Jag efter lyser de bästa recepten på coleslaw. Det finns en stor variant av recept om man googlar, eller frågar vänner. Nu är jag ute efter det godaste! Jag ska prova dem alla. Längtar riktigt till att sitta och mumsa...
Till grillat fläskkött är det gott att lägga lite sötma i din coleslaw; det klassiska är att riva ner ett äpple bland grönsakerna. Vanligt svenskt äpple är bäst, tycker jag, men Granny Smith ger ett ganska bra men syrligare resultat.
Jag gjorde en thai-inspirerad coleslaw en gång, bytte ut löken mot salladslök, klippte ner lite koriander, rev ner omogen mango, hackade i stjälkselleri och smaksatte med jordnötssmör, en nypa sambal oelek, vitvinsvinäger, limesaft, socker, salt och grovmalen svartpeppar. Grillar du räkor eller kyckling borde det vara en hit. Jag använder aldrig majonnäs, tycker inte alls om det.
Såhär gör jag min coleslaw. Den blir kalasgod och det blir en rätt rejäl sats! Dessutom blir den bara godare av att stå några dagar i kylen.
Coleslaw
7 dl finstrimlad vitkål
1 krm svartpeppar
2 morötter
1 liten rödlök
½ liten gul lök
2 tsk fransk senap
1½ dl crème fraiche eller sojayoughurt
3/4 dl majonnäs av valfri sort
2 tsk socker
1/2 tsk salt
Brukar alltid först strimla vitkål samt morot som sen får dra några timmar/över natten i en vanlig ättikslag. Alltså rapsolja, vinäger, ättika, socker, salt och peppar.
Sen låter jag den rinna av rejält och blandar i gräddfil samt hemslagen majo. Helt oslagbar.
Lägg riven morot, vitkål, finhackad charlottenlök och lite riven vitlök i olivolja och lite vitvinsvinäger. Smäll på en smula peppar, salt och lite lite socker. Blanda majonäs, lite creme fraische och dijonsenap och häll sedan över din lilla blandning. Rör om. Smaka av. Voilá!
Det blir även succé om man har i lite citronjuice, men det är en smaksak.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!