• 1
  • 2
2007-10-30, 21:05
Medlem
xantonxs avatar
Som rubriken lyder, Hur gör man en säker stubintråd, har sökt och hitta "Stora Stubintråden" men hitta inget där. btw är ny som om nått är fel vänligen lås och kasta
2007-10-30, 21:14
Medlem
Det blir väl inte optimala stubiner (brinntiden varierar från bit till bit), men enklast är väl att lägga vanligt garn i en mättat kaliumnitratlösning och låta det dra några timmar, sedan ta upp och fukta av.

Annars kan man väl fukta garn/liknande med t-röd och rulla i svartkrut; det fäster inte alltid så bra dock.
2007-10-30, 21:20
Bannlyst
häll i lite socker och salpeter i ett vattenglas, doppa sedan rullade toapappersremsor i vattnet. När remsorna har blivit torra har du fungerande stubiner.
2007-10-30, 21:20
Medlem
zoccers avatar
Här är t.ex. Silverturks stubin från igår med bilder och allt.

http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=342

Men att du inte hittat hur man gör stubin i "Den stora stubintråden"? Hela tråden handlar ju bara om det.
2007-10-30, 21:31
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag brukar göra mina så här....

Bomullstråd läggs i ganska stark vatten och sköljmedels blandning. Detta öppnar bomullstråden och stubinen blir mycket bättre. Dessutom trasslar sig inte tråden lika lätt.

Sen gör man en blandning av mjölkrut, gummi arabicum och vatten. 10gram gummi arabicum blandas med 50ml varmt vatten så det löses upp. Blanda sedan i krutet. Du vill få en blandning som i konsistensen är som en färdig pulverbearnaise.

Nu lägger du ner tråden i guckan, och ser till att den täcks helt av blandningen. Sedan tar du och lyfter upp tråden med högerhanden, och släpar den i mellanrummet som bildas av tummen, pekfingret och långfingret (penngreppet) på vänsterhanden. Detta kommer nu skrapa av en del av blandningen från tråden, och du får ett lagom tjockt skikt kvar.

Allt eftersom du drar upp mer tråd ur burken så hänger du upp tråden i långa bågar mellan två pinnar som du fäst vid någon yta. De skall vara fästa i ena ändan och monterade vågrätt sida vid sida.

Detta ger en ypperlig stubin som även kan användas som quickmatch.

Edit: Om Silverturk ser detta så kan jag verkligen rekommendera att han testar att doppa tråden i vatten och sköljmedel. Det gör sån jävla skillnad på slutresultatet!
2007-10-30, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutlegal
häll i lite socker och salpeter i ett vattenglas, doppa sedan rullade toapappersremsor i vattnet. När remsorna har blivit torra har du fungerande stubiner.

Hur mycket socker? hur mycket salpeter? Hur mycket vatten? Hur mycket papper?
2007-10-30, 22:16
Medlem
zoccers avatar
Du glömde fråga hur stort glas?
2007-10-30, 22:35
Medlem
Dewunis avatar
Den stubinen blir nog inte bra alls om man använder Natriumnitrat (ica salpeter) Vattnet kommer antagligen aldrig släppa helt utan kommer få ett fuktigt fanskap som är svårt att få fjutt på.
2007-10-30, 22:41
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
...10gram gummi arabicum blandas med 50ml varmt vatten så det löses upp. Blanda sedan i krutet. Du vill få en blandning som i konsistensen är som en färdig pulverbearnaise.

När jag först läste inlägget blev jag lite fun dersam då jag kopplade ihop det med Red Gum, som ju ska bindas med etanol.

Jag antar heller att man inte får tag på Gummi arabicum från andra källor än internetshoppar á svenskakemi. Kan möjligtvis dextrin användas som substitut? Fast i och för sig, då blir det väl någon liknande geggamojja som jag utgick ifrån.

Citat:
Edit: Om Silverturk ser detta så kan jag verkligen rekommendera att han testar att doppa tråden i vatten och sköljmedel. Det gör sån jävla skillnad på slutresultatet!

Det ska testas! Fast inte på ett tag, då jag är lite less på att kladda med stubin.

Edit: Vad fåniga ord man komma på för [Svartkrut blandat med bindemedel och vatten]!
2007-10-30, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Hur mycket socker? hur mycket salpeter? Hur mycket vatten? Hur mycket papper?
Det var längesen jag använde mig av den metoden så kommer inte ihåg exakt hur mkt där ska va men de ska va väl va lite !gäggigt! har jag för mig!
Hur mkt papper du ska ha beror ju på hur lång stubin du ska ha.

Dewuni: jodå de torkar blir dock väldigt torrt och stelt. Men det får man leva med om man väljer den simplaste varianten.
2007-10-30, 22:50
Medlem
Dewunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutlegal
Det var längesen jag använde mig av den metoden så kommer inte ihåg exakt hur mkt där ska va men de ska va väl va lite !gäggigt! har jag för mig!
Hur mkt papper du ska ha beror ju på hur lång stubin du ska ha.

Dewuni: jodå de torkar blir dock väldigt torrt och stelt. Men det får man leva med om man väljer den simplaste varianten.

Dom kanske blir torra på utsidan, men eftersom både socker och natriumnitrat är hygroskopiskt så måste du torka dom i t.ex ugn och sedan ha i en lufttät behållare om dom inte ska suga åt sig alltför mycket fukt.
2007-10-30, 23:28
Medlem
Skarjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Jag antar heller att man inte får tag på Gummi arabicum från andra källor än internetshoppar á svenskakemi. Kan möjligtvis dextrin användas som substitut?

Finns nog på de flesta välsorterade konstnärsbutiker som har pigment och olika bindemedel, Kreatima har i alla fall om du bor i stockholmsområdet
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in