Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-08, 17:52
  #1213
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
1. Skriva vad jag skrev som var fel
2. Berätta på vilket sätt det var fel
3. Skriva vad som är rätt
Det är väl mest att det du skriver är rätt så ointressant. Du definierar ditt och datt som pengar och inte som pengar. Enda reaktionen som det förtjänar är: Jaha.

Aningen djupare frågor, som att FRB fungerar så att staten skapar systemet med sina regleringar, och att syftet med FRB är att öka statsmakten och berika av staten utvalda särintressen, sånt vill du ju inte diskutera.
Citera
2008-04-08, 17:53
  #1214
Medlem
eriikhs avatar
El Zorro:
Aha, jag blandade nog ihop krediter med pengar där.

Men då måste också påstå att FRB inte skapar någon inflation (definerat som ökning av penningmängden)?
Citera
2008-04-08, 18:03
  #1215
Medlem
Citat:
Förhindrar ingen från att göra annorlunda dock.

Skapar de kronor då? Det här börjar bli nonsens igen! Det finns stora skäl till att inte glömma sina pengar hos en polare som lånar ut dessa men samtidigt försäkrar att han har dem kvar och du kan hämta dem när du vill. Och inte skapar han nya kronor genom detta heller. Men vill du göra det så är det din ensak.
Citera
2008-04-08, 18:16
  #1216
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det är väl mest att det du skriver är rätt så ointressant. Du definierar ditt och datt som pengar och inte som pengar. Enda reaktionen som det förtjänar är: Jaha.

Aningen djupare frågor, som att FRB fungerar så att staten skapar systemet med sina regleringar, och att syftet med FRB är att öka statsmakten och berika av staten utvalda särintressen, sånt vill du ju inte diskutera.

Det beror nog på att du och jag ser det lite annorlunda. Du är av någon anledning övertygad om att FRB inte skulle fungera utan dessa regleringar själv är jag övertygad om att FRB hade dominerat i vilket fall som helst. Och ser inte alls att det skulle vara till för att berika statsmakten eller utvalda särintressen.

Jag håller med dig om att regleringar och liknande kan tas bort.
Citera
2008-04-08, 18:17
  #1217
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
El Zorro:
Aha, jag blandade nog ihop krediter med pengar där.

Men då måste också påstå att FRB inte skapar någon inflation (definerat som ökning av penningmängden)?

Det är inte bara en ökad penningmängd som skapar inflation utan även velociteten.
Citera
2008-04-08, 18:23
  #1218
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktiv_indolens
Skapar de kronor då? Det här börjar bli nonsens igen! Det finns stora skäl till att inte glömma sina pengar hos en polare som lånar ut dessa men samtidigt försäkrar att han har dem kvar och du kan hämta dem när du vill. Och inte skapar han nya kronor genom detta heller. Men vill du göra det så är det din ensak.

Nej, de skapar inte kronor precis som de inte skapar kronor nu heller. Poängen med FRB är att man kan använda pengar som ingen använder för tillfället. Banken säger inte att de har dina pengar kvar varken under nuvarande system eller under systemet med aktiv_indolenser. Jag sitter just nu och håller på med min bokföring och går igenom mitt saldo och det står att jag har ett "tillgodohavande". 0% ränta på allt under 500.000 BTW, lite sniket.

Bankerna kan skapa krediter på precis samma sätt oavsett vilken valuta du har. Om du inte vill att de ska kunna göra det så får du ta och förbjuda det.
Citera
2008-04-08, 18:29
  #1219
Medlem
Citat:
Nej, de skapar inte kronor
Bra! Då finns inte mycket mer att diskutera!
Citera
2008-04-08, 18:33
  #1220
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Jag håller med dig om att regleringar och liknande kan tas bort.
Kul!
Då skulle vi kunna jobba tillsammans på det, under ivrigt käftande mot varandra...


En teoretisk analys av FRB med och utan regleringar, vore väl en typ av övning som lämpar sig väl för traditionella nationalekonomiska analysmetoder? Om det inte redan är gjort.
Citera
2008-04-08, 18:41
  #1221
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Kul!
Då skulle vi kunna jobba tillsammans på det, under ivrigt käftande mot varandra...


En teoretisk analys av FRB med och utan regleringar, vore väl en typ av övning som lämpar sig väl för traditionella nationalekonomiska analysmetoder? Om det inte redan är gjort.

Jag länkade till en några sidor bak när de jämförde Sverige före och efter centralbankens införande. Rätt intressant och den både bekräftade och vederlade teorier om fri bankverksamhet.

Kan tänka mig att Erik Lakomaa har skrivit en del om det, han har ju t.o.m. hållt föredrag för er österrikare såg jag. http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Lakomaa
Citera
2008-04-08, 18:42
  #1222
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktiv_indolens
Bra! Då finns inte mycket mer att diskutera!

Toppen, vi är alltså överens om att FRB fungerar oavsett valuta. Vad trevligt, då kan vi ta nästa fråga.
Citera
2008-04-08, 18:52
  #1223
Medlem
Vi är överens om att vid FRB skapas det kronor och att det inte skapas kronor när jag glömmer min plånbok hos polaren som lånar ut dessa samtidigt som han försäkrar mig om att pengarna finns hemma hos honom.

Varför blir all kommunikation fullkomligt blaj när du dränker denna tråd? Eller är det kanske det som är syftet?
Citera
2008-04-08, 22:50
  #1224
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Aningen djupare frågor, som att FRB fungerar så att staten skapar systemet med sina regleringar, och att syftet med FRB är att öka statsmakten och berika av staten utvalda särintressen, sånt vill du ju inte diskutera.
Du vet ju å andra sidan redan svaret för ditt favvo-system Ripple är inte statligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback