi ska köpa en ny bil, vi ska byta A4an mot den nya Mazda 2...Men det är så att Audin fick en anmärkning på skyddsbälgen (damsaken) på drivknuten...Ingen tvåa, utan bra att veta och vi har lovat att byta den. Mne jag vet då att det är ett jäkla jobb så man måste "montera ner" drivknuten, har läst det och så...Att lämna in bilen är inget alternativ eftersom den ska väck...Har läst att det ska finnas universal som går att limma ihop, stämmer det, det är ju inte så viktigt att det håller längre än några veckor så att den går vidare från mig utan problem så att siga...

Tips? Tittade på Biltemas och Micros hemsida utan att hitta dessa universalprylar, länk?
Citera
2007-11-12, 10:10
Medlem
tjaboooos avatar
Hört ryktesvägen att limmade håller hyfsat om man drar ett buntband eller 2 runt.
Damask torde ju finnas på dom flesta större butiker typ www.mekonomen.se , deras sökfunktion trilskas men den kanske funkar bättre för dej.
Citera
2007-11-12, 10:14
Medlem
$100s avatar
Jaa, men som sagt, ska bara försvinna från pappret på besiktingen, sen struntar jag i resten...HAr sökt, men vet inte riktigt vad jag ska söka på, "universla", "damask" etc finns inget på!

EDIT Hittade på mekonomen faktist, tack!
Citera
2007-11-12, 10:16
Medlem
Muskedunders avatar
Det tar väl nån timme att byta till en riktig drivknutsdamask som inte är limmad.
Grejen är att de som benämns som limmade faktiskt är krångliga som fan att få dit. Universalsaker som du måste skära och trixa med och sen blir det ändå inte bra.
Med din Audi så behöver du inte ens lossa drivaxeln ur lådan, utan du kan lossa knuten på plats utan alltför mycket bekymmer.
Men, hur som helst. Är det Universal du vill ha så kostar de runt 250-300 spänn. Du köper en hel för 125 på Micro.
Citera
2007-11-12, 10:18
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Hört ryktesvägen att limmade håller hyfsat om man drar ett buntband eller 2 runt.
Damask torde ju finnas på dom flesta större butiker typ www.mekonomen.se , deras sökfunktion trilskas men den kanske funkar bättre för dej.

Om det bara ska hålla ut genom dörren så är ett alternativ att ta en original och skära upp. Sen så drar du fast den med stripes och tejpar över. Då har du din temporära lösning som efterfrågas.
Och det är enklare än universaldamaskerna.
Citera
2007-11-12, 10:19
Medlem
core_s avatar
Det finns universal som man kan klippa till och limma dit ja. Dom håller förvånansvärt bra, men givetvis inte lika bra som en riktig rackare.

Men du verkar inte lägga så stor vikt vid detta, så då är det väl bara att köra på antar jag. Med en sådan slipper du iaf att riva ner hela drivaxeln för att få på damasken, vilket kan vara nog så trevligt.

Går du in till exempelvis mekonomen och ber om att få en universal damasksats så vet dom precis vad du vill ha och fixar fram en åt dig

Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Och det är enklare än universaldamaskerna.

Tycker du det? Tycker dom där universaldamaskerna går löjligt fort att montera. Efter lite klippning så går det ju smidigt som satan om man är lite flink i fingrarna
Citera
2007-11-12, 10:26
Medlem
kajan666s avatar
En korrekt monterad lim-damask anpassad för bilmodellen i fråga ska hålla bättre än en originaldamask.. om den gör det vet jag inte men jag har kört många tusen mil med sådana utan att dom gått sönder.

Dock är dom som någon skrev inte nån lek att få dit, det är tveksamt om man vinner något på en sådan jämfört med en riktig damask på de flesta bilar, på dom få bilrna där damasken inte ska vara utbytbar (knuten är ett med drivaxlen) så är det dock en ide att göra så. (Eller så tar man isär knuten, men det är överkurs)
Citera
2007-11-12, 10:26
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Tycker du det? Tycker dom där universaldamaskerna går löjligt fort att montera. Efter lite klippning så går det ju smidigt som satan om man är lite flink i fingrarna

Definitivt.
T.ex. till en Civic så tog det 20 minuter från att jag ställde upp den på lyften till att jag var ute ur hallen. Och det höll över vintern iallafall. Vilket förmodligen är ungefär lika länge som universal gör
(Sen att damasken ifråga kostade 129:- istället för 270:- var ju inte direkt negativt)
Citera
2007-11-12, 15:02
Medlem
Månsans avatar
Fick en 1a på besiktningen på detta för sju år sedan (MB 560). Gjorde inte ett skvatt åt saken, och ingen har påpekat det därefter. Någon betydelse för funktionen tycks det inte heller ha efter att ha kört över 8000 mil med det icke åtgärdade felet.
Citera
2007-11-12, 15:04
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fick en 1a på besiktningen på detta för sju år sedan (MB 560). Gjorde inte ett skvatt åt saken, och ingen har påpekat det därefter. Någon betydelse för funktionen tycks det inte heller ha efter att ha kört över 8000 mil med det icke åtgärdade felet.

Mja är damasken trasig ökar risken för att det kommer in grus och skit i knuten markant, och med det ökar också risken för att knuten ska ge upp.

Det är inte roligt med en drivknut som säger upp sig och tappa all drivning. På min gamla Peugeot började knuten knacka 30 mil hemifrån. Roligt att puttra hem i 50 knyck för att försäkra att man faktiskt skulle komma hem
Citera
2007-11-12, 16:20
Medlem
kajan666s avatar
Ja damasken gör otvivelaktigt nytta, utan damask får man in skit i knuten och den slits mycket snabbare.

jag hade dock en gammal skitbil som enl besiktningsprotokoll hade gått minst 3000 mil med trasig damask, och den funkade fortfarande även om det lät riktigt illa när man svängde.
Citera
2007-11-12, 18:04
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Mja är damasken trasig ökar risken för att det kommer in grus och skit i knuten markant, och med det ökar också risken för att knuten ska ge upp.

Det är inte roligt med en drivknut som säger upp sig och tappa all drivning. På min gamla Peugeot började knuten knacka 30 mil hemifrån. Roligt att puttra hem i 50 knyck för att försäkra att man faktiskt skulle komma hem
Ni har säkert rätt. Min bil var en 80-talsmerca av fetmodellen och dom brukar vara överdimensionerade ner i minsta detalj. Det är väl därför drivknuten fortfarande funkar, trots lite grus- och skitinsläpp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in