Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-10-25, 07:12
Medlem
"Ett 50-tal ungdomar från två högstadieskolor hade bestämt träff på Kristallvägen i Hägersten för att slåss.

Enligt polisen var de beväpnade med basebollträ, järnrör och knogjärn.

Tre pojkar misshandlades och en rånades på sin mobiltelefon.

-Slagsmålet hann inte eskalera. När polisen kom till platsen skingrades ungdomarna, säger Mikael Wessling som är stationsbefäl vid Söderortspolisen.

Enligt honom har pojkarna som misshandlats inte fått några allvarliga skador. De uppges vara i 14-16 års ålder.

Två pojkar ska enligt vittnen ha sprungit in i en restaurang på Kristallvägen för att gömma sig.

- De var jätterädda och chockade. De sa att de var jagade och frågade om de fick komma in. När folk sa att de inte får det fråga de: Vill ni att vi ska bli dödade?, berättar en person som befann sig på restaurangen.

Enligt polisen söker man efter gärningsmän i området.
"

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_527077.svd

Någon som vet något ytterligare?
Citera
2007-10-26, 04:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
"Ett 50-tal ungdomar från två högstadieskolor hade bestämt träff på Kristallvägen i Hägersten för att slåss.

Enligt polisen var de beväpnade med basebollträ, järnrör och knogjärn.

Tre pojkar misshandlades och en rånades på sin mobiltelefon.

-Slagsmålet hann inte eskalera. När polisen kom till platsen skingrades ungdomarna, säger Mikael Wessling som är stationsbefäl vid Söderortspolisen.

Enligt honom har pojkarna som misshandlats inte fått några allvarliga skador. De uppges vara i 14-16 års ålder.

Två pojkar ska enligt vittnen ha sprungit in i en restaurang på Kristallvägen för att gömma sig.

- De var jätterädda och chockade. De sa att de var jagade och frågade om de fick komma in. När folk sa att de inte får det fråga de: Vill ni att vi ska bli dödade?, berättar en person som befann sig på restaurangen.

Enligt polisen söker man efter gärningsmän i området.
"

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_527077.svd

Någon som vet något ytterligare?

Jag har bott i det området, och kan med 99% säkerhert säga vad det handlar om.

I 30 år har solberga legat i "krig" med en annan del av älvsjö som heter långbro. Högstadieskolorna har legat i krig i tretti år, och i tretti år har "vi" slagits med varandra, i tretti år har dessa två områden varit rejält osams. Det har varit lungt i kanske tre-fyra år, men ja..

Jag säger INTE att det är långbro mot älvsjö/solberga igen som det ALLTID har varit, men det skulle inte förvåna mig eftersom det har pågått i över tretti år.

I långbro bor det en väldans massa rassister, nazister eller främlingsfientliga människor, och i älvsjö/solberga bor det massvis med andra kulturer, och även svenskar ja.

Grejen är att långbro tillhör älvsjö, och man kan säga att solberga också gör det, då solberga och älvsjö's områden GÅR IN i varandra.

Men förmodligen är det dessa två områden som har mötts upp, igen, som vanligt.. Älvsjö/långbro mot Älvsjö/solberga

Edit: reserverar mig för en jävla massa stavfel, har kommit hem från jobbet
Citera
2007-10-27, 06:06
Medlem
Hylands avatar
Det bor knappast en massa rasister och nazister i Långbro. Det finns några stycken och med tanke på att högstadiet där mestadels befolkas av svenskar tillskillnad mot Solberga så finns det såklart flera.
En inte allt för vågad gissning är att gänget från Solberga bestod av juggar.
Citera
2007-11-03, 05:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
Det bor knappast en massa rasister och nazister i Långbro. Det finns några stycken och med tanke på att högstadiet där mestadels befolkas av svenskar tillskillnad mot Solberga så finns det såklart flera.
En inte allt för vågad gissning är att gänget från Solberga bestod av juggar.

Okej då har det ändrats nu på några år.

Det var bara några år sedan som rassarna från långbro började attackare mina polare som var tvungna att fly, haha.
Självklart är inte alla rassar där.
Citera
2007-11-03, 11:27
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Okej då har det ändrats nu på några år.

Det var bara några år sedan som rassarna från långbro började attackare mina polare som var tvungna att fly, haha.
Självklart är inte alla rassar där.
Tjae jag gick i skolan där och har bott i Solberga, men det var ett antal år sedan nu så det kanske har ändrats. Det jag vet är att många från Solberga stämplade alla från Långbro som rasister och nazister. Blev själv anklagad för att vara både det ena och det andra efter att jag började där. Men det stämde såklart inte på långa vägar utan var bara gamla fördomar.
Citera
2007-11-03, 12:27
Medlem
Okej, ni har ingen aning alltså!

Men blir inte nämnvärt förvånad om fighten har etniska förtecken
Citera
2007-11-05, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Okej, ni har ingen aning alltså!

Men blir inte nämnvärt förvånad om fighten har etniska förtecken

Nä, ingen aning. Men med 90% säkerhet ungarna från solberga och långbro som tjafsar som vanligt.
Citera
2008-10-04, 17:31
Medlem
kommer ihåg det här,
för en gångs skull var det inte ungdomar från långbro som kom till solberga, utan det var barn från Fruängen/Bredäng/Segeltorp som kom till Solberga för att tjaffsa med folk från älvsjö, bråket hann aldrig eskalera, vilket var ganska tur.

Tiderna långbro-Solberga har förändrats
Citera
2008-10-07, 09:48
Medlem
Tråden är ett år gammal, men va fan, den dök ju upp igen:

Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Grejen är att långbro tillhör älvsjö,

Ja, det där kan man väl kalla ett kraftigt understatement. Långbro ÄR Älvsjö, i den mening de flesta lägger i namnet "Älvsjö". Långbro ihop med Herrängen, Långsjön och Gamla Älvsjö är övre medelklass villaområden där folk har välbetalda jobb, röstar borgerligt, golfar och åker skidor på semestern, ungarna klarar av grundskolan och man har det allmänt bra.

Solberga är i sammanhanget "the odd one out". Det tillhör visserligen Älvsjö stadsdelsnämnd men har föga gemensamt med de andra områdena när det kommer till demografi. Området består av flerfamiljshus. Inkomsterna ligger kring 60% av övriga Älvsjös. Ungefär 20-25% av ungarna klarar inte av grundskolan. Utländsk härkomst är tre ggr vanligare och man röstar på vänsterpartiet och socialdemokraterna.

Om det sedan är den relativt svaga ekonomin/samhället i Solberga som gör att skitungarna har ett behov av att slåss för att hävda sig låter jag vara osagt. Jag blir bara matt av fenomenet, men så länge de håller sig borta från oss vanliga hederliga medborgare så ...
Citera
2010-02-21, 05:39
Bannlyst
Yesss! Sökte på min ort efter lite roliga saker så hittar man detta!
Visst, tråden är jefvlarns gammal, men om någon undrar något så är det bara att fråga.

Edit: Kan vara bra att tillägga att jagvar med under denna s.k "fight".
Citera
2010-02-21, 10:26
Medlem
BoISarens avatar
ABoK => Kriminalhistoria

//Mod
Citera
2010-02-21, 15:05
Medlem
thefourontour.coms avatar
ingen som har en rolig film på det? =)
Citera