Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-13, 20:14
  #13
Medlem
Läste i tidningen idag att det tydligen varit lite värre än att de "bara snackat om det".

Citat:
Skolledningen slog larm sedan det kommit oroväckande signaler från pojkarna i förra veckan i samband med dödsskjutningen på en skola i Finland.

Pojkarna hade begärt ut ritningar på skolan, pekat ut vapen i en vapentidskrift och sagt att de tänkte använda dem för att döda skolkamrater.

Skolan hade haft de två under uppsikt under en längre period. Båda uppges ha uttalat sig positivt om massakern på en skola i Columbine i USA 1999 och uttryckt missnöje över att "bara åtta" dödades i finska Jokela.

http://www.corren.se/archive/2007/11...a3rpfp6ojy.xml
Citera
2007-11-13, 20:34
  #14
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Förvånad är jag inte. Sverige och dess diktatur visar sakta men säkert sitt rätta ansikte. Folk tror att vi lever i en folklig Demokrati där yttrandefrihet råder men i själva verket är det tvärtom. Vi är slavar under statsmaktens förtryck - och vi gör inget åt det.

Steget att gå från ord till handling är ganska så långt - men det förstår inte folk då de är idioter.

Och du är en idiot som inte tar in all fakta om fallet innan du uttalar dig.
Citera
2007-11-13, 20:41
  #15
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Och du är en idiot som inte tar in all fakta om fallet innan du uttalar dig.
Det är ett stort steg från ord till handling. Man ska kunna få planera en massaker om man så vill - att genomföra den däremot är inte OK. Eller du kanske anser att ordet inte skall vara fritt? I så fall äcklar du mig.

Sen pratade jag om yttrandefriheten överlag - men det begrep såklart inte du.
Citera
2007-11-13, 20:45
  #16
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Och du begrep inte att jag pratade om yttrandfriheten överlag. Sen är det ett stort steg från ord till handling. Man ska kunna få planera en massaker om man så vill - att genomföra den däremot är inte OK.

Ja? Exempel på att man inte får diskutera massakrer, tack! Leif GW Persson satt för ett par veckor sedan i Kanal 5 och sa hur man kunde ta ihjäl många människor på ett lätt sätt. Han har inte gripits för det.
Citera
2007-11-13, 20:46
  #17
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Ja? Exempel på att man inte får diskutera massakrer, tack! Leif GW Persson satt för ett par veckor sedan i Kanal 5 och sa hur man kunde ta ihjäl många människor på ett lätt sätt. Han har inte gripits för det.
Han planerade inte en massaker - han sa hur man kunde göra en, det är en viss skillnad. Det är många inom både vänster och högerrörslsen som har blivit gripna då de har haft så kallade dödslistor hemma. Skandalöst att man inte få ha ett papper med namn på (stämpling till mord kallas det visst). Vill du ha länkar så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Sen var det en kille i Malmö tror jag som planerade en massaker på en skola där. Han blev sedan gripen då det kom till allmän kännedom.

Hittade en länk till killen i Malmö:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6
Citera
2007-11-16, 23:08
  #18
Avstängd
yonnys avatar
Som sagt, jag hade delvis fel i min trådstart. Jag utgick från att det var två helt normala killar som endast diskuterade det som hände - skämtade om det, funderade kring hur de själva skulle ha gjort, osv.

Dock visade det sig att det handlade om två pojkar som tycks vara riktigt störda och möjligen livsfarliga. De hade inga andra vänner förutom varandra, de var tydligen besatta av vapen och hade begärt ut ritningar på skolan. Utöver det diskuterade de hur de skulle kunna utföra massakern.

Enligt de första uppgifterna (som jag såg på TV) så hade det lika gärna kunnat röra sig om en helt vanlig diskussion som antagligen förekom i alla svenska skolor. Efter att ha läst mer om ämnet så visade det sig att så inte var fallet.

Det finns alltså ganska rejäl bevisning för att det handlar om farliga grabbar och inte bara en harmlös diskussion.

Såhär skrev jag i trådstarten:
"Allt förutsätter givetvis att ungdomarna enbart hade en harmlös diskussion och i själva verket inte planerade att utföra en massaker."

Men nu när mer information kom fram så håller jag med om att det var helt rätt att gripa killarna.
Citera
2007-12-03, 07:58
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Han planerade inte en massaker - han sa hur man kunde göra en, det är en viss skillnad. Det är många inom både vänster och högerrörslsen som har blivit gripna då de har haft så kallade dödslistor hemma. Skandalöst att man inte få ha ett papper med namn på (stämpling till mord kallas det visst). Vill du ha länkar så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Sen var det en kille i Malmö tror jag som planerade en massaker på en skola där. Han blev sedan gripen då det kom till allmän kännedom.

Hittade en länk till killen i Malmö:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6

Varför ska det vara tillåtet att planera en massaker?
Citera
2007-12-04, 21:59
  #20
Medlem
RenegadeTourists avatar
Principiellt kan jag hålla med om att sann frihet borde tillåta att man planerar en masaker eller vilket brott som helst så länge man inte utför sina planer. Men det är inte helt realistiskt att ett samhälle med sånna lagar skulle fungera. Människan är helt enkel inte så oskyldig att man kan lita på en individ som gjort plamer men lovar att inte utföra dem.

Möjligt att man skulle kunna skilja på "skämt" och allvar. Jag polisanmäler ju inte mina kompisar som säger att "jag hatar barn, skulle vilja slå in deras små skallar" för jag vet att de inte menar allvar. Fast ibland kanske man skulle ta det säkra före det osäkra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback