Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Vad
R detta fr dumheter?

Som vanligt s har ljudfnerierna ingen grns. Ovan visar p en total avsaknad av frstelse fr skillnaden mellan analoga och digitala signaler.
Toslink r uppbyggd av en 1mm fiber/plastledare. Den r EXTREMT avsedd fr multimode, dvs flervgsutbredning, precis som annan kortdistansfiber. Det ger ingen "distorsion".
Den digitala signalen pverkas bara av 3 grundlggande faktorer;
1. - Dmpning och deformation s att mottagaren inte kan detektera alla eller vissa bitar
2. - Latency, frdrjning vid t ex omvandlingar samt verfringstiden i mediet
3. - Jitter, variernade frdrjnng s att vissa bitar glider in i andra, kan f mottagaren att tappa synk.
1. r i princip omjlig vid de avstnd och signalniver som gller hemma, S/N r enorm i transmissionssystemet s lnge man anvnder mpliga lngder under 5meter.
2. Latency r ht inte ett problem i ljudsammanhang. Det spelar ingen roll om du lgger p ngra mikro eller tom millisekunder. Jmfr med att flytta dig i rummet jmfrt med hgtalarna s inser man hur ljligt detta r. Drfr spelar inte en omvandling mellan elektrisk och optisk signal ngon som helst roll, ven om den skulle infra en liten frdrjning. Ingenting sitter och jmfr om den kommer nu eller sen, och ingenting skall synkas i retur.
3. Det enda egentliga problemet r jitter. Detta r dock inte ltt att stadkomma, det skulle vara ngon tveksam elektronik som man i s fall infr i kedjan.
Det finns nu tydligen guldplterade toslink-kontakter ocks. Man tar sig fr pannan.....
/capmac
Nu avser jag g in i OT-trsket ordentligt, du misstolkar det jag skriver och varfr jag skriver det. Jag kommer att lgga ut texten nedan vad avser fakta. I vrigt s r mitt svar menat att peka p att vrlden inte r s enkel som man grna frenklar den till att vara, optisk frbindelse r inte ndvndigtvis bttre n elektrisk. Mitt svar r ocks, om en ngot subtilt, menat att ironisera ver HiFI-vrldens phitt. Jag r inte audiofil men jag tycker att det r fascinerande att ta reda p fakta och vga teorier mot varandra. Drmed inte sagt att jag lever efter dem eller ens bryr mig om att testa dem. Jag r helt sker p att jag inte hr ngon skillnad, vilket jag ocks skriver. Jag tycker dessutom att det r intressant att studera mnniskor som oavkortat frkastar alla teorier och hvdar att de r irrelevanta. Jag ser bda alternativen (audiofil - skeptiker) som ytterskott och frsker hlla mig skapligt i mitten...
De fenomen som jag beskriver handlar inte om skillnad mellan digitala och analoga signaler, det handlar endast om de fenomen som uppstr i en optisk kabel. Det r inga lsa pstenden, det r fakta.
Lite kort om fibrar, de kan frenklat delas in i singelmode och multimode dr multimode kan delas in i gradientindex och stegindex. Skillnaderna bestr i olika uppbyggnad av kabeln, rent fysiskt, och ska matchas mot vilken ljusklla (eller vglngd p ljuset) som ska anvndas med fiberkabeln.
En singelmodfiber r uppbyggd s att ljusledaren r anpassad fr en viss vglngd och vid den vglngden s finns det bara en vg fr ljusstrlen att g. Sledes ingen problematik med flervgsutbredning (dremot dispersion (dmpning) beroende p orenheter i fibern, smutsiga kontakter, glapp i verfringar i kontakter (luftspalt mellan fiberns ndar t ex) mm). Kabeln blir dock dyr och anvnds i hgpresterande sammanhang nr signalkvaliteten r viktig eller det handlar om lnga strckor.
De bda multimodefibertyperna r inte anpassade till en viss vglngd utan tillter ljuset att g flera vgar inne i kabeln. Stegindexfibern har ett brytningsindex i krnan och ett annat i manteln p kabeln. Det ger flervgsutbredning. Gradientindexfibern har dopat material med ett brytningsindex som frndras med avstndet frn krnan p fibern vilket ger mindre problem med flervgsutbredning. Naturligtvis finns ven hr problemet med dispersion som hos singelmode. Anledningen till att man skulle kunna vlja en sdan kabel r t ex att avstndet r kort och toleranserna i ndutrustningarna r stora. Man kan inte kra lika lnga avstnd eller lika hga hastigheter som med singelmode men det r en billigare kabel.
Du skriver att en toslink r en multimodefiber och att det uppstr flervgsutbredning vilket inte skulle vara en klla till distorsion. Det r fel, multimodefibrar r billigaste sortens fiber som ger en smre signalverfring p grund av att det blir flervgsutbredning. Flervgsutbredning r ett onskat fenomen som frsmrar den digitala signalen eftersom signalen frvanskas. Jag frsker ge en frenklad frklaring (vl medveten om att det r en pedagogisk utmaning att beskriva det hr enkelt i ord):
Den ljuspuls som skickas i fiber generas av en ljusklla (kan vara bde vanlig LED eller laserdiod, dock kan man nog rkna med en LED i billiga system). Pulsen ska detekteras i andra nden av en fotodiod. Mottagardelen har ett frinstllt vrde p vid vilken ljusmngd den anser att det r en ljuspuls och inte, med andra ord efter en viss detekterad ljusmngd s vxlar signalen frn etta till nolla (eller tvrtom). Vid kllan r ljuspulsen ganska vl sammanhllen (i tid) vilket ger en relativt tydligt definierad brjan och slut p pulsen. Nr signalen utstts fr flervgsutbredning s kommer ljuset frdas olika lng vg genom fibern. Kort vg innebr att ljusstrlen nr fotodioden tidigt, lng vg innebr att ljusstrlen nr fotodioden senare. D kommer den relativt vldefinierade starten p ljuspulsen att blir mindre vldefinierad, den sprids ut i tiden. I detektorn kan man inte med skerhet sga att ljuspulsens start detekteras rtt i frhllande till hur den ser ut vid ljuskllan, det kan uppst tidsfel - sm men mtbara och de kan efterhand pverka signalen genom bitfel.
Alla de tre fenomen som du nmner genereras av det jag har beskrivit ovan, bde av flervgsutbredning och dispersion.
Att det sen inte spelar ngon roll kan man ju diskutera till det r dags att lmna in och grvas ner, jag teruprepar det jag har sagt i mitt frsta inlgg - jag pstr mig inte hra ngon skillnad. Att jag vljer att anvnda en elektrisk kabel r att jag tycker att vissa grundprinciper r vrda att hlla sig efter:
- Pilla inte i ondan p signalen - dvs omvandla inte mellan olika transmissionsmetoder om det inte behvs. Alla omvandlingar pverkar signalen - jag ser inte syftet med det.
- Anvnd det som ger bst kvalitet fr pengarna!
- Finns det ngot som skulle kunna vara en frdel med en optisk kabel? Jag ser inte det, den optiska kabeln r knsligare mot mekanisk pverkan och smuts t ex. Lttare d med en elektrisk kabel.
Sen r det s att ovanstende bara r irrelevant information fr topic i den hr trden - men det bjuder jag p eftersom jag tycker genuint illa om mnniskor som bara dissar andra baserat p sin egen personliga uppfattning som dessutom faktamssigt r fel.
HiFi r en subjektiv upplevelse - du kan ALDRIG sga att ngon annan har fel i de som dom upplever. Om dom r njda s r vl det gott och vl?!? Oavsett vad fakta sger.
Peace, out!