Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-10-26, 02:04
  #85
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Tangerine Dream gjorde musiken till filmen Thief (1981), en av mina favoritfilmer. Inledningen av filmen är enligt min mening det bästa bandet gjort i filmsammanhang.

Thief - Opening Scene



Thief är oklanderlig! Grymt bra soundtrack och jag håller med dig om inledningen. Försöker samla soundtracks av TD febrilt och har ägnat mig åt detta i många år. Grym platta som jag haft i många år. Övriga favoriter är förstås Sorcerer, Near Dark, det jag hört av mytomspunna och legendariska The Keep, Firestarter (Eldfödd), Shy People, Legend, Three O'Clock High, Risky Business (Föräldrafritt), Flashpoint, Wavelenghts etc. Dessa har jag i min ägo nu. Någonstans tror jag mig även ha Destination Berlin och The Park Is Mine, men de svarvas inte lika regelbundet. På tal om The Keep, någon som sett filmen? Det jag hört från soundtracket är ju guld!
Citera
2017-11-05, 13:54
  #86
Medlem
helenduvals avatar
Jag har lyssnat en del på dem på skiva men minns dem konstigt nog mest för att de gjorde musiken till filmen The Keep.
Citera
2017-11-10, 02:06
  #87
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helenduval
Jag har lyssnat en del på dem på skiva men minns dem konstigt nog mest för att de gjorde musiken till filmen The Keep.


En riktig legend. Det hävdas av inbitna fans i bland annat UK att de såg plattan i skivbutikerna på releasedagen, men sedan den dagen har den varit spårlöst försvunnen. Filmen är nog tyvärr den enda vägen att lyssna till originalmusiken idag (bortsett från div bootlegs som cirkulerar). TD gav, på begäran av fansen, ut en slags nyversion av The Keep som idag är en raritet värd multum förmodligen. Dock visade det sig att bandet till stor del gjort nyinspelningar av materialet varvid originaliteten var lost i alla fall. Filmen och originalmusiken i den är i en klass för sig!
Citera
2017-12-14, 03:19
  #88
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Någon som erhållit den nya dokumentären om TD? Eller rentav Froeses självbiografi?
Citera
2018-03-26, 02:40
  #89
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Plöjer just nu det första albumet, Electronic Meditation med bla Schulze. Milstolpe!
Citera
2018-03-26, 03:00
  #90
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGreyspoon13
En riktig legend. Det hävdas av inbitna fans i bland annat UK att de såg plattan i skivbutikerna på releasedagen, men sedan den dagen har den varit spårlöst försvunnen. Filmen är nog tyvärr den enda vägen att lyssna till originalmusiken idag (bortsett från div bootlegs som cirkulerar). TD gav, på begäran av fansen, ut en slags nyversion av The Keep som idag är en raritet värd multum förmodligen. Dock visade det sig att bandet till stor del gjort nyinspelningar av materialet varvid originaliteten var lost i alla fall. Filmen och originalmusiken i den är i en klass för sig!

Vissa delar av originalmusiken till The Keep finns med på liveplattan Logos från 1982 om jag inte minns helt fel.
Citera
2018-03-26, 03:05
  #91
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vissa delar av originalmusiken till The Keep finns med på liveplattan Logos från 1982 om jag inte minns helt fel.


Intressant. Ja, delar finns, dock under improvisation. Bra liveplatta för övrigt! Blir inte riktigt klok själv på alla dessa versioner av The Keep. Originalet kan man väl glömma och det närmaste är förstås om man kan få tag på filmen. Den begränsade upplaga TDI gav ut runt 1999 sålde slut direkt och sägs vara i det närmaste orginalet det kommits.
Citera
2018-09-25, 20:06
  #92
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Zeit är en helt lysande skiva. Bra musik man kan finna så fort. Den är inte från denna världen känns det som.
Citera
2022-04-27, 21:48
  #93
Medlem
mohnomishes avatar
Klaus Schulze har gått bort 74 år gammal. Han är ju mest känd för sina soloprylar men trummade trots allt på första TD-albumet.
Citera
2022-11-08, 08:31
  #94
Medlem
Jenny.Ondiolines avatar
Det händer då och då att hans filmmusik dyker upp i huvudet på en, som denna morgon då jag började tänka på scenen i Wavelength då "church theme" spelas. Snacka om att skapa en viss stämning.
https://youtu.be/KFk3nlMJu6Y
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback