Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-26, 02:09
  #1609
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbsupport
Har ej diagnostiserad ADHD och fick möjlighet att testa Concerta. 18 mg gjorde mig lugnare inombords, inte lika påverkad av yttre stimuli och hade lättare att fokusera när jag väl hade valt syssla. Men innan jag valde syssla kände jag mig villrådig, som att mycket var möjligt men kunde som inte bestämma mig. Märkte snabbt att enklare vardagssysslor kunde ske utan inre stress om att mer fanns att göra. Provade att ta ytterligare 18 mg och det gav muntorrhet och huvudvärk, hungern försvann direkt och jag fick göra ett val att äta. Tog ytterligare 18 mg och det var ju smart eller inte, tog det sent på kvällen och det var den natten det, somnade inpå morgonen.

Mjo, stimulanter tenderar att ha denna effekt på folk oavsett om de har ADHD eller ej.

Om det vore så enkelt som att effekten av stimulanter på en person visade om h*n hade ADHD så skulle vi inte lägga ner månader eller t.om. år på att sätta en diagnos.
Citera
2023-09-04, 22:52
  #1610
Medlem
Olofwells avatar
På 18mg concerta så känner jag knappt något. Men högre dosering ger mig typ, lite mer stadigare tankegångar, men förövrigt inte mer utom magproblem . Hoppas att jag snart får dex istället för metylfenidat , hört att det funkar bättre för vissa.
Citera
2023-11-26, 00:02
  #1611
Medlem
Är det vanligt att bli dåsig och trött på Attentin och Ritalin?
Det blir jag (har adhd).
Citera
2023-11-27, 00:52
  #1612
Medlem
Hegamons avatar
Jag undrar varför ni säger att ni upplever concerta/ritalin som en kopp kaffe? Ifall jag tar metydfenidat då upplever jag mig som mycket lugnare och tänker mindre. Jag upplever också omgivningen skarpare.

Hela tanken med ett amfetaminliknande preparat är att de som har adhd blir lugnare av det. Personer som ej har adhd de bli uppvarvande av amfetamin och metylfenidat.

Första dosen jag tog var på ca 13.5 gram, det blev stor skillnad. Men efter två månader byggde jag tyvärr upp tolerans. Jag gick ner ca fem kg i vikt på två-tre månader.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2023-11-27 kl. 01:18.
Citera
2024-02-22, 23:08
  #1613
Medlem
Jag skall träffa psykolog och vill ha någon typ av CS, vad skall jag säga?
Citera
2024-03-07, 03:20
  #1614
Medlem
moment-of-truths avatar
Fick diagnos på ADHD för några år sedan men lämnade positiva UP så det blev ingen medicinering.
Har 'självmedicinerat' med b.la amfetamin men det är ju lättare sagt än gjort att moderera sitt bruk och när man är självdestruktiv i sitt bruk har det blivit några vändor på psykiatrin.
Jobbar hårt med att bli drogfri numera dock.
Idag har jag fått 18mg Concerta - äntligen så jag hoppas att livet tar en vändning!

Jag skall lämna UP 1 gång i månaden och undrar utöver andra droger om de ser t. ex att om man misskött doseringen, dvs metylfenidatets värde är högre än vad som är ordinerat?
Citera
2024-03-23, 23:48
  #1615
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment-of-truth
Fick diagnos på ADHD för några år sedan men lämnade positiva UP så det blev ingen medicinering.
Har 'självmedicinerat' med b.la amfetamin men det är ju lättare sagt än gjort att moderera sitt bruk och när man är självdestruktiv i sitt bruk har det blivit några vändor på psykiatrin.
Jobbar hårt med att bli drogfri numera dock.
Idag har jag fått 18mg Concerta - äntligen så jag hoppas att livet tar en vändning!

Jag skall lämna UP 1 gång i månaden och undrar utöver andra droger om de ser t. ex att om man misskött doseringen, dvs metylfenidatets värde är högre än vad som är ordinerat?

Nej det är det ingen som kan se utan att göra en riktig utredning. Så utan att du känner till det är det inte möjligt att kolla om du missköter din dosering av metylfenidat. Det är omöjligt att göra något sådant med urinprover också då urin alltid är utspätt lite olika, vilket leder till olika koncentration av de spårämnen de undersöker i urinet varje gång du lämnar prov. Så för att göra en utredning på om du sköter din medicinering krävs alltså flera blodprover tagna under en tid och på den tiden hinner du börja sköta dig. Det är totalt omöjligt att torska på något sådant om man inte är så torsk att man inte kan sluta ta för mycket när de börjar att utreda det på dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback