• 19 466 online
  • 1 203 508 medlemmar
  • 62 273 456 inlägg
2008-04-08, 15:41
Medlem
På vilket sätt har jag fel? Du påstår att Bartercard, Wörglvalutan JAK-valtutan var FRB baserade valutor. Jag säger att de inte var det. Jag behöver inte visa detta mer än du (och jag kommer definitivt inte falla in i någon nollrundgångsdiskussion med dig igen). Jag vet att så inte är fallet och du får gärna inbilla dig motsatsen hur mycket du vill.
Senast redigerad av aktiv_indolens 2008-04-08 kl. 15:49.
Citera
2008-04-08, 15:56
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktiv_indolens
På vilket sätt har jag fel? Du påstår att Bartercard, Wörglvalutan JAK-valtutan var FRB baserade valutor. Jag säger att de inte var det. Jag behöver inte visa detta mer än du (och jag kommer definitivt inte falla in i någon nollrundgångsdiskussion med dig). Jag vet att så inte är fallet och du får gärna inbilla dig motsatsen hur mycket du vill.

Men om du nu vet är så är fallet så kan du ju förklara hur bankväsendet fungerar under de där valutorna i så fall. Vad händer när någon går till sin bank och vill sätta in sin slant? Om du vet att de inte hade FRB så borde det vara lätt gjort. Är ju minst sagt intressant för debatten vad det finns för alternativ till FRB och om du nu sitter på information om andra system så förstår jag inte varför du inte har tagit upp dessa tidigare.
Citera
2008-04-08, 16:29
Medlem
Gesells valuta (Wörgl) hade negaiv ränta (en parkeringsbot så att det inte skulle löna sig att spara pengar d.v.s tjäna pengar på pengar). Pengarna gavs ut direkt av staden och cirkulerade 13 gånger snabbare den nationella "tjäna pengar på pengar" valutan.

Byteshandeln i Bartercard grundar sig inte på FRB.

JAK valuta i Danmark på trettiotalet lånades ut till 1:1 och var räntefri.
Senast redigerad av aktiv_indolens 2008-04-08 kl. 16:49.
Citera
2008-04-08, 16:49
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Gessels valuta (Wörgl) hade negaiv ränta (en parkeringsbot så att det inte skulle löna sig att spara pengar d.v.s tjäna pengar på pengar). Pengarna gavs ut direkt av staden och cirkulerade 13 gånger snabbare den nationella "tjäna pengar på pengar" valutan.

Den hade m.a.o. hög inflation (1% per månad) och gav precis samma effekt som FRB, ökad velocitet. Finns ingen aledningen till att man inte skulle kunna ha FRB i denna valuta.

Citat:
Byteshandeln i Bartercard grundar sig inte på FRB.

Som jag sa innan så finns det inget som hindrar någon från att utöva FRB med Bartercard. Det är bara för en bank att sätta igång men det är inte aktuellt när det är en marginell företeelse.

Citat:
JAK valuta i Danmark på trettiotalet lånades ut till 1:1 och var räntefri.

Hur fungerade den valutan då? Att de hade JAK-lån, precis som i Sverige: http://www.jak.se/ säger inte så mycket om valutan i sig själv. Om du ger ut en valuta så finns det inget som kan hindra någon från att använda den i ett FRB system (förutom lagstiftning). Oavsett om det är JAK, Bartercard eller Wörgl.
Citera
2008-04-08, 16:53
Medlem
Visa hur dessa pengar fungerade/fungerar enligt FRB. Vilken multiplikator används.
JAK-lånen idag har ingen egen valuta utan lånas till 1:1 utan ränta och är accepterad av Islam.
Senast redigerad av aktiv_indolens 2008-04-08 kl. 17:00.
Citera
2008-04-08, 17:01
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Visa hur dessa pengar fungerade/fungerar enligt FRB. Vilken multiplikator används.

Alltså du kan använda FRB på vilken valuta som helst. Om vi hittar på valutan "aktiv_indolens" t.ex. Så är det inte svårare än att du går till din bank och sätter in dina "aktiva_indolenser" och får då en fordran på banken samt ränta på pengarna. Sedan kan de utfärda krediter precis som nu. Det spelar absolut ingen som helst roll vilken form av valuta som du använder. Enda sättet för dig att förhindra det är med hjälp av lagstiftning.
Citera
2008-04-08, 17:04
Medlem
Vilken FRB multiplikator använde dessa valutor? Är en hel en fraktion av en hel?
Senast redigerad av aktiv_indolens 2008-04-08 kl. 17:07.
Citera
2008-04-08, 17:15
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Vilken FRB multiplikator använde dessa valutor? Är en hel en fraktion av en hel?

Jag vet inte vilken multipikator de använde, samma som i övriga samhället. Det är inte det som är poängen, jag tror inte att det är så många banker som är intresserade av att du ska sätta in Bartercards hos dem, de ber dig nog att växla in dem först. Men om en valuta blir stor, spridd och anses vedertagen så kommer bankerna givetvis att acceptera den (annars tjänar de inga pengar) och då kan de använda så mycket FRB som lagen tillåter. D.v.s. precis samma sak som idag. Det är ingen skillnad om det är kronor, mark, frimärken, jordgubbar, guld eller vad som helst. Det går att använda FRB på alla, vilken valuta du har spelar ingen roll.
Citera
2008-04-08, 17:20
Medlem
De använde multiplikatorn m=1. En hel av en hel är ingen fraktion.
Citera
2008-04-08, 17:30
Medlem
eriikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Jag vet inte vilken multipikator de använde, samma som i övriga samhället. Det är inte det som är poängen, jag tror inte att det är så många banker som är intresserade av att du ska sätta in Bartercards hos dem, de ber dig nog att växla in dem först. Men om en valuta blir stor, spridd och anses vedertagen så kommer bankerna givetvis att acceptera den (annars tjänar de inga pengar) och då kan de använda så mycket FRB som lagen tillåter. D.v.s. precis samma sak som idag. Det är ingen skillnad om det är kronor, mark, frimärken, jordgubbar, guld eller vad som helst. Det går att använda FRB på alla, vilken valuta du har spelar ingen roll.
Du menar alltså att banken skulle kunna göra guld ifall någon skulle vilja låna något? Har du tom. receptet? Jag är väldigt intresserad isåfall, skicka pm!

Citera
2008-04-08, 17:38
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Du menar alltså att banken skulle kunna göra guld ifall någon skulle vilja låna något? Har du tom. receptet? Jag är väldigt intresserad isåfall, skicka pm!

Nej, det menar jag inte alls. FRB fungerade hur bra som helst när vi hade guldstandard. Jag tror att du blandar ihop krediter med pengar.
Citera
2008-04-08, 17:39
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
De använde multiplikatorn m=1. En hel av en hel är ingen fraktion.

Vilka de? JAK använder det när de lånar ut pengar, det är riktigt. Förhindrar ingen från att göra annorlunda dock.
Citera