Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-02, 22:45
  #1
Medlem
Slaughters avatar
Hejsan!

Nu är det så att min dator har börjat starta om sig helt oväntat, och utan förvarning. Detta har oftast skett under load, t.ex när jag spelar BF2 eller wow. Men nu har den även börjat starta om sig när jag bara surfar runt på nätet och lyssnar på musik.
Vad är det som är fel?

Jag har:
ASUS P4P800
Intel P4 3.0ghz
2xCorsair CMX512-3200C2PRO och 2xGeil CL2-3-3 Ultra-400 512MB
Inno3d 6600GT AGP-128MB
Windows XP Professional SP2

Jag har inte installerat några nya program förutom PES 2008 och alla mina drivrutiner är uppdaterade.

Efter varje restart får jag upp ett felmeddelande från Windows som säger följande om jag trycker på informationen i felrapporten.

Felsignatur:

BCCode : 44 BCP1 : 88AD57E0 BCP2 : 00000D63 BCP3 : 00000000
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

Teknisk information:
Följande filer ingår i den här felrapporten:

C:\DOCUME~1\Erik\LOKALA~1\Temp\WER85a9.dir00\Mini1 10207-04.dmp
C:\DOCUME~1\Erik\LOKALA~1\Temp\WER85a9.dir00\sysda ta.xml

Jag tror att det kan vara mitt grafikkort som blir överhettat och orsakar dessa restarts eftersom jag har känt lite på grafikkortets kylare efter krascharna och känt att de är väldigt varma, speciellt minneskylaren, den kan jag knappt hålla fingret på längre än 3 sekunder.

Jag har rengjort mitt chassi för inte så längesen, så det är inte mycket damm i den.

Tacksam för svar!
Citera
2007-11-02, 23:00
  #2
Medlem
Errordumpfiler genereras just av den anledningen att man (eller någon kunnig) ska kunna kolla vad som orsakat felet.

Tror du att vi är synska?

Se efter själv vad som står i filerna, återkom med info så att folk vet vad de kan hjälpa dig med.
Citera
2007-11-02, 23:17
  #3
Medlem
Unbalanceds avatar
Temperaturerna för ditt grafikkort kan du enkelt monitorera med valfritt program, personligen gillar jag Rivatuner men du kan även använda program
som Everest, ATI tool etc. bara välja.

Du kan även köra igång något så grafikkortet får arbeta lite så du ser hur mycket temperaturerna höjs, tex. "scan for artifakts" i ATI tool och samtidigt kolla tempen.

Om det inte är grafikkortet kanske det räcker med att reparera windows eller kanske är fel på något eller båda RAM minnena och då kan du köra MEMtest för att undersöka www.memtest.org.
Som sagt så borde det väll gå att utläsa vad felet indikerar på genom log filerna.
Citera
2007-11-03, 22:01
  #4
Medlem
Slaughters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noll
Errordumpfiler genereras just av den anledningen att man (eller någon kunnig) ska kunna kolla vad som orsakat felet.

Tror du att vi är synska?

Se efter själv vad som står i filerna, återkom med info så att folk vet vad de kan hjälpa dig med.

Förlåt, men jag har faktiskt ingen aning om vad det ens är för fil eller hur man läser av den.

Jag försökte öppna den med Anteckningar, men det blev helt knasigt och det var bara massa random tecken överallt.

Hur läser jag av den?

Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Temperaturerna för ditt grafikkort kan du enkelt monitorera med valfritt program, personligen gillar jag Rivatuner men du kan även använda program
som Everest, ATI tool etc. bara välja.

Okej, jag ska se efter och kolla temperaturerna.. Återkommer senare.
Citera
2007-11-03, 22:09
  #5
Medlem
Ranknfiles avatar
Jag skulle gissa på moderkort eller klent nätagg.. Haft flera polare som haft detta problem.. Grafikkort blir jävligt varma.. varmare än vad man tror ska vara normalt! Vad har du för nätagg och hur mycke har du som drar ström i din dator?
Citera
2007-11-03, 22:28
  #6
Medlem
Pjosks avatar
Klent nätagg tror jag på, hade samma problem när jag spelade WoW. Datorn startade om sig eller bara slocknade helt, lampan på ON-knappen lös dock fortfarande men den var helt tyst :P. Tillslut blev det nån liten dammexplosion i nätagget tror jag för det luktade bränt och den vägrade starta ö h t.
Citera
2007-11-04, 03:11
  #7
Medlem
Slaughters avatar
Ursäkta, glömde helt bort att skriva upp nätagget.

Har iallafall nyligen köpt ett Hiper Type-M 530W (http://www.datorbutiken.com/se/defau...t=HIPPSU-530BL)
Så det borde inte vara så att det är för lite kräm i nätagget.

Unbalanced: Grafikkortets GPU idlar just nu i 41 grader, så det är ju helt okej..
Efter ungefär 10minuters gaming hängde sig spelet vid ungefär 57 grader enligt ATI Tool.
Citera
2007-11-04, 04:03
  #8
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaughter
Ursäkta, glömde helt bort att skriva upp nätagget.

Har iallafall nyligen köpt ett Hiper Type-M 530W (http://www.datorbutiken.com/se/defau...t=HIPPSU-530BL)
Så det borde inte vara så att det är för lite kräm i nätagget.

Unbalanced: Grafikkortets GPU idlar just nu i 41 grader, så det är ju helt okej..
Efter ungefär 10minuters gaming hängde sig spelet vid ungefär 57 grader enligt ATI Tool.
Nu vet jag inte vidare mycket om just 6600 korten men 57° ska väll absolut inte vara någon fara.

Det kan ju kanske vara något strul med programvara, windows osv.
Kanske prova att köra en reparation utav ditt windows eller en nyinstallation.

Jag antar att du har gjort virus och spyware sökningar? Med tex. spybot search & destroy/Ad-Aware för spyware och ditt antivirusprog för virus.

Annars kan du ju ta ner memtest och prova minnena också.
Citera
2007-11-04, 10:22
  #9
Medlem
927s avatar
gå till kontrollpanelen >system >klicka på avancerat >start/återställning > inställningar >ta bort bocken framför starta om automatiskt >ok.
får du en blåskärm vartefter så skriv upp felmeddelande, felkod och ev filnamn som du ser på skärmen
Citera
2007-11-04, 22:41
  #10
Medlem
Slaughters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Nu vet jag inte vidare mycket om just 6600 korten men 57° ska väll absolut inte vara någon fara.

Det kan ju kanske vara något strul med programvara, windows osv.
Kanske prova att köra en reparation utav ditt windows eller en nyinstallation.

Jag antar att du har gjort virus och spyware sökningar? Med tex. spybot search & destroy/Ad-Aware för spyware och ditt antivirusprog för virus.

Annars kan du ju ta ner memtest och prova minnena också.


Japp, spyware sökning med Spybot Search & Destroy, och virussökning med NOD32. Inte hittat något skumt alls.

Och det där memtest programmet gjorde mig inget smartare, då jag inte förstod hur man skulle göra.. =/ Hjälp?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback