2007-12-09, 01:18
Medlem
suetoniuss avatar
En variant är ju att T. var inblandad i bordellhärvan och gjorde dessa filmer som botgöring för att inte bli outad eller som en botgörelse för hela kollektivet.
Givetvis ren spekulation från min sida. Jag har inget på fötterna. Antar man att T. var skyldig för det brott som han friades för så är det ju dock inte särskilt långsökt att anta han hade denna läggning även som yngre man och att han först gav utlopp för sina drifter under det sexualliberala 70-talet. Man kan ju fråga sig varför han tillförtroddes materialet med inspelningarna (om jag har förstått rätt)? Var det kanske för att han var en i gänget och själv hade syndat?
Citera
2007-12-09, 13:10
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker
730 besök men endast 5 inlägg. Siffrorna talar sitt tydliga språk.
Mitt försök att konstruera en konspirationsteori var inte så lyckat.....Någon moderator får gärna slänga den här tråden i papperskorgen.
Intressant konspirationsteori. Tycker absolut tråden skall kvarstå. Jag har tyvärr lite svårt att relatera till konspirationsteorin som sådan - och de få svaren beror antagligen på liknande anledningar - eftersom jag var för ung när den var på tapeten första gången (tidigt 70-tal).

Men rent krasst kan jag tänka mig att Geijer-affären inspirerade många författare och manusskrivare och Hellberg hamnade (helt utan konspiration) i vattnet från denna inspiration, som till exempel i "Grisfesten"/"Mannen från Mallorca".
Citera
2007-12-09, 14:49
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jörn Donner sitter inte i svensk riksdag. Han är finländare. Sannolikt är det Jörn Svensson som avses.

Det finns ingen motsägelse mellan att Hellberg å ena sidan engagerar sig i underåriga flickors olycksöden i händerna på snuskgubbar, och att han å andra sidan faktiskt är en sån snuskgubbe själv. Tvärtom är det väl symptomatiskt att han försöker, medelst exorcism och katarsis, kompensera och rentav utplåna, denna skamliga dragning hos sig själv.

Att han gjorde "Råttornas Vinter" har jag alltid sett som ett tecken på att han var skyldig till det sexuella ofredandet han senare blev anklagad för.

Thomas Hellberg är helt enkelt intresserad av 12-åriga tjejer.

- F.G
Citera
2007-12-09, 17:50
Medlem
Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det finns ingen motsägelse mellan att Hellberg å ena sidan engagerar sig i underåriga flickors olycksöden i händerna på snuskgubbar, och att han å andra sidan faktiskt är en sån snuskgubbe själv. Tvärtom är det väl symptomatiskt att han försöker, medelst exorcism och katarsis, kompensera och rentav utplåna, denna skamliga dragning hos sig själv.
- F.G

Trodde att du som så starkt engagerat dig i Palme/bordell-tråden skulle gilla tanken på att det politiska etablisemanget satte dit Hellberg när han kom för nära sanningen. Själv tycker jag den konspirationensteorin är intressantare än att "götta" sig åt att en gammal kändis åkt dit som en snuskgubbe, det är ju inte så att det råder brist på snuskgubbar inom kändiseliten.
Citera
2007-12-09, 20:11
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker
Trodde att du som så starkt engagerat dig i Palme/bordell-tråden skulle gilla tanken på att det politiska etablisemanget satte dit Hellberg när han kom för nära sanningen. Själv tycker jag den konspirationensteorin är intressantare än att "götta" sig åt att en gammal kändis åkt dit som en snuskgubbe, det är ju inte så att det råder brist på snuskgubbar inom kändiseliten.

Som konspirations-teori är den inte dum alls, jag ville mest protestera mot den förmodade motsägelse som skulle finnas mellan Hellbergs "engagemang" för unga tjejer å ena sidan, och hans snuskande med unga tjejer å andra sidan. Han är helt enkelt en komplex man.

- F.G
Citera
2008-01-04, 21:02
Medlem
bruschens avatar
Varför skulle man helt plötslig, mer än 15 år efter hans film, då helt plötsligt sätta dit honom för detta? Borde man inte tystat honom redan när han gjorde filmen i så fall?

Bra teori, dock. Alltid intressant med annorlunda vinklar på händelser.
Citera
2011-06-21, 23:01
Medlem
Jag är absolut ingen konspirationsteoretiker av rang, men i det här fallet finns det en del mycket märkliga omständigheter. Antingen är den friande mannen en synnerligen komplex sådan eller så finns det något som är höljt i dunkel. Efter att ha läst domarna är jag lite benägen att hänfalla till det senare alternativet. Det vore intressant att få veta om några journalister har gjort några försök att intervjua honom.
Citera
2011-06-23, 06:59
Medlem
Grandiosos avatar
Jag tror på Thomas Hellberg och hans engagemang i den där vidriga bordellhistorien på
70-talet. Jag har boken "Kopplingen" i min ägo och har sett dramatiseringen av densamma.
Dessutom har jag läst "Makten, Männen och Mörkläggningen" som bör anses ha stor
trovärdighet. Det var en sjujävla stor politisk skandal under uppsegling i och med
avslöjandet av Geijers horeriböjelser, men snabbt som satan lyckades man tysta ner det
värsta. Den politiska makteliten slöt sig för ett tag samman och igångsatte en
mörkläggning utan motstycke.
Leif GW fick betala ett högt pris och förpassades ut i kylan per omgående.
Andra åter fick också erfara vad det vill säga att lägga nosen i "känsliga affärer" av ytterst
privat karaktär.
Men det fanns en och annan rakryggad polisman med stark sanningslidelse och lika
starkt rättspatos och en av dessa anförtrodde Hellberg dessa hemliga, avslöjande
dokument som sedan alltså fick tjäna som underlag för den bok Hellberg tillsammans med
journalisten Lars Magnus Jansson skrev.

Jag betvivlar inte för ett ögonblick att bordellmamman Doris Hopp hade kunder av den
dignitet som påstås. Mycket höga politiker, direktörer, artister med flera.
Mycket unga flickor, trasiga och desorienterade, utnyttjades hänsynslöst och än idag
har de inte fått upprättelse i någon form. Man fäster inget egentligt avseende vid deras
utsagor, man försöker på alla sätt baktala dem och deras syften. Så arbetar makten
som inte vill ha fram någon sanning.
Den högkulturelle, handikappade Sigvard Hammar var ett av äcklen som satte på
småtjejer och han dömdes för otukt med minderårig. Han agerade som någon slags
jävla hallick i den här vedervärdiga historien.
Thomas Hellberg trodde på dom här flickorna. Han trodde verkligen på att så här hade det
i stora drag gått till. Han engagerade sig stenhårt i det här. Han gav sig in i hetluften.

Och så vill man ha det till att han själv inte är bättre? Att han vill knulla småjäntor?
Det tror jag inte ett ögonblick på. Det är den senkomna hämnden för att han tog parti
för ett gäng utsatta flickor och ifrågasatte den officiella sanningen att allt kring
Geijeraffären var förbannad lögn och förtal.

Det är oerhört känsligt allt det här, så än idag. En skandal som dröjer kvar med sin stank
av ruttenhet och korruption.
En stor eloge skall Hellberg ha för att han tog tag i skiten och försökte åstadkomma
någonting kring det.
Senast redigerad av Grandioso 2011-06-23 kl. 07:03.
Citera
2011-06-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tror på Thomas Hellberg och hans engagemang i den där vidriga bordellhistorien på
70-talet. Jag har boken "Kopplingen" i min ägo och har sett dramatiseringen av densamma.
Dessutom har jag läst "Makten, Männen och Mörkläggningen" som bör anses ha stor
trovärdighet. Det var en sjujävla stor politisk skandal under uppsegling i och med
avslöjandet av Geijers horeriböjelser, men snabbt som satan lyckades man tysta ner det
värsta. Den politiska makteliten slöt sig för ett tag samman och igångsatte en
mörkläggning utan motstycke.
Leif GW fick betala ett högt pris och förpassades ut i kylan per omgående.
Andra åter fick också erfara vad det vill säga att lägga nosen i "känsliga affärer" av ytterst
privat karaktär.
Men det fanns en och annan rakryggad polisman med stark sanningslidelse och lika
starkt rättspatos och en av dessa anförtrodde Hellberg dessa hemliga, avslöjande
dokument som sedan alltså fick tjäna som underlag för den bok Hellberg tillsammans med
journalisten Lars Magnus Jansson skrev.

Jag betvivlar inte för ett ögonblick att bordellmamman Doris Hopp hade kunder av den
dignitet som påstås. Mycket höga politiker, direktörer, artister med flera.
Mycket unga flickor, trasiga och desorienterade, utnyttjades hänsynslöst och än idag
har de inte fått upprättelse i någon form. Man fäster inget egentligt avseende vid deras
utsagor, man försöker på alla sätt baktala dem och deras syften. Så arbetar makten
som inte vill ha fram någon sanning.
Den högkulturelle, handikappade Sigvard Hammar var ett av äcklen som satte på
småtjejer och han dömdes för otukt med minderårig. Han agerade som någon slags
jävla hallick i den här vedervärdiga historien.
Thomas Hellberg trodde på dom här flickorna. Han trodde verkligen på att så här hade det
i stora drag gått till. Han engagerade sig stenhårt i det här. Han gav sig in i hetluften.

Och så vill man ha det till att han själv inte är bättre? Att han vill knulla småjäntor?
Det tror jag inte ett ögonblick på. Det är den senkomna hämnden för att han tog parti
för ett gäng utsatta flickor och ifrågasatte den officiella sanningen att allt kring
Geijeraffären var förbannad lögn och förtal.

Det är oerhört känsligt allt det här, så än idag. En skandal som dröjer kvar med sin stank
av ruttenhet och korruption.
En stor eloge skall Hellberg ha för att han tog tag i skiten och försökte åstadkomma
någonting kring det.

Ett mycket sympatiskt och klokt inlägg.

"Man fäster inget egentligt avseende vid deras utsagor, man försöker på alla sätt baktala dem och deras syften. Så arbetar makten som inte vill ha fram någon sanning." Så är det. Trots att Eva Bengtsson gavs rätt, hennes berättelse stämde, av en utredande polis, en Säpochef, Hopps syster och delvis av utredningsansvarig åklagare och Göran Lambertz som utredde skadeståndsanspråken, förekom det inte enligt den tillrättalagda och till maktelitens intressen anpassade historieskrivningen någon egentlig, mycket omfattande bordellhärva på sjuttiotalet.

Tack vare Thomas Hellberg, Lars Magnus Jansson, Leif GW Persson, Erik Eriksson, Janne Mattsson, Göran Elwin, Deanne Rauscher mfl lever dock kunskapen om denna vidriga historia hos många människor, i breda lager.

Att det än idag är så känsligt beror delvis på att några inblandade, en tidigare energiminister, en tidigare statsminister, personer i kungakretsen, fortfarande är i livet och aktiva.
Citera
2011-06-24, 02:09
Medlem
Grandiosos avatar
Ser man på...nu börjar det så smått röra på sig igen minsann:

" Regissören Mikael Marcimain gör en politisk thriller om bordellhärvan som skakade
Sverige på 70-talet. "Call Girl" blir namnet på filmen och i rollerna ses bland andra
Pernilla August och Simon J. Berger."

Hela artikeln här nedan:

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...m-bordellharva
Citera
2011-06-24, 13:10
Medlem
Grandiosos avatar
Om bordellaffären. Namn på möjliga inblandade:

https://www.flashback.org/sp10183700

P3 dokumentären om härvan:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2007862

Viktiga personer i sammanhanget: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2004989
Senast redigerad av Grandioso 2011-06-24 kl. 13:16.
Citera
2011-08-20, 19:09
Medlem
Grandiosos avatar
Nej, Thomas Hellberg liksom Deanne Rauscher är nog långt ifrån att vara ute och segla med
den här historien.

Här talar en av kvinnorna ut om hennes upplevelser i samband med Geijeraffären:

" Karin (fingerat namn) - Jag är så trött på det här, det tystades ner som vanligt.

Hennes instinktiva utrop syftar på de uteblivna reaktionerna efter boken "Makten, Männen,
Mörkläggningen" av Deannne Rauscher

Olof Frånstedt, som på 70-talet var byråchef på Säpo, menar att "omständigheterna gör att
man måste tro på de här flickorna".
Ove Sjöstrand var den polis som förhörde Karin och Irene (Karins kusin) i samband med
polisutredningen om bordellhärvan.
- Sanningen sitter tjejerna inne med. Jag hade själv en dotter i samma ålder vid den
här tidpunkten och tyckte att det var fruktansvärt att man utnyttjade småflickor i en
sådan här verksamhet,
säger han.

Kriminalreportern Erik Korsås på Efterlyst uttalar sig så här:
- Hade man gått till botten med dessa händelser under åren 1976-1978, då hade man
kunnat få fram sanningen. Nu har mörkläggningen gått så långt,
säger han.

Fråga till Karin: - Hur skulle du kunna få upprättelse?
- Att de här personerna fick stå för vad de gjort. Det handlar inte om hämnd, utan att
de erkänner vad de gjort.
- Skulle det innebära upprättelse för dig?
- Ja, det skulle det göra.
- Nu går du omkring med det här som en stor svart hemlighet?
- Ja.

http://lege.net/politiken.biz/palmes_bordellharva.htm

Edit: Är det förresten inte på hög tid att man återutsänder Hellbergs tv-serie "Kopplingen"?
Tjugo år sedan den visades nu. Den fick överlag mycket bra recensioner vill jag minnas.
Senast redigerad av Grandioso 2011-08-20 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in