Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-08, 02:05
  #1
Medlem
Reoshis avatar
Börjar nästan ifrågasätta hurvida detta ämne hör hemma i religons delen, men samtidigt har det till stor del att göra med religon och det är den delen jag syftar beröra.

Till topic;
Tänkte det kunde vara trevligt med en kreationism vs evolutionism diskussion..
Tillrättavisa mig gärna om detta redan har en dedikerad tråd eller om ni helt enkelt finner denna onödiga, eller felplacerad.


vidare.. såg nyligen en debatt på youtube som nyligen postades i en annan tråd, väckte intresset endel och jag är nyfiken på vad ni (kreationister/religösa?) har för motargument, eller argument för kreationismen..

Kan rekommendera att kolla in hela 'debatten' mellan VenomFangX och TheAmazingAtheist, den förstnämnda har uppenbarligen en hjärnskada och jag menar inte att han på något sätt bör representerar kreationismen, men å andra sidan tar han upp många argument som används flitigt av kreationister som TheAmazingAtheist argumenterar emot, på ett ganska elakt sätt dock..

Första delen av 6;http://www.youtube.com/watch?v=gAFOdKjJETg
Sjätte delen, en sammanfattning~;http://www.youtube.com/watch?v=eCv2zOKOwOI

nöjer mig att posta de, så om det verkar intressant och ifall man har tid så är det väldigt lätt att hitta de andra fem delarna.
det ända 'intressanta' med dem är egnetligen att han tar upp vissa argument samt motargumenterar dessa, dvs inte bara 'en' sida av saken tas upp.

Tack.
2007-11-08, 02:13
  #2
Medlem
Så länge kreationisterna inte försöker störta eller hindra vetenskapliga upptäckter, varför bry sig?
2007-11-08, 02:27
  #3
Medlem
Hanksters avatar
Egentligen var det lite synd att du skrev vetenskap inom parantes, eftersom det tyvärr spelar kreationisterna i händerna. Evolutionsteorin avhandlar ett begränsat ämne, men många kreationister, t.ex. fängelsekunden Hovind, talar om evolution när han egentligen pratar historia, geologi, astronomi etc, vilket ytterligare förvirrar begreppen. Till kreationisternas förnöjelse givetvis.

Bara en detalj i sammanhanget förvisso.
2007-11-08, 02:46
  #4
Medlem
NumeroUnos avatar
Att man inte ens i det religiösa USA lyckades få kreationismen klassad som en alternativ vetenskalig teori i skolorna säger väl allt
2007-11-08, 04:50
  #5
Medlem
sten.bs avatar
Jag tycker denna video säger det mesta i frågan om evolutionen skulle vara en vetenskap.

http://video.google.com/videoplay?do...04478816816052
(finns i två delar)

Det skrämmande är att höra flera skolungdomar mena att det skulle vara ett faktum.
Snacka om hjärntvätt.
2007-11-08, 06:38
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Jag tycker denna video säger det mesta i frågan om evolutionen skulle vara en vetenskap.

http://video.google.com/videoplay?do...04478816816052
(finns i två delar)

Det skrämmande är att höra flera skolungdomar mena att det skulle vara ett faktum.
Snacka om hjärntvätt.

Något för alla evolutionister att se...........

En mycket bra dokumentär för övrigt, tack för en bra länk.
2007-11-08, 06:42
  #7
Medlem
Bladgulds avatar
Hur många av "kreationisterna" pratar egentligen om en teistisk evolution? Kanske OT men det blir oftast en onödig och absurd polemisering av begreppen i de flesta trådar jag läst i ämnet.
2007-11-08, 06:45
  #8
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Jag tycker denna video säger det mesta i frågan om evolutionen skulle vara en vetenskap.

http://video.google.com/videoplay?do...04478816816052
(finns i två delar)

Det skrämmande är att höra flera skolungdomar mena att det skulle vara ett faktum.
Snacka om hjärntvätt.

Vad menar du nu? Evolution är fakta och evolution är teori.
2007-11-08, 06:49
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Vad menar du nu? Evolution är fakta och evolution är teori.

Ja, det framgick ju av dokumentären............



Tyvärr, allt talar emot en evolution. Precis som allt talar emot en slumpvis big bang.

Se dokumentären.
2007-11-08, 07:08
  #10
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Ja, det framgick ju av dokumentären............

Tyvärr, allt talar emot en evolution. Precis som allt talar emot en slumpvis big bang.
Se dokumentären.
Modern vetenskap går ut på att försöka MOTBEVISA vetenskapliga teorier!

Hur kommer det sig att inte en enda av alla er kreationister som hittar dessa uppenbara fel i evolutionsteorin inte lyckats publicera ett enda vetenskapligt dokument som stödjer er version av det hela? Eller för den delen ett vetenskapligt dokument som motbevisar evolutionsteorin?

Och nej Xcore det enda din påstådda gud lyckats producera, bibeln räknas inte.
2007-11-08, 07:12
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Modern vetenskap går ut på att försöka MOTBEVISA vetenskapliga teorier!

Hur kommer det sig att inte en enda av alla er kreationister som hittar dessa uppenbara fel i evolutionsteorin inte lyckats publicera ett enda vetenskapligt dokument som stödjer er version av det hela? Eller för den delen ett vetenskapligt dokument som motbevisar evolutionsteorin?

Och nej Xcore det enda din påstådda gud lyckats producera, bibeln räknas inte.

Tja, jag skulle rekommendera dig att se den här dokumentären.............

Säg sen vilket som verkar troligast.
2007-11-08, 07:19
  #12
Medlem
Evolutionstroende i allmänhet är inte speciellt mottagliga för vetenskapliga resonemang, så att påpeka uppenbara vetenskapliga brister i deras resonemang är tyvärr bara bortkastad tid.

Hur som helst, har vi inte redan femtioelva trådar om vetenskap vs evolutionslära? Jag tycker att någon moderator borde slå ihop denna tråd med någon av alla andra trådar om samma ämne.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback