• 1
  • 2
2007-10-31, 16:40
Medlem
Hej.

Jag undrar om man inte mste skriva p papper och grejjer fr att provjobba? r det inte lag p att man mste skriva anstllningspapper om man har ngon som jobbar hos en? ven provjobbare?

Jag har ftt provjobba hr nu i veckan och vi har handlat arbetsklder och verktyg och prylar. Men det har inte varit n tal om att skriva under papper och grejjor.

Vore det oklokt att ta upp det med arbetsgivaren? Eller ska man kanske avvakta? Jag blir ju lite sne om man inte fr betalt nu under tiden. Hade skert kunna fixat ett annat arbete under tiden jag har arbetat.
Citera
2007-10-31, 16:52
Medlem
Deannas avatar
ven om det r provjobb s tycker jag att du ska skriva under ett papper.. Din arbetsgivare kan ju sedan komma och hvda att du t.ex. inte ska ha ngon ln, vilket du givetvis ska ha ven om du "provjobbar".
Citera
2007-10-31, 16:55
Medlem
Vad fan r en provjobbare? Antingen s r du provanstlld men d ska du ha skrivit p papper eller s jobbar du gratis eller svart.
Troligtvis s vill arbetsgivaren att du ska jobba gratis i ngon vecka s han kan se om du skter dig
Citera
2007-10-31, 17:07
Medlem
senast en mnad efter anstllning ska arbetsgivaren ge skriftlig information. men du kanske ska frga din arbetsgivare om vad "prov jobba" innebr.
Citera
2007-10-31, 17:10
Medlem
Tack fr snabba svar.

Borde jag ta upp det med arbetsgivaren? Jag tror inte att han kommer lura mig. Han verkar vara en schysst gubbe.

Jag vill ju inte jobba gratis. Den tiden jag har jobbat gratis kunde jag kanske istllet anvnt till att ordna ett ordentligt arbete.
Han kanske helt har glmt bort att vi inte har skivit p ngra papper ocks. Han nmnde ngot om att han ville ha mina uppgifter frsta dagen. Men vi bda glmde vl bort det.

Som sagt, jobba gratis i en vecka knns inte bra. Hur kan man ta upp detta p ett snyggt stt?

Tack p frhand.
Citera
2007-10-31, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mart84
senast en mnad efter anstllning ska arbetsgivaren ge skriftlig information. men du kanske ska frga din arbetsgivare om vad "prov jobba" innebr.

All right. D kanske man ska vnta och se. P intervjun s sa han att vi kan vl prva. Du kan f provjobba hos oss s ser vi om det funkar bra.
Vi diskuterade ln osv s jag antar att jag fr betalt?
Man kanske inte skriver p ngra papper. Jag vetefan hur det funkar.
Citera
2007-10-31, 18:10
Medlem
provjobba gratis skall du givetvis inte gra. enda gngen man kan provjobba gratis r om det r frga om typ 5 minuter, dvs han vill att du skall kra budbilen genom kvarteret fr att se att du kan kra eller st vid en maskin i 5 min s han ser att du inte r dum i huvudet
Citera
2007-10-31, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontet
provjobba gratis skall du givetvis inte gra. enda gngen man kan provjobba gratis r om det r frga om typ 5 minuter, dvs han vill att du skall kra budbilen genom kvarteret fr att se att du kan kra eller st vid en maskin i 5 min s han ser att du inte r dum i huvudet

Okej, kanske ska frga honom om vi kan skriva lite papper d. Men jag vetefan hur jag ska f upp det p ett snyggt stt.
Citera
2007-10-31, 19:21
Medlem
Diablesss avatar
Ls det hr!

http://www.rku.nu/arbete/dina_rattigheter.html#5
Citera
2007-11-01, 00:39
Medlem
Det r skitltt att ta upp! Han r ju inte dummare n att han frstr att du vill ha betalt, vilket du "naturligtvis" frutstter att du ska f. Ta med alla uppgifter som behvs imorgon/snarast (p-nr, kontonr, skattetabell) och sg ngot i stil med: "Just ja, du behver ju mina uppgifter fr att betala ut lnen. Hr r dom! Fr jag ln den 25 fr allt jag jobbat fram till den dagen eller hur fungerar det?"
Citera
2007-11-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikcke
All right. D kanske man ska vnta och se. P intervjun s sa han att vi kan vl prva. Du kan f provjobba hos oss s ser vi om det funkar bra.
Vi diskuterade ln osv s jag antar att jag fr betalt?
Man kanske inte skriver p ngra papper. Jag vetefan hur det funkar.

bara fr att en arbetsgivare ska gra en sak s betyder det inte alltid att denne kommer att gra det. som sagt, kolla vad arbetsgivaren menar med att provjobba och kom med ditt bankkonto och annat (som ngon freslog) p mndag. Fr en seris arbetsgivare r det inga problem.
Citera
2007-11-01, 15:33
Medlem
Om anstllningen r kortare n 1 mnad ska ett anstllningsavtal upprttas frn dag 1. Om det r meningen att den ska vara lngre n 1 mnad har arbetsgivaren lite lngre tid p sig, nmligen 1 mnad. Om ett anstllningsavtal inte finns efter 1 mnad s r du att betrakta som fast anstlld. Det betyder att arbetsgivaren missat sin chans att provanstlla dig upp till 6 mnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in