Jag vägrar att titta på djurvåld för nöjes skull, men Gulo gulo är inte en mård, det är en järv. Wolverine på engelska. Visst, ett mårddjur, men inte arten mård. En mård mot en varg har en rätt självklar utgång...
När det Gäller varg mot hund kommer antaligen en hud med lågtyngdpunkt och bredkäftar vinna speciellt om den har fått träning. En varg attackerar gärna tassar och ben bakifrån, när det gäller att få tag i strupen och slita sönder den har dom ingen större vana. Däremot ett vildsvin mot hund vinner vildsvinet varje gång...
Albanska hunden 'Illyrisk fårhund' klarar av vargar/björnar utan problem..
(känd som sarplaninac efter Yugo..)
Karaktär
Sarplaninac är en ras som är mycket lugn, trygg i sig själv, stor självsäkerhet, egensinnig och envis. En ras som alltid har ögon och öron öppna. Avläser människor och djur, på så sätt mycket lättlärd men även en hund som finner genvägar för att kunna ta över ledarskapet. Denna ras är en riktig urhund, drivs av sina instinkter, älskar höga utsiktsplatser där den kan ligga och spana.
Rasens ursprungliga arbetsuppgift består av att följa och beskydda boskap ifrån bl.a varg, björn och främmande människor.
Deras utseende och beteende är anpassad till det karga klimat, både fysiskt och psykiskt. Rasen har en stark vaktinstinkt och en förmåga att arbeta självständigt. Kroppen är mycket kraftig, men ändå smidig för att kunna klara av den svåra terrängen uppe i bergskedjan.
The Šarplaninac is a large, muscular, strongly-built dog. The body is slightly longer than the height at the withers, and the front legs account for approximately 55% of the height. The head is large but proportional to the body, with dark eyes and a kind expression.
[edit] Size
The Šarplaninac is a large, strong long-haired dog. It is compactly built, with a massive head, and strong and muscular legs. It has fiery eyes which show its brave and intelligent nature.
I call "bullshit"! Hunden som klarar av en varg (ensam) är inte född än och det kommer definitivt inte att vara en sketen liten pitbull. De må vara psykotiska men de kommer inte ens i närheten av den styrka och uthållighet som en varg har.
En varg springer oftast iväg vid mänsklig/hund kontakt eftersom den som ett rovdjur inte kan riskera skada, men har den inget val så sliter den din lilla crackniggerpitbull i småbitar.
Född och död, då farsans hund har dödat en varg.
Var en schäfer.
Jag är emot allt arrangerat djurvåld men.............
Skulle vilja se en varg eller liten hund gå upp mot en sån här.........
300 Kg muskler och nästan 3.10 meter lång. Smack, köttfärs av den vovven eller vargen på nån sekund. Imponerande och oerhört vackra djur, helt överlägsen vilken hundras som helst i både styrka, vighet och snabbhet. Dock är leoparden starkaste kattdjuret i förhållande till storlek. Jag läste om en leopard som hade släpat upp ett byte som vägde 190 Kg i ett träd, själv vägde leoparden 90 Kg. Det ni.
Jag är emot allt arrangerat djurvåld men.............
Skulle vilja se en varg eller liten hund gå upp mot en sån här.........
300 Kg muskler och nästan 3.10 meter lång. Smack, köttfärs av den vovven eller vargen på nån sekund. Imponerande och oerhört vackra djur, helt överlägsen vilken hundras som helst i både styrka, vighet och snabbhet. Dock är leoparden starkaste kattdjuret i förhållande till storlek. Jag läste om en leopard som hade släpat upp ett byte som vägde 190 Kg i ett träd, själv vägde leoparden 90 Kg. Det ni.
Ja, det är riktiga killermachines när de väl verkligen vill.
Som komplement till det du säger om leopard, så förvånar det inte mig, men vet att Hyenor ibland nitar leoparder (tror att Hyenan har det starkaste bettet av alla däggdjur, krossar ben med dom).
Sen kilo för kilo tror jag Järven är det kraftfullaste, de väger knappt något men plockar både Älg och Ren.
Ja, det är riktiga killermachines när de väl verkligen vill.
Som komplement till det du säger om leopard, så förvånar det inte mig, men vet att Hyenor ibland nitar leoparder (tror att Hyenan har det starkaste bettet av alla däggdjur, krossar ben med dom).
Sen kilo för kilo tror jag Järven är det kraftfullaste, de väger knappt något men plockar både Älg och Ren.
Inte riktigt samma sak, men i Ryssland och även andra östländer brukade man jaga varg med starka vinthundar. Men då gav man dom att handikapp med nithalsband och sedan var det även snö. Men snön var ju lika för båda.
Det gick iaf till som så att man drev vargarna ur skogsområden mot öppna yttor där det stod människor med ett koppel sådana hundar som man släppte mot vargarna när dom kom ut.
Jag vägrar att titta på djurvåld för nöjes skull, men Gulo gulo är inte en mård, det är en järv. Wolverine på engelska. Visst, ett mårddjur, men inte arten mård. En mård mot en varg har en rätt självklar utgång...
Ajdå. Olycklig översättning av mig. Järv ska det ju givetvis vara!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!