• 30 428 online
  • 1 146 397 medlemmar
  • 59 338 134 inlägg
2007-11-08, 10:43
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Realizt: Finns väl inget tvång att ha pengar på en bank?

Slupen: Om jag ger dig att bankkonto som du ska sätta in pengar, godkänner jag att banken tar emot pengar för min räkning, överföringar mellan banker sker med H-pengar (riksbankskrediter) som är jämställda med valuta, och du har alltså genomfört en betalning med ett lagligt betalningsmedel dit den som har fordran ville ha den.

Ja, att flytta pengar fran a till b ar inget konstigt.

Citat:
Alla lagliga betalningar sker inte med lagliga betalningsmedel, bara för att jag känner till ett fall där en båt har använts som betalning för ett i dom fastslaget skadestånd betyder det inte att båtar är lagliga betalningsmedel, men inte heller att skadeståndsbetalningen i fallet inte var juridiskt giltig.

Byteshandel ar lagligt, precis som du kan ha apportkapital i ett aktiebolag, t.ex. en bil.

Skadestandbetalningen var juridisk giltig. Har forklarat tidigare att byteshandel som sadant inte ar olagligt och det skapar inte mera legal tender. Dock ska den skattas pa men det ar OT.
Citera
2007-11-08, 12:38
Medlem
Och jag menar att ett banktillgodohavande inte skulle duga som legal tender om inte mottagaren accepterar det. Att skicka ett utbetalningskort som banken vägrar ge valuta för skulle inte vara en verkställd betalning för en fordran fastslagen i dom, så jag menar att banktillgodohavanden inte är ett lagligt betalningsmedel, mer än vilka värdepapper som helst.
Citera
2007-11-08, 21:32
Medlem
Realizts avatar
Vill passa på att uppmärksamma intresserade på Ron Pauls kongressutfrågning av Bernanke idag:

http://www.youtube.com/watch?v=yAwvl...aulnation.com/
Citera
2007-11-08, 21:41
Medlem
MrOaikis avatar
Your point being? Vill du avskaffa flytande valuta? Återgå till systemet vi använde fram till mitten av 90-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Vill passa på att uppmärksamma intresserade på Ron Pauls kongressutfrågning av Bernanke idag:

Citera
2007-11-08, 22:01
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Och jag menar att ett banktillgodohavande inte skulle duga som legal tender om inte mottagaren accepterar det.

Ge ett exempel pa en privatperson eller foretag som inte accepterat pengar fran en bank i nutidshistoria, och jag blir makta forvanad.
Citera
2007-11-08, 22:04
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Your point being? Vill du avskaffa flytande valuta? Återgå till systemet vi använde fram till mitten av 90-talet?

Vi anvande exakt samma sytem i mitten pa 90talet som vi anvander idag.

Skillnaden ar att politikerna sakta men sakert forstod att okontrollerad fractional lending ar skadligt for ekonomin och de satte 8% kapitalkrav for att forhindra absurd utlaning baserad pa liten eller knappt nagon tillgang.
Citera
2007-11-08, 22:07
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt

Om man lyssanar pa vad Ron Paul sager, sa pekar han pa exakt samma problem som jag har beskrivt i den har traden. Saken ar den att han inte far ett svar pa hans fragor utan bara tystnad.

Det ar en av de mest uppriktiga ekonomiinslag jag hort pa mycket lange.
Citera
2007-11-08, 22:50
Medlem
replays avatar
Väldigt, väldigt intressant fakta du lägger fram Slupen, även de efterföljande diskussionerna. Hade ingen som helst aning om detta innan och var en i mängden som fortfarande tror att bankerna innehar en enorm summa pengar.

Du har gett klarhet åt en ekonomi-intresserad 18-åring, tack.
Citera
2007-11-08, 22:53
Medlem
Slupens avatar
Citat:

Och ingen i den har traden har argumenterat for en valuta fixerad mot en annan.
Citera
2007-11-09, 00:18
Medlem
deliverers avatar
Citat:
Jag vill att marknaden ska bestämma priset på att låna pengar. Ge mig ett enda exempel på en annan bransch där statlig prissättning fungerar bättre än den fria marknadens.
Citera
2007-11-09, 01:17
Medlem
Hayeks ideer vore väl intressanta?
Privata valutor skulle fungera som aktier (som är ett företags egna valuta) och deflation skulle alltid råda.
Kan inte se behovet av infltion när man inte gör ngt vettigt med den, man bara spekar och bygger småskit, när man kan få så mkt för den om man maximerade (då skulle den kunna vara riktigt prisvärd, inflationen, )
Citera
2007-11-09, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Ge ett exempel pa en privatperson eller foretag som inte accepterat pengar fran en bank i nutidshistoria, och jag blir makta forvanad.

Northern Rock nu senast, personer ville ha betalt för sina fordringar i valuta. Något dom hade rätt till. Jag tror inte man har rätt att få betalt i 20-lappar istället för 100-lappar, vilket indikerar att de finns någon skillnad mellan valuta och banktillgodohavanden.
Har även svårt att tänka mig att folk accepterade betalningar med fordringar på Custodia, trots IGN.

Att sen folk har ett högt förtroende för bankers betalningsförmåga och därför generellt accepterar banktillgodohavanden påverkar inte den legala situationen.

Realizt: Om en bank kan skapa pengar från ingenting, varför går banker ibland med förlust, då dom alltid skulle kunna betala alla kostnader nyskapade pengar, ja rentav gå med vinst på nyskapade pengar. Vinsten kommer från att man tar pengar från alla andra, så det skulle ju vara en "riktig" vinst också.

Deliverar: Sjukvård är ett praktfiasko för marknaden.
Citera