2007-10-26, 15:53
Medlem
skalman1973s avatar
Ska du nödvändigtvis ha en fm´s väskor satsa på trosspackning 2000 .......... både ryggsäck och bag Annars köp en bra väska :/ fm står inte längre för kvalitet
Citera
2007-10-26, 17:55
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ska du nödvändigtvis ha en fm´s väskor satsa på trosspackning 2000 .......... både ryggsäck och bag Annars köp en bra väska :/ fm står inte längre för kvalitet

Vilken är det?
Bärsäck 2000?
Citera
2007-10-26, 23:56
Medlem
krokodils avatar
I de flesta fall finns det bättra lösningar på den civila marknaden om man tex söker underkläder, ryggsäckar, kängor mm mm.
Man kan på de flesta orter få tag på en begagnad m/90 skjorta för 25 - 50 kr men den är betydligt sämre än en Merinoull dito för 500-800 kr, pengar styr hur bra grejor man vill ha.
Citera
2007-10-27, 02:27
Medlem
Fördelen med civila prylar är att man slipper se ut som en MÖP dessutom när man spatserar på stadens gator sedan. Svårt att tänka sig något mer white trash än när man ser folk på stan med m/90-byxor, vita tennisskor och jeansjacka. Yngre kring tjugostrecket med militärens stridssäck brukar se ut som lumpare i största allmänhet, börjar de närma sig trettioårsåldern och kör vidare med samma look brukar det dock signalera kommandoplutonsmedlemskap i hemvärnet och det vet jag inte om det är så positivt. Militärens prylar gör sig bäst i kollektiv verksamhet och i sin rätta kontext.

Dessutom är kvaliteten på civila prylar överlägsen vilket tidigare påpekats.
Citera
2007-10-27, 05:42
Bannlyst
Toppmatade ryggsäckar suger. Det tar hundra år att hitta grejen längst ner.
Jag har levt som backpacker i över ett år och en toppmatad ryggsäck är
otroligt irriterande. Duger i bästa fall till dagsutflyckt.

Säckar man kan lägga ner och öppna hela ryggen på är helt överlägsna. Det bästa är en kombination.
Citera
2007-10-27, 07:11
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Toppmatade ryggsäckar suger. Det tar hundra år att hitta grejen längst ner.
Jag har levt som backpacker i över ett år och en toppmatad ryggsäck är
otroligt irriterande. Duger i bästa fall till dagsutflyckt.

Säckar man kan lägga ner och öppna hela ryggen på är helt överlägsna. Det bästa är en kombination.

Fast denna ryggsäck är ju ganska liten, tycker du att man behöver komma åt grejorna så snabbt i en (ca) 30L säck?
Citera
2007-10-27, 13:18
Medlem
http://www.terrang.se/

Där har du.

edit* vid en närmare titt så var det slut där också.
Citera
2007-10-27, 19:12
Medlem
Bärsäcken är fan den sämsta skiten FM har producerat efter Klasen och stridshanske 2000.
Jag fick byta in 4stycken under min lumpartid eller fler.
Blixtlåset gick sönder stup i kvarten, och skulle man vara på en säkra sida hade man alltid 1 livrem med sig utifall olyckan skulle vara framme.
Citera
2007-10-27, 21:57
Medlem
Det verkar vara svårt att få tag på dessa säckar i vilket fall som helst vare sig de är dåliga eller ej.

Att säcken är toppmatad har jag inga problem med när den inte är större.
Angående att ss2000 ser militär ut bryr jag mig inte så mycket om. För min del så kommer funktionen i första hand. Det finns många civila säckar som ser betydligt mer militära ut.

Nåväl. Har ni några tips på en bra, enkel toppmatad säck på 30-35 liter?
Citera
2007-10-28, 07:35
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.M.F
Det verkar vara svårt att få tag på dessa säckar i vilket fall som helst vare sig de är dåliga eller ej.

Att säcken är toppmatad har jag inga problem med när den inte är större.
Angående att ss2000 ser militär ut bryr jag mig inte så mycket om. För min del så kommer funktionen i första hand. Det finns många civila säckar som ser betydligt mer militära ut.

Nåväl. Har ni några tips på en bra, enkel toppmatad säck på 30-35 liter?

På terräng finns ju en "Military daypack" för 395:-, vet inte om den är ok dock.

Annars är ju Camelback Motherload helt ok när det gäller mindre ryggsäckar. Jag var lite skeptisk till den först eftersom den verkade växa utåt fån ryggen, ser nästan ut som om man är lite baktung med den, men den känns bra.
Citera
2007-10-29, 21:41
Medlem
Unbelivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
På terräng finns ju en "Military daypack" för 395:-, vet inte om den är ok dock.

Annars är ju Camelback Motherload helt ok när det gäller mindre ryggsäckar. Jag var lite skeptisk till den först eftersom den verkade växa utåt fån ryggen, ser nästan ut som om man är lite baktung med den, men den känns bra.
Har den, fast för 300, funkar skitbra, och med sidfickor har man lättare att komma åt småsaker samtidigt som man har plats för allt annat i säcken.
Citera
2012-12-21, 16:09
Medlem
Enhetscirkelns avatar
Är med i hemvärnet och har fått ut en stridssäck. Ska eventuellt ut och backpacka i australien, vore det dumt och oansvarigt att använda stridssäcken? Har inte någon större lust att köpa en ryggsäck för flera tusen :b
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in