Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-05, 12:42
  #73
Medlem
Rebali179s avatar
Har ni lyssnat på nya skivan ännu å vad tycker ni??
Citera
2022-08-05, 18:09
  #74
Medlem
Vindruteturkarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Har ni lyssnat på nya skivan ännu å vad tycker ni??
Nej.
Ingen specifik åsikt.
Citera
2022-08-06, 21:45
  #75
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Har ni lyssnat på nya skivan ännu å vad tycker ni??

Det har jag inte gjort ännu förutom singeln. Hur låten skivan, är det som senaste releaserna? Alltså sen Timo Tolkki lämnade skutan.
Citera
2023-06-01, 16:45
  #76
Medlem
NoTruces avatar
Timo Tolkki har ett nytt projekt på gång. Timo Tolkki's Strato heter det, och förutom Timo själv består bandet av Antti Ikonen och Tuomo Lassila, som spelade keyboard respektive trummor på Stratovarius första fyra plattor. Debutskivan Return to Dreamspace (en blinkning till Stratovarius tredje släpp Dreamspace) kommer i slutet av oktober.
Citera
2023-06-04, 18:41
  #77
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Timo Tolkki har ett nytt projekt på gång. Timo Tolkki's Strato heter det, och förutom Timo själv består bandet av Antti Ikonen och Tuomo Lassila, som spelade keyboard respektive trummor på Stratovarius första fyra plattor. Debutskivan Return to Dreamspace (en blinkning till Stratovarius tredje släpp Dreamspace) kommer i slutet av oktober.

Personligen så tycker jag att det hade varit trevligare om han återgått till Stratovarius - det låter trots allt alltid bättre med två gitarrer. Jag hade älskat om Matias och Timo delade på jobbet, så att säga.

Låt oss se hur det här blir. Jag har faktiskt inte några höga förväntningar.
Citera
2023-06-07, 17:27
  #78
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkreutzare
Personligen så tycker jag att det hade varit trevligare om han återgått till Stratovarius - det låter trots allt alltid bättre med två gitarrer. Jag hade älskat om Matias och Timo delade på jobbet, så att säga.

Låt oss se hur det här blir. Jag har faktiskt inte några höga förväntningar.

Stratovarius har väl aldrig varit ett riffbaserat band direkt. De lever på samspelet mellan gitarr och keyboard. Ett gott exempel är låten "Hunting High and Low", där Jens mer eller mindre står för låtens huvudriff med sitt tangentsmekande.

Men visst hade det varit kul om Tolkki anslöt sig till bandet av andra skäl. Eller åtminstone för ett gästspel. Framförallt saknar jag hans låtskrivande.
Citera
2023-06-07, 21:29
  #79
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Stratovarius har väl aldrig varit ett riffbaserat band direkt. De lever på samspelet mellan gitarr och keyboard. Ett gott exempel är låten "Hunting High and Low", där Jens mer eller mindre står för låtens huvudriff med sitt tangentsmekande.

Men visst hade det varit kul om Tolkki anslöt sig till bandet av andra skäl. Eller åtminstone för ett gästspel. Framförallt saknar jag hans låtskrivande.

Du har helt rätt i det. Jag tycker bara att gitarren låter så otroligt tunn, live, när det bara är en gitarr. Jag har samma "problem" med Kamelot, för att nämna ett annat exempel. Därför tycker jag det hade varit perfekt om Timo anslöt till Stratovarius igen. Man kan ju bara tänka sig vilket otroligt tryck det hade varit i just gitarrerna om så blev fallet. Dessutom så skulle inte ens hundra gitarrer kunna rubba Jens keyboardspel. Han är ju trots allt bäst i världen.

Angående hans låtskrivande: jag tycker inte han skrivit någonting av värde på evigheter. Då har jag ändå lyssnat på det mesta han någonsin legat bakom.

Jag tycker ändå att det ska bli superkul att få höra den kommande skivan, och självklart är man en förstadagsköpare
Citera
2023-06-07, 21:36
  #80
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Stratovarius har väl aldrig varit ett riffbaserat band direkt. De lever på samspelet mellan gitarr och keyboard. Ett gott exempel är låten "Hunting High and Low", där Jens mer eller mindre står för låtens huvudriff med sitt tangentsmekande.

Men visst hade det varit kul om Tolkki anslöt sig till bandet av andra skäl. Eller åtminstone för ett gästspel. Framförallt saknar jag hans låtskrivande.
"Hunting High and Low" är en av mina favoritlåtar med Stratovarius. Den är så bra!
Citera
2023-06-07, 21:46
  #81
Medlem
Har aldrig hört talas om det
Citera
2023-06-08, 16:40
  #82
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkreutzare
Du har helt rätt i det. Jag tycker bara att gitarren låter så otroligt tunn, live, när det bara är en gitarr. Jag har samma "problem" med Kamelot, för att nämna ett annat exempel. Därför tycker jag det hade varit perfekt om Timo anslöt till Stratovarius igen. Man kan ju bara tänka sig vilket otroligt tryck det hade varit i just gitarrerna om så blev fallet. Dessutom så skulle inte ens hundra gitarrer kunna rubba Jens keyboardspel. Han är ju trots allt bäst i världen.

Angående hans låtskrivande: jag tycker inte han skrivit någonting av värde på evigheter. Då har jag ändå lyssnat på det mesta han någonsin legat bakom.

Jag tycker ändå att det ska bli superkul att få höra den kommande skivan, och självklart är man en förstadagsköpare

Jag håller med om att hans låtskrivande gick i stå efter Stratovarius. Men det finns ändå ett par bra låtar på första Revolution Renaissance-plattan, och Symfonia var inte så dåliga. Första skivan i hans Avalon-projekt var okej, särskilt låten med Rob Rock. Men visst, det är inte som storhetstiden 1993-2003. Karln lade ju för fan ribban för power metal.

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
"Hunting High and Low" är en av mina favoritlåtar med Stratovarius. Den är så bra!

Liveversionen från Tavastia (på Intermission) är ännu bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=YU95k1jb9FI

Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Har aldrig hört talas om det

Har du inte hört talas om Strato? Då har du missat något, särskilt om du gillar power metal.
Citera
2023-06-09, 02:31
  #83
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag håller med om att hans låtskrivande gick i stå efter Stratovarius. Men det finns ändå ett par bra låtar på första Revolution Renaissance-plattan, och Symfonia var inte så dåliga. Första skivan i hans Avalon-projekt var okej, särskilt låten med Rob Rock. Men visst, det är inte som storhetstiden 1993-2003. Karln lade ju för fan ribban för power metal.

Last Night On Earth, med Kiske på sång, är ju riktigt vass. Ett par Symfonia-låtar var ganska bra. Och japp, några av låtarna på Avalon-skivorna funkar.

Jag kan dock inte med den självbetitlade Stratovarius-skivan. Usch, jag kan verkligen inte förstå att det band som släppte Visions, Dreamspace, Destiny och Infinite kunde släppa det eländet till skiva.

Det var väl i och med det som Tolkki gick ned sig, låtskrivarmässigt, skulle jag vilja säga.
Citera
2023-06-14, 00:10
  #84
Medlem
Forever och A Million Light Years Away är två av mina favoriter från detta underbara band, deras första platta Fright Night tycker jag är väldigt baktalad då den enligt mig är en av deras rakt igenom starkaste, självklart tycker jag såklart att de har spår som är betydligt svagare och i ett par fall om inte hela album så nästan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback