Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Om du nu gillar wannabe-upplysningsfilosofens pseudofilosofi så visst fast jag tror nog det är bättre om du läser en bok av en riktig filosof istället, om det är sånt du är intresserad av d.v.s. Candide av Voltaire är rätt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Underbart! Tack för alla svar.
Äcklig Gubbe: Jag lägger den på listan, antingen får du ett PM där jag skäller ut dig om några månader eller ett där jag hyllar dig.

Istället för ett argt PM tar vi det här istället.
Jag blir lite hänförd efter att ha läst Candide nu och mindes att du kallade Rand för wannabe-upplysningsprofet och rekommenderade Candide istället. Candide är en väldigt kort bok med något självklart stoff, förutsägbar slutkläm som dessutom är ganska fattigt skriven.
Jag är nästan villig att sätta pengar på att du aldrig läst Atlas Shrugged, för det går bara inte att jämföra. En bok som skildrar livet för personer i olika sociala skikt och faktiskt följer vissa karaktärer sedan barnsben och visar vilka moment som format dem som personer. Den visar upp en helt ny revolutionerande tanke att pragmatism leder till landets förfall, lägger mark för en ny diskussion om moral och etik som binder samman tusenåriga teorier till en ny fulländad teori. Den har ett underbart stoff och känsla i varje mening och genomsyras av otroligt många, underbara detaljer. Stark metaforism och en mångbottnad handling.
Så, har du verkligen läst Atlas Shrugged eller pissar du bara på den för att det verkar vara modet?
Att jämföra Candide och Atlas Shrugged, och som råge på detta kalla Ayn Rand för wannabe är som att jämföra Harry Potter med Brott och Straff.