Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-05, 17:00
  #1
Medlem
Arbetsfiskens avatar
(Jag letade länge efter en tråd av den här typen men var tvungen att gå så himla långt tillbaka bland trådarna att det kändes löjligt. Jag gör därför en ny.)

Jag har de senaste veckorna hört mer och mer saker. Sedan ungefär ett halvår tillbaka har jag haft tre olika röster med mig. Ofta är det när jag har gått och lagt mig men det handlar inte om "insomningsröster". Detta tror jag eftersom det händer långt innan jag faktiskt somnar plus att det händer när jag sitter vid datorn utan musik, när jag sitter ner utomhus och röker eller liknande.

Det finns tre röster. Jag skulle gärna höra lite om andra som hör specifika röster. Alltså 3 återkommande röster som har lite av en egen personlighet. Jag berättar gärna om mina upplevelser om det finns någon som jag som vill dela med sig men vill inte göra inlägget för långt så jag sparar det.

Senaste veckorna har jag hört möss och myror krypa över golven. Nu börjar det låte lite absurt men jag orkar för tillfället inte formulera mig på ett sätt så alla förstår. De som har liknande grejer förstår säkert. Jag har när jag varit i köket hört en mus springa över golvet och det var så Otroligt verkligt. Likaså var de myror som kom mot mig från alla håll när jag satt på en parkbänk och rökte (ciggaret) en kväll för några dagar sen.

Först nu har det här blivit ett problem eftersom jag blivit lite paranoid. Det har funnits möss i huset där jag bor som barn och i sommras bodde det en mus i väggen till mitt sovrum. Jag börjar tvivla på att denna mus i väggen verkligen bodde där. De möss som fanns i huset som barn vet jag var riktiga men jag blir ändå orolig över hur mina hallucinationer tar över mina minnen. Skulle kännas bra om någon berättar om de känner igen mina typer av hörselhallucinationer som återkommande röster med personlighet och djurljud.
Citera
2007-11-05, 17:31
  #2
Medlem
Hörselillusioner har de flesta om de är pressade. Jag kan höra mobilringsignaler ringa om jag är trött.

Hallucinationer är dock en annan femma då det är tecken på ett psykotiskt stadium om det inte är droger inblandade. Är det ett stort problem så sök hjälp.

Jag har aldrig hört mina tankar. Jag kan dock "se" dom. Alltså urskilja en inre dialog, det är en annan sak.
Citera
2007-11-05, 18:18
  #3
Medlem
Arbetsfiskens avatar
Mycket möjligt att hallucinationer är fel ord, illusioner är nog bättre.
Citera
2007-11-06, 16:59
  #4
Medlem
Jag hör inga röster, men jag skulle vara oerhört tacksam och är vidrigt intresserad av att höra om dina extra personligheter. Schizofrena brukar ha ljudhallisar. Du kanske är det.
Citera
2007-11-06, 17:32
  #5
Medlem
Arbetsfiskens avatar
Det är på inget sätt alternativa personligheter. De är inte en del av mig. Tänk dig mer som tre kommentatorer till diyt liv som bara kommer fram när du är ensam och allt är tyst. Vanligast är den kille som skriker helt randomly, tänk dig som Hitler fast utan tyska. Jag antar att han skriker på svenska men jag hör inte vad han säger. Den andre pratar lungt och högfärdigt. Han kommer alltid med elaka kommentarer om saker jag gjort eller tänkt på. Jag försökte komma på någon röst som påminner och honom och det bärsta jag kunde komma på var som Scar i i Lejonkungen. Han har dock inga fjöntiga disney-tendenser. Jag har för mig att det är Rickard Wolf som gör hans röst i filmen. Den tredje är faktiskt en kvinna och är inte lika agressiv men inte heller snäll. Om du har sett filmen The hours så kan du tänka dig som Virginia Woolf (Nicole Kidman) fast genomrutten och elak. Alltså ganska poetisk, negativ och en hemsk människa. Denna kvinna pratar om livet i allmänhet, små visdomsord och hur förfärligt det är att stå ut med vardagen osv. Jag brukar "snäsa av" min Virginia med en tanke om hur negativ hon är och då snörper hon på munnen och försvinner. De två männen försvinner av sig själva efter att ha lämnat sin lilla kommentar.
Citera
2007-11-06, 17:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsfisken
Det är på inget sätt alternativa personligheter. De är inte en del av mig. Tänk dig mer som tre kommentatorer till diyt liv som bara kommer fram när du är ensam och allt är tyst. Vanligast är den kille som skriker helt randomly, tänk dig som Hitler fast utan tyska. Jag antar att han skriker på svenska men jag hör inte vad han säger. Den andre pratar lungt och högfärdigt. Han kommer alltid med elaka kommentarer om saker jag gjort eller tänkt på. Jag försökte komma på någon röst som påminner och honom och det bärsta jag kunde komma på var som Scar i i Lejonkungen. Han har dock inga fjöntiga disney-tendenser. Jag har för mig att det är Rickard Wolf som gör hans röst i filmen. Den tredje är faktiskt en kvinna och är inte lika agressiv men inte heller snäll. Om du har sett filmen The hours så kan du tänka dig som Virginia Woolf (Nicole Kidman) fast genomrutten och elak. Alltså ganska poetisk, negativ och en hemsk människa. Denna kvinna pratar om livet i allmänhet, små visdomsord och hur förfärligt det är att stå ut med vardagen osv. Jag brukar "snäsa av" min Virginia med en tanke om hur negativ hon är och då snörper hon på munnen och försvinner. De två männen försvinner av sig själva efter att ha lämnat sin lilla kommentar.

Intressant. Jag vet faktist inte vad en psykiatriker skulle säga om detta när det bara handlar om lite kognitivt tankearbete, livlig fantasi eller nåt.

För du vet väl ändå att de är en del av dig. Tankefantasier ungefär som barns med låtsaskompisar.

Själv har jag främst inre dialoger med riktiga människor som jag använder som bollplank. Ibland är de fiktiva när jag dagdrömmer.

Jag har inga stående personligheter förutom min egen djävul och helgon ala tecknad serie bubbla. Jag brukar ibland få säga till "djävulen" att skärpa till sig när jag har tvångtankar. För mig är alla enkönade. Men jag hör ju inte heller som sagt utan ser mera bara mina egna tankar.

Jag har även kunnat se en slags videofilm när jag är bakis och blundar. Då är det massa personers ansikten som kommer upp i svartvit. Ganska flummigt.
Citera
2007-11-06, 23:29
  #7
Medlem
drymarchonics avatar
Jag är inte säker på att röster grundar sig på livlig fantasi...

Läs lite i den här länken: http://www.flashback.org/showthread..._userid_111042

Och kanske kan du fråga dina röster om namnet jag söker?
Citera
2007-11-07, 11:57
  #8
Medlem
Arbetsfiskens avatar
Om jag skull försöka fråga kvinnan om hennes namn skulle hon nog säga Virginia eftersom jag själv döpte henne till det när jag försökte förklara hur hon lät. Det känns inte som de här personerna är någon slags allvetare. Dina tankar är intresanta och jag kommer att tänka mer på vad mina röster kan vara. Jag tror inte på någon form av andlighet men avfärdar inte dina teorier som nonsens utan hävdar endast att jag själv är inkababel till att tro på någon sådant.
Citera
2007-11-07, 19:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drymarchonic
Jag är inte säker på att röster grundar sig på livlig fantasi...

Läs lite i den här länken: http://www.flashback.org/showthread..._userid_111042

Och kanske kan du fråga dina röster om namnet jag söker?

Jag är ganska open minded men är även vetenskapligt skolad i psykologi.

När du går in i ett psykotisk stadium när du trippar är ju självklart att jämföra med just någon som kan bli psykotisk vilket den här tråden handlar om. Psykotisk är man när man inte kan skilja på verkligheten och fantasierna där dessutom fantasierna tar över.

Shamaner har hållit på med det där i 10 000 tals år och borde väl vid det här laget ha hittat "ditt" namn.

Eller du kanske tror du är så special och varit med om något "unikt".
Citera
2007-11-07, 21:45
  #10
Medlem
Arbetsfiskens avatar
Vet inte vad du menar med "mitt namn". Menar du att de röster jag hör skulle vara någon slags universums allvetande varseler och att de skulle heta något som shamaner för 10 000 också kom fram till att de hette?
Citera
2007-11-07, 22:01
  #11
Medlem
Bladgulds avatar
Du är inte ensam om att höra röster, UTAN att ha en psykosdiagnos.
http://www.rsmh.se/rostratt.htm
Citera
2007-11-07, 23:54
  #12
Avstängd
fontanellmannens avatar
Vad säger rösterna? Är de alla aggressiva? Hjälpsamma? Berätta gärna mr om deras tänkta personligheter, sådant här är intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback