Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 22:54
  #4285
Moderator
Diablo1118s avatar
Trådar sammanfogade / Moderator
Citera
Idag, 03:38
  #4286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Human-Kapital
Behöver man kunna redovisa med kvitton eller på annat sätt vilka utgifter man har haft som lett fram till det ekonomiska haveriet för att beviljas skuldsanering?

Jag försöker övertala en väninna med stora skulder att söka skuldsanering men jag är rädd att det faktum att de mesta av pengarna "bara gått upp i rök" kan bli ett problem.
Hon har en hyfsat bra lön men pga betalningsanmärkningar ingen möjlighet att få ett vettig förstahandskontrakt utan är hänvisad till mycket dyrt andrahandsboende.
Hur ser kronofogden på ett dyrt andrahandsboende? Existensminimum baseras väl på vad som är kvar efter hyran?

Tar jag personligen någon risk om jag låter henne hyra ett rum i min lägenhet om hon beviljas skuldsanering?

Om hon inte har löneutmätning redan så kommer det nog börjas med det. Det är ju ett steg till att "bevisa" att man försökt bli av med sina skulder. Därefter några år så kanske hon blir beviljad skuldsanering. Mycket hänger ju på hur mycket skulderna ligger på och hur mycket hon har i inkomst.

KFM anser att om man kan betala av sina skulder inom en rimlig tid så räcker det med löneutmätning. Alla blir inte beviljade skuldsanering bara för att man har mycket skulder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback