Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-05, 22:47
  #1
Medlem
Skeggabas avatar
Gah, blir galen!
Har under två dagars tid försökt installera det underbara spelet diablo två för att börja lira igen (singelplayer såklart). Har allt fullinstallerat - installerat direct X osv - men får ändå inte igång skiten.
När jag öppnar spelet ploppar ett felmeddelande upp som lyder "a critical error has occured while initializing directdraw".
Vafan betyder detta? och vad gör jag för att åtgärda det?
Oerhört tacksam för hjälp (kan meddela att versionen inte är från skiva if you get my drift).
Citera
2007-11-05, 22:52
  #2
Medlem
maguscros avatar
Ska det inte finnas sån video options under D2 i starmenyn.
Har för mig du kan välja mellan 2 olika alternativ där.

Eller är jag ute och cycklar?

Iaf så är det möjligt att det kanske löser ditt problem.
Citera
2007-11-05, 22:56
  #3
Moderator
Falukropps avatar
Du kan som sagt försöka med software renderern. Men en mer permanent lösning är att testa med en annan drivrutin för grafikkortet. Brukar vara det som jävlas.

Om du kör senaste drivern, testa att nedgradera till en äldre.

Kör dxdiag också (startmeny -> kör -> knappra in dxdiag och tryck enter) och kolla så allt står rätt till med directx. Gör det inte det kan du ju posta resultatet här så kan man gå vidare med det.

Vill minnas att man kunde få såna där problem om man gjorde nåt galet med d2loader också. Så om du kör det kan det vara värt att testa utan först.
Citera
2007-11-05, 23:07
  #4
Medlem
Skeggabas avatar
Verkar som om det inte står rätt till med directx (ingen directdraw eller direct3dacceleration enl. dxdiag... Till saken hör att jag (möjigtvis) inte har rätt drivrutiner - var nämligen tvungen att formattera datorn helt ovetandes av vad jag hade för saker i den - och har således inga drivrutiner för ljud eller bild - bara till grafikkortet som må vara bristfälliga.
Är en total idiot när det kommer till sådant här så vettefan vad jag skall göra. Starcraft går att lira fint dock (men behöver något att lösa av med, sas)!

EDIT: Video-textet igenom DII säger att det inte finns några "detectable video modes" också ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback