Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-21, 13:14
  #2641
Medlem
dimdims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Varför tror du att man överhuvudtaget gör skillnad på aggregerad skuld och skuld?

Låt oss anta två personer, A och B. A har under årens lopp lånat ut 100 kronor till B. För tillfället är B's balans hos A -5 kronor, alltså B är skylldig A 5 kronor.

Då kan person C ställa vissa frågor till B:

"Hur stor skuld har du?" - B svarar: "5 kronor".

"Hur mycket har A lånat ut till dig?" B måste då svara "100 kronor" annars ljuger ju B (eller så förstår han inte svenska)

"Hur mycket har du lånat av A?" Även här måste B svara "100 kronor".

"Vad är din behållning till A?" Här måste B svara "-5 kronor" osv.

Som man frågar får man svar och uttrycket:

"Fed har lånat ut 16 biljarder dollar till nisse det senaste året!" betyder alltså INTE samma sak som att nisse har en skuld till FED på 16 biljarder dollar.


I ALLA andra fall gör människor rätt från början:

"Hur mycket har då sålt glass för idag?" Så svarar man "antalet glassar gånger pris" Man drar inte av för glassar man tappat i marken, gett bort gratis eller kostnader man haft så att man svarar "3" för att dessa 3 kronor var dagens vinst.

Och det är ju förövrigt en stor del av problematiken, när folk hör uttrycket med FED så tror dom att FED tryckt massa dollars för 16 biljarder existerar ju inte!

Folk förstår alltså inte sitt eget språk, och man använder detta som ett slagträ mot en sektor som folk tror bar ansvaret till finanskrisen.

Jag tycker att felet de gör i artikeln är att inte tala om för läsarna att lånen är återbetalda. Det är möjligt att det står någonstans i artikeln men i så falla så har jag missat det.

Det är ju så vi människor gör också. om man frågar någon hur mycket han har lånat och han har lånat 12 000 men betalat tllbaka 5.000 så säger han antingen att han lånat 12 000 och betalat av 5 000. Eller också säger han att han har ett lån på 7 000. Annars så kan det ju bli hur galet som helst.

Så om bankerna har lånat 2 000 miljarder så borde man naturligtvis också säga hur mycket de har betalat tillbaka på detta. Annars så tror man ju att de inte har betalat tillbaka något och är skyldiga 2 000 miljarder.
__________________
Senast redigerad av dimdim 2012-03-21 kl. 13:21.
Citera
2012-03-24, 13:08
  #2642
Medlem
Khan förklarar alternativet. Dvs Full Reserve Banking. Lite intressant tycker jag. http://www.youtube.com/watch?v=RGMcswR8DnY&
Citera
2012-03-24, 13:52
  #2643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Khan förklarar alternativet. Dvs Full Reserve Banking. Lite intressant tycker jag. http://www.youtube.com/watch?v=RGMcswR8DnY&

Det råder dock ingen skillnad mellan det system han föreslår och FRB i praktiken.

Pengar har ingen ägare och så fort någon tar emot lånade pengar som betalning för en vara så tillkommer dessa i systemet (eftersom banken kan låna ut hans pengar)

Ta hans tredollars exempel.

Person A sätter in 3 dollar, varav 2 är timed.

Banken lånar ut dessa två dollar (sedlar) till person B.

Person B köper en cykel av person C för dessa två dollar.

Detta två dollar (som de facto kommer från A) tillhör nu rättmätigen person C, person A, eller banken, kan aldrig kräva 2 dollar av person C.

Person C sätter nu in dessa två dollar i banken, vara en dollar är timed.

Banken lånar ut denna dollar till B som köper en sak av A.

A sätter också i denna dollar.

Vi har nu, utifrån tre fysiskt existerande dollar skapat ett ekonomiskt system där person A äger 4 dollar, person C äger 2 dollar.

Alternativt person A har 3 dollar icke timed, eller "full reserved".

Problemet är att person C har EN dollar "full reserved"!!!

Eftersom antalet full reserved dollar plötsligt har blivit 4 men banken bara har tre dollar så är det återigen fractional reserve banking!!

Det enda sättet att skapa ett system där alla pengar är full reserved är att förbjuda utlåning. Pengar för bara ägas eller bytas mot andra saker, du får inte köpa löften om pengar för pengar (dvs. du får inte köpa pengar för mer pengar, eller du får inte sälja pengar för mer pengar).
Citera
2012-03-25, 04:09
  #2644
Medlem
dimdims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Det råder dock ingen skillnad mellan det system han föreslår och FRB i praktiken.

Pengar har ingen ägare och så fort någon tar emot lånade pengar som betalning för en vara så tillkommer dessa i systemet (eftersom banken kan låna ut hans pengar)

Ta hans tredollars exempel.

Person A sätter in 3 dollar, varav 2 är timed.

Banken lånar ut dessa två dollar (sedlar) till person B.

Person B köper en cykel av person C för dessa två dollar.

Detta två dollar (som de facto kommer från A) tillhör nu rättmätigen person C, person A, eller banken, kan aldrig kräva 2 dollar av person C.

Person C sätter nu in dessa två dollar i banken, vara en dollar är timed.

Banken lånar ut denna dollar till B som köper en sak av A.

A sätter också i denna dollar.

Vi har nu, utifrån tre fysiskt existerande dollar skapat ett ekonomiskt system där person A äger 4 dollar, person C äger 2 dollar.

Alternativt person A har 3 dollar icke timed, eller "full reserved".

Problemet är att person C har EN dollar "full reserved"!!!

Eftersom antalet full reserved dollar plötsligt har blivit 4 men banken bara har tre dollar så är det återigen fractional reserve banking!!

Det enda sättet att skapa ett system där alla pengar är full reserved är att förbjuda utlåning. Pengar för bara ägas eller bytas mot andra saker, du får inte köpa löften om pengar för pengar (dvs. du får inte köpa pengar för mer pengar, eller du får inte sälja pengar för mer pengar).

Fast om det är som du säger, varför skulle då någon överhuvudtaget komma med en teori om "full-reserve-banking"? Jag menar om det blir samma sak som "fractional-reserve-banking". Det måste helt enkelt vara skillnad.

Är det inte ett räknefel i ditt exempel. A har ju satt in 3 dollar på sitt konto och har lånat ut 2 dollar. Och sedan fick han tillbaka 1 dollar privat genom B som han sedan satte in på banken. Så han borde inte ha 3 dollar på banken utan snarare 2.
Citera
2012-03-25, 09:21
  #2645
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimdim
Fast om det är som du säger, varför skulle då någon överhuvudtaget komma med en teori om "full-reserve-banking"? Jag menar om det blir samma sak som "fractional-reserve-banking". Det måste helt enkelt vara skillnad.

Är det inte ett räknefel i ditt exempel. A har ju satt in 3 dollar på sitt konto och har lånat ut 2 dollar. Och sedan fick han tillbaka 1 dollar privat genom B som han sedan satte in på banken. Så han borde inte ha 3 dollar på banken utan snarare 2.

Du kan ha full reserve men då får du förbjuda utlåning från den som har lånat in.
Citera
2012-03-25, 10:19
  #2646
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Du kan ha full reserve men då får du förbjuda utlåning från den som har lånat in.
Nej, man behöver bara sluta stjäla från folk, så ska du se att ingen väljer att förvara några värdefallande hitte-på-pengar hos någon som är kroniskt bankrutt utan att få någon ränta alls för det.
Citera
2012-03-25, 12:20
  #2647
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, man behöver bara sluta stjäla från folk, så ska du se att ingen väljer att förvara några värdefallande hitte-på-pengar hos någon som är kroniskt bankrutt utan att få någon ränta alls för det.

Vad yrar du om?
Citera
2012-03-25, 13:26
  #2648
Medlem
dimdims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Du kan ha full reserve men då får du förbjuda utlåning från den som har lånat in.

Jovisst men då förstör vi ju hela banksystemet och det kan ju inte vara det som de som förordar "full-reserve-banking" är ute efter. Får väl försöka klura ut det. Men jag kan inte tänka mig att de vill förbjuda utlåning. är du säker på det?
Citera
2012-03-25, 14:02
  #2649
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimdim
Jovisst men då förstör vi ju hela banksystemet och det kan ju inte vara det som de som förordar "full-reserve-banking" är ute efter. Får väl försöka klura ut det. Men jag kan inte tänka mig att de vill förbjuda utlåning. är du säker på det?

De verkar ignorerar det helt och hållet. Vad de brukar fokusera på är någon slags galen idé om att stater ska trycka pengar och finansiera sig den vägen. Antar att de inte ser det som ett problem om folk får pengar direkt från sedelpressen. Det är alltså inte så mycket FRB de är emot utan något annat.
Citera
2012-03-25, 14:09
  #2650
Medlem
dimdims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
De verkar ignorerar det helt och hållet. Vad de brukar fokusera på är någon slags galen idé om att stater ska trycka pengar och finansiera sig den vägen. Antar att de inte ser det som ett problem om folk får pengar direkt från sedelpressen. Det är alltså inte så mycket FRB de är emot utan något annat.

Hm, får ta och kolla upp det och se om jag kan förstå hur de menar. En bank måste ju kunna låna ut pengar på något sätt annars så är det ju ingen bank.
Citera
2012-03-25, 14:50
  #2651
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimdim
Hm, får ta och kolla upp det och se om jag kan förstå hur de menar. En bank måste ju kunna låna ut pengar på något sätt annars så är det ju ingen bank.

Jo kolla gärna upp det. Hade varit intressant att få reda på. Min erfarenhet är dock att du inte kommer att få något vettigt svar utan att de kommer att börja prata om annat istället.
Citera
2012-03-25, 15:01
  #2652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimdim
Jovisst men då förstör vi ju hela banksystemet och det kan ju inte vara det som de som förordar "full-reserve-banking" är ute efter. Får väl försöka klura ut det. Men jag kan inte tänka mig att de vill förbjuda utlåning. är du säker på det?
Ja, med full-reserve kan vi inte ha banker som idag.

Utlåning kan fortfarande ske men då bara av egna kontanter. Vi får då med automatik en hög utlåningsränta, iom att det kommer att finnas ett stort "lånebehov" och liten utlåning. Och så kommer vi att kalla de som lånar ut för ockrare.

Observerar avsaknaden av symmetri. Den som lånar kontanterna behöver inte vara full-reserve. Denne kan köpa något för de lånade kontanterna.

Detta emanerar från ett känslomässigt missnöje med banker och är bara ett ogenomtänkt försök att reglera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback