Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-11, 19:03
  #1309
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morriiss
Det är nog olika beroende på var i landet man bor...
Jag fick i o f concerta men det är skit sak samma.... inga prover på mig.... innan jag börja käka så gjordes endast ett EKG.

Ovanligt, alla jag känner har gjort up.
Ingen har gjort EKG.
Citera
2017-04-12, 09:43
  #1310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morriiss
Jag börja med concerta 18 mg i onsdags o i fredags börja en del otrevliga biverkningar... det som förvånar mig är att jag är vrålhungrig o nästan hetsäter, törstig o bara dricker o dricker (minst 3 liter cola zero i går) Trött o vill bara sova, hjärtklappningar jag aldrig tidigare upplevt o andfådd, ont i bröstet, fryser ihjäl (är annars väldigt varmblodig) elektriska stötar genom kroppen hela tiden.... Vad är detta??? ska man verkligen må så här dåligt? fy fan vilken pina asså.... Nån annan som haft så här?

Låter precis som när jag började med concerta i julas, fick 18mg till att börja med och har sällan mått så kasst som då. Var jättetörstig, sjukligt trött, extremt lättstörd och slutade ta dom efter en vecka. Sen fick jag höjd dos och mådde mycket bättre, och det var först då jag fick positiv effekt av dom. Körde på 36 ett tag, sen 52, sen 52+18, sen ner till 52 igen. Nu har jag kört på den här dosen i ett par månader och den fungerar bra.

Som jag förstått saken så verkar det som att en för låg dos snarare förstärker problemen, så säg att du vill testa att öka även om jag förstår att det känns ologiskt och tar emot.
Citera
2017-04-12, 09:50
  #1311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Ok tack för ditt utförliga svar. Vet du om dom kollade specifikt efter droger dock?
Dum fråga kanske men har själv fått lämna blodprov på psyket flera gånger men droger i blodet med det var inte det dom kollade. Det kan ju vara annat dom kollar?

Man drogtestar innan medicin skrivs ut, detta eftersom medicinen går att missbruka. Har hon droger i blodet kommer dom med största sannolikhet inte att skriva ut den till henne.

Jag fick diagnos och medicin strax innan julen, fick ta urinprov samma dag som medicinen skrevs ut.
Citera
2017-04-12, 11:51
  #1312
Medlem
Nasofermens avatar
Det tog 8 år från utredning till medicin för mig,
Nu går jag som en smord klocka istället för kaos i skallen !!!

Edit: är ritalin jag har nu utskrivet , 160mg/dagen
Citera
2017-04-12, 16:19
  #1313
Medlem
Morriisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otodus
Låter precis som när jag började med concerta i julas, fick 18mg till att börja med och har sällan mått så kasst som då. Var jättetörstig, sjukligt trött, extremt lättstörd och slutade ta dom efter en vecka. Sen fick jag höjd dos och mådde mycket bättre, och det var först då jag fick positiv effekt av dom. Körde på 36 ett tag, sen 52, sen 52+18, sen ner till 52 igen. Nu har jag kört på den här dosen i ett par månader och den fungerar bra.

Som jag förstått saken så verkar det som att en för låg dos snarare förstärker problemen, så säg att du vill testa att öka även om jag förstår att det känns ologiskt och tar emot.

Tack för ditt svar... jag har slutat med concerta o gått över till strattera igen... ska träffa adhd-sköterskan nästa vecka o teletid med läkaren veckan efter det... får se om jag vågar mig på det igen.... trodde jag skulle få en hjärtinfarkt
Citera
2017-04-12, 17:26
  #1314
Medlem
ZOG77s avatar
Låter inte bra när man får sådana biverkningar och dessutom går över vid högre doser. Metylfenidath sliter oehört på kroppens organ och även tänderna försämras på bara några års användning av läkemedlet. Skulle rekomendera Elvanse som är mildare och har vid studier visat att biverkningar såsom hjärtpåverkan, spänningar i muskler, huvudvärk, ångest ,som metylfenidat kan ge, inte påvisas med Elvanse vuxen. Därmed är dexamfetamin mildare mot kroppen och även psyke. 70mg är maxdosen, vilket motsvarar 20,8mg dexamfetamin.Alltså 70mg lisdexamfetamindimesylat. Snällare mot kroppen och knoppen även om kanske effekten upplevs bättre med metylfenidath.
Citera
2017-04-12, 22:14
  #1315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morriiss
Tack för ditt svar... jag har slutat med concerta o gått över till strattera igen... ska träffa adhd-sköterskan nästa vecka o teletid med läkaren veckan efter det... får se om jag vågar mig på det igen.... trodde jag skulle få en hjärtinfarkt
Upplever du att du får bra effekt av Strattera?

Kan också få galet hög puls ibland, aldrig haft såhär innan jag tar medicinen men hjärtklappning är ju en jättevanlig biverkning. Vet inte om det ger sig med tiden när kroppen vant sig?
Citera
2017-04-12, 22:17
  #1316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Låter inte bra när man får sådana biverkningar och dessutom går över vid högre doser. Metylfenidath sliter oehört på kroppens organ och även tänderna försämras på bara några års användning av läkemedlet. Skulle rekomendera Elvanse som är mildare och har vid studier visat att biverkningar såsom hjärtpåverkan, spänningar i muskler, huvudvärk, ångest ,som metylfenidat kan ge, inte påvisas med Elvanse vuxen. Därmed är dexamfetamin mildare mot kroppen och även psyke. 70mg är maxdosen, vilket motsvarar 20,8mg dexamfetamin.Alltså 70mg lisdexamfetamindimesylat. Snällare mot kroppen och knoppen även om kanske effekten upplevs bättre med metylfenidath.
Tack, det var intressant! Jag ska kolla upp Elvanse och höra med min läkare, egentligen är jag nöjd med effekten jag får av Concerta, men är samtidigt orolig för vad användandet på lång sikt kan innebära så jag är definitivt öppen för att testa mildare varianter.

Hur kommer det sig att tänderna tar stryk?
Citera
2017-04-13, 00:26
  #1317
Medlem
ZOG77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otodus
Tack, det var intressant! Jag ska kolla upp Elvanse och höra med min läkare, egentligen är jag nöjd med effekten jag får av Concerta, men är samtidigt orolig för vad användandet på lång sikt kan innebära så jag är definitivt öppen för att testa mildare varianter.

Hur kommer det sig att tänderna tar stryk?
Är ingen tandläkare men fråga dom. Om du står på concerta och eller andra mediciner har du rätt till grönt kort vilket innebär att du bara betalar 100kr tandläkarbesök tills du får frikort.All behandling gäller det. Mycket bra för dem som verkligen bryr sig om sin munhälsa och slipper betala tusentals kronor.
Citera
2017-04-13, 10:05
  #1318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Är ingen tandläkare men fråga dom. Om du står på concerta och eller andra mediciner har du rätt till grönt kort vilket innebär att du bara betalar 100kr tandläkarbesök tills du får frikort.All behandling gäller det. Mycket bra för dem som verkligen bryr sig om sin munhälsa och slipper betala tusentals kronor.
Oj, det visste jag inte! Tack så jättemycket för den infon, ska till tandläkaren om några veckor så då ska jag höra mig för om hur jag går tillväga för att fixa grönt kort.
Citera
2017-04-18, 11:20
  #1319
Medlem
Tusenlapparnas avatar
Bump..
Citat:
Ursprungligen postat av __carl

[Text...]

Så, det här vart väl nån sorts tripprapport men det var inte syftet med tråden. Hur upplever ni med ADHD/ADD Concerta/Ritalina? Funkar det bra för er?
.

Jag tog concerta för dryg 2 år sedan, minns inte hur mycket, 36mg kanske. Fick mer biverkningar än vad det hjälpte mig.
Upplevde en social ångest och ökad stress inför enklare saker som; göra ett ärende på stan, vilket blev mer och mer jobbigt med tiden.

Att plugga på Concertan fungerade bra till viss del, kunde fokusera och ägna flera timmar i sträck åt studierna, men att vara i skolan blev jobbigt för att jag alltid var orolig inombords och kände mig konstig av Concerta. Blev obekväm i sociala möten, i skolan och med vänner, kände mig mosig i huvudet, hängde inte med, blev sluddrig i talet, (som när man hållit sig vaken i över +24 timmar), en onykter känsla, var frustrerad och väldigt ojämn i humör. Blev paranoid att folk uppfattade mig konstigt, undvek att titta folk i ögonen, var säker på att mina ögon såg påverkade ut. Slutade delta i sociala situationer, utvecklade en skygghet.
De fysiska biverkningarna förstärkte även de psykiska; yr, hämmad aptit, svettningar, hjärtklappning, svårt att sova, tappade finmotoriken och blev allmänt ryckig och skakig i mina rörelser.

En sista grej att nämna om att plugga på concerta: jag fick ett "OCD, tvångstanke-beteende" som inte funnits tidigare. T.ex: kunde jag sitta och skriva på en och samma en mening eller helt ändra ett stycke i texten, för att det skulle bli en så bra och korrekt formulerad text som möjligt.
Att göra småsysslor i hemmet, samt det föregående exemplet, var sånt som jag ofta fastnade i och blev sittandes med flera timmar, tills det blev färdigt, jag blev så extremt frustrerad om det inte blev gjort men också arg över att jag inte kunde slita mig från det jag höll på med, och istället prioritera viktigare saker eller gå vidare.

Jag slutade ta medicinen dagligen och tog endast den när jag behövde lägga extra fokus på studierna, höll mig inomhus och träffade inte folk de tagarna jag tog concertan. Tillslut avbröt jag helt.


Detta året började jag med Elvanse vilket fungerar mycket bättre. Sjukt att man gick på den där skit concertan så länge trots att det gjorde en totalt Psykad:lol
__________________
Senast redigerad av Tusenlapparna 2017-04-18 kl. 12:07.
Citera
2017-04-19, 21:18
  #1320
Medlem
Mugsys avatar
Vad är det som skiljer mellan Concerta, Ritalin och Elvanse? Jag har bara använt Elvanse och det fungerar precis som det ska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback